Er det forkert at slægtsforske i min datters fars familie?

Startet af Marianne Kiel Hein, 02 Dec 2017 - 11:28

Forrige emne - Næste emne

Marianne Kiel Hein

Hejsa - jeg er godt i gang med at lave en slægtsbog for min egen familie.
Tanken er, at min datter på et tidspunkt skal have den.

Men bogen vil jo kun komme til at omhandle halvdelen af hendes slægt - nemlig min side af familien. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at forske i hendes fars slægt også - på den måde vil bogen komme til at omhandle hele min datters slægt.

Der er bare den hage ved det, at hverken mig eller min datter har nogen kontakt med hendes far eller noget af hans familie. Jeg har ikke tænkt mig at kontakte hans familie eller noget - men jeg har fødselsdag og dåbssted på min datters oldemor (hendes fars mormor) - så jeg vil kunne komme videre ad den vej.

Vil det være moralsk forkert af mig at forske i min datters fars gren af familien? Selv om det kun vil inkludere, at jeg sidder hjemme ved min computer og ser, hvad jeg kan finde/om jeg kan finde noget som helst?

PÅ forhånd tak for hjælpen - og undskyld, hvis indlægget ligger et forkert sted.

/Marianne

Christian Konstmann Autzen

Hej Marianne

Forsk du blot videre - med hjertens lyst.

Jeg har haft lignende tilfælde, men hvor jeg så alligevel har forsket i det. Årsagen til denne forskning skal ses i det lys, at jeg nok er den eneste i familien som slægtsforsker, og gør jeg det ikke nu, så kunne det jo være for sent  ??? - set ud fra, at jeg vel ikke kan forvente at have mine fulde fem 25-30 år frem i tiden.

Skulle så nogen blive sure - hvad jeg næppe kan tænke mig, måske tværtimod - så tag det med oprejst pande.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Marianne Kiel Hein


Grethe Elten Mortensen

Hej

Nej selvfølgelig skal du gøre det, det er din datters aner.

Jeg har selv hjulpet en med at komme i gang med en fars slægt, selvom der ikke var kontakt.

Hilsen
Grethe Elten Mortensen


Keld Sørensen

Det er vel et specialtilfælde af det gennerelle og tilbagevendende: Skal man overhovedet slægtsforske, da der jo ofte kommer ting frem, som ikke er så positive.

Forskning i alle dens nuancer er en søgen efter fakta - så vil man "forske" skal det gøres fuldt ud !

Det er min tilgang til min slægtsforskning, selv om det af og til ikke er så sjovt.
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com


Jakob Ramlau

 Jeg vilde heller ikke have Skygge af Anfægtelser. Og jeg vilde maaske fremføre et Udtryk fra Patentjura: "informations within the public domain". Det  som er offentligt tilgængeligt i Biblioteker, Dagspresse og offentlige Arkiver kan ikke forventes eller  kræves hemmeligholdt.
At man kan blive anklaget og straffet for Spionage for en virkelig kreativ Analyse af saadanne Oplysninger er jo saa beklageligt.
Publicerer man derimod personligt afgivne Oplysninger, kan man maaske støde nogen.
Og endeligt behøver man ikke proppe Ubehageligheder baglæns ned i Halsen paa Folk med et Kosteskaft.