Hvilke børn fik Margrethe Glahn egentlig i Nysted??

Startet af Kurt Eriksen, 11 Dec 2017 - 14:28

Forrige emne - Næste emne

Kurt Eriksen


Hvor mange børn fik Christian Frederiksen Volchersen og Margrethe Glahn efter at han 1779 blev sognepræst til Nysted?

Wiberg har dette:

13. 11/3 1779 [Tønning-T. 29/9 73] Christian Frederiksen Volchersen, f. Kold. 15/8 39; (Bdr. t. Abraham V. i Kippinge-B. og t. Johan F. V. på Fæmø); F. F. V., Underofficier; M. Cathrine Lorentsdtr. Birch; St. Aarh. 62; C. 14/6 64, n.; p. Cap. Alling-T. 30/8 65**, o. 20/9; ~ 26/6 67 Margrethe Glahn af Alling-T., f. 18/12 45, † Svendbg. 27/6 23; 7 S., 3 D.; see Frederik V. her; J. Feilberg i V. Tørslev-S.; S. C. Nørregaard i Skrydstrup; (C. A. Mølmark i Ørslev-B.); [† 6/1 1785; ikke afholdt].
E. Brejls skifteuddr.: Gejstl. sk. i Svendborg amt, Sallinge hrd. nr. 276.

276 Anne Margrethe Heye i Fåborg. 12.11.1814, fol.75.
Enke efter Abraham Volkersen, præst i Kippinge og Brarup, [død 4.9.1801].
Hans A:
1) Christian [Frederiksen] Volkersen, præst i Nysted, [død 6.1.1785]. 7B:
a Adam Vilhardt Volkersen, præst i Vestindien
b Frederik Julius Volkersen, præst i Nysted
c Christian Volkersen, degn på Sjælland
d Henrik Volkersen, kirurg i søetaten
e Karen Volkersen g.m. [Severin Christian] Nørregaard, præst i Skrydstrup
f Henningia Volkersen g.m. Mølmark, prokurator i Svendborg
g Kirsten Volkersen g.m. en bonde i Jylland
2) [Johan Frederiksen] Volkersen, præst på Femø, [skifte Fuglse herred gejstlig 23.1.1769 lbnr.37]. 1B:
a Karen Marie [Johansdatter] Volkersen, død. Første ægteskab med [Jens Clausen]. 1B:
1 [Johan] Frederik [Jensen]
Karen Marie Johansdatters andet ægteskab med Knud Lauridsen, skipper på Femø. 1B:
2 Niels Knudsen
3) Frederik Volkersen, degn i Tikøb på Sjælland, død. 4B:
a Christiane Volkersen, død, var g.m. Julius Rasmussen, købmand i Umanak på Grønland. 1B: en datter hvis navn ikke angives
desuden 3 andre børn uvist hvor.
Hendes A:
0) forældre [Alexander Preben Banner von Hey til Tallerup i Tommerup sogn, død 1769, og Else Kirstine Rosenvinge]. B:
1) bror Herluf Trolle Heye, klokker i Fåborg
2) søster Anne Cathrine Heye.
Mors første ægteskab med [Jacob Tommerup til Tallerup, død 1743]. B:
3) halvbror Knud Tommerup, afskediget premierløjtnant.
Afdøde døde 11.11.1814.

10 børn i alt iflg Wiberg og 7 børn i alt iflg Brejl.

Han døde 06 jan 1785 Nysted, Musse, Maribo

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=154238&side=5

Margrethe Glahn

Døde 27 jun 1823
Begr 02 jul 1823 Vor Frue Svendborg, Sunds, Svendborg

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=181419&side=282

Børn døbt Nysted:

1.
Anna Chatrina Henninga Frederiksdatter Volchersen

Døbt 19 sep 170 Nysted, Musse, Maribo

http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=37&bsid=154236&kb=Maribo+amt%2C+Musse%2C+Nysted%2C+1770-1793+FK+%28EM%29

2.

Otto Ludevig Frederiksen Volchersen

Døbt 19 nov 1783 Nysted, Musse, Maribo
(Sognepræst Balslew deltager)

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=154236&side=45

døde 12 jun 1784 Nysted, Musse, Maribo

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=154238&side=5

3.

Christian Frederich Frederiksen Volchersen

Døbt 22 maj 1785 Nysted, Musse, Maribo

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=154236&side=50

døde 23 okt 1787 Nysted, Musse, Maribo

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=154238&side=7

Der er ergo fejl i FT-1787 fra Nysted:

Samtlige personer i husstanden
Maribo, Musse, Nysted Købstad, Nyested Kiøbstad, Nørre Gade, , FT-1787, C6462

Margrethe Glahn     41     Enke     Huusmoder     har Pension som Præste Enke      
Anna Chatarine Stinengia Volchersdatter     7     -     hendes ægte Børn [Margrethe Glahn]           
Christiane Fridera Volchersdatter     2     -     hendes ægte Børn [Margrethe Glahn]           
Mette Pedersdatter     17     Ugift     Tieneste Pige [Margrethe Glahn]        

Alle info om disse personer er velkomne.

Mvh




Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Inge Hedal

Hej
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=916#916,57376

Det er indtastningen i FT-1787, der er forkert. I originalen står der Christian Frederik Volchersen. Søsteren kaldes Volchersd.
FT-1787 foregik den 1. juli, og Christian Frederik blev begravet den 23. november.
Mvh. Inge

Hans Chr. Baagøe

Hej

1) Christian [Frederiksen] Volkersen, præst i Nysted, [død 6.1.1785]. 7B:
a Adam Vilhardt Volkersen, præst i Vestindien - døde 18. juli 1819 på Skt. Thomas.
b Frederik Julius Volkersen, præst i Nysted - døde i Nysted 15. januar 18117
c Christian Volkersen, degn på Sjælland - døde i København den 4. juni 1826
d Henrik Volkersen, kirurg i søetaten - døde den 7. juni 1833 i Jægerspris
e Karen Volkersen g.m. [Severin Christian] Nørregaard, præst i Skrydstrup - døde i Svendborg den 21. april 1840
f Henningia Volkersen g.m. Mølmark, prokurator i Svendborg - døde i Svendborg den 22. januar 1862
g Kirsten Volkersen g.m. en bonde i Jylland - døde på Redsø den 1. maj 1832

To af de 3 børn født i Nysted, har du datoerne på. Det er kun dem, der levede ved skiftets afslutning, der er nævnt, da der ikke var livsarvinger efter dem, der døde som små.

Der må mangle en dreng i regnskabet, for jeg har kun fundet de 6 drenge og 3 piger.

"Slægten Glahn, sværd- og spindesiden" af Peter Jacob Schmidt fra 1885 har også kun de 6 drenge og 3 piger.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Kurt Eriksen


Mange tak for info Inge!

Det er vanskeligt at få fjernet fejl på nettet, men man vil jo gerne have sin slægtstavle så korrekt som
muligt.

Både moderen og datteren endte så i Svendborg.
...

Mange tak for info Hans Chr!

Måske er en søn død i en ung alder, idet KB for Alling-Tustrup er meget utydelig.

Wiberg havde for det meste godt styr på antallet af børn.

Tak for info om bogen.

Mvh

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Hans Chr. Baagøe

Hej

Jeg har lige forsøgt at finde dødsindførslen for den manglende søn i Alling-Tulstrup, Tønning og Nysted, men der var ikke "gevinst". Han kan jo være glemt, lige som Frederik formodentlig har været det i Tønning. Den manglende søn kan jo godt være en tvilling, der måske kun blev nogle få timer gammel, og så ikke nåede at blive døbt.

Det er heller ikke lykkedes mig at få bekræftet Christian Volchersens fødsel/dåb, hverken i Kolding eller Kolt, som forskellige kilder ellers angiver. Ud fra nogle af de øvrige oplysninger i Wiberg, så er det formodentlig et sted i Århus-området, at fødslen skal findes.

Christians svigersøn Severin Christian Nørregaard skulle være født i Fausing sogn, men det har jeg heller ikke fået bekræftet fra kirkebogen.

Kirkebøgerne for Kolding, Kolt og Fausing for de relevante perioder er på Arkivalieronline.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Kurt Eriksen

Tja – disse militærfolk er vanskelige at finde.

Sognepræstens broder Abraham Friederich Folckers – Sognepræst til Kippinge – blev dog

Født 26 jun 1732
Døbt 28 jun 1732 Sct Nicolai Holbæk, Merløse, Holbæk

Faderen hed Friederick Folckers – Rytter:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=219&bsid=151472&kb=Holb%C3%A6k+amt%2C+Merl%C3%B8se%2C+Holb%C3%A6k+-+Sankt+Nikolaj%2C+1700-1742+F+%28EM%29

En anden broder Johan Frederiksen Volchersen – Sognepræst til Femø - skulle være født på samme sted

01 sep 1730

men ser ham ikke.

Bogen om Glahn Slægten oplyser side 39 om Henrik Christopher Glahn, at han er født 1672, hvorimod Natmus fra Alling kirke kan oplyse, at han er født 28 dec 1672 i Haste:

2) (Fig. 27), o. 1757, over hofkok S. H. C. Glahn, †1757, far til daværende sognepræst og provst Adam Glahn til Kilsgård.58 Indskriften, der dækker hele stenens flade, lyder: »Her er leuningerne af den i liue høforneme(!) oc konst erfarne nu i døden s(alig) mand S. H. C. Glahn, fød i Tyskland i Haste d. 28. xbe (ͻ: december) 1672, død her i Alling d. 27. oct. 1757. Var hof- kok i det kongl. danske køkken tienende C 5, F 4, C 6, F 5, leuede i ægteskab 45 aar med sin si. hv(stru) mad(am) Abel Chrstne(!). Deres søn Adam Glahn er dise(!) sogners sognepræst oc provst i hered. O. Iesu! dine døde leue.«

Mvh


Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Hans Chr. Baagøe

Ja, du har ret i, at det kan være vanskelige at følge militærfolk. Præsterne er der jo lidt hjælp til i Wiberg og hos Ahrendt. Det er ikke så længe side, jeg sammen med en anden fjern slægtning forsøgte at få styr på nogle af de løse ender omkring Henrik Christoffersen Glahn i København, samt Christian Frederik Vefling og hans hustruer. Det ville jo også være rart at finde alle deres børn og i nogle tilfælle også noget omkring børnebørnenes virke. Vores første fælles ane er nemlig Frands Rasmussen Schade, søn af Rasmus Frandsen Schade og Maria Magdalene Glahn. Frands havde nemlig "øvet" sig lidt med en døvstum pige, inden han senere blev gift med en gårdmandsdatter.

Jeg har tilladt mig at kopiere følgende fra slægtsbogen om "Frederik Schade" angående Henrik Christophersen Glahn's herkomst:
" (war vormittag im voregen 1672 Jahr den 30. December nachmittags zwischen 1 und 2 ge­bohren)
Vorstehendes Auszug aus dem Taufbuch des Jahren 1673 stimmt mit des Urschrift­wortlich überein.
Harste, den 7. maj 1962
Sign. Dobschalt, Pastor
St. Johannes Kirche zu Harste"

Mon ikke dette fra slægtsbogen er godt nok, hvis vi ikke skal en tur til Harste eller vente på at kirkebogen kommer på nettet? Så sammen med det fra Natmus, må vi gå ud fra, at det er det korrekte tidspunkt.

Hvem var så Frederik Ludvig i Holbæk, der fik en søn døbt Johan Frederik i 1731?
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=151472&side=211
Kan det være Frederik Volkersen, før han blev rytter?

Jeg har også søgt i Merløse, for det tilfælde at det skulle være i nærheden af Holbæk, men der var Johan Frederik heller ikke 1730.

Om ikke andet, så har jeg fundet kopien af Christian Frederiksen Volkersens kaldsbrev i Jydske Registre:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=273751#273751,52257059

Det er så lige med at tolke de forskellige kirkebogsindførsler! Her får du henvisningen til det, der må være Christian Volkersens dåb, selv om jeg tidligere havde afskrevet Kolding som en mulighed (den 3. i venstre spalte):
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17124580#165629,27820540

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe



Kurt Eriksen


Dåben af Christian Volchersen ser korrekt ud, og faderen er således blevet Korporal.

Dåben af Johan Frederik Volchersen er mere tvivlsom, idet hverken dato, måned eller årstal – hvis ellers opgivet korrekt hos Wiberg – ser ud til at passe.

Hvis man havde oplyst navnet på moderen havde alt været meget nemmere, og det har man givet gjort, da moderen efter reglerne skulle i kirke snarest efter dåben, hvorimod man var ligeglad med faderen.

Denne Korporal havde så endnu en søn Frederik Volchersen, som blev Sognedegn til Tikøb.

Slægten Vefling/Wefling/Weffling har jeg af pladshensyn ikke med på tavlen endnu.

Mvh

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Kurt Eriksen


Glahn slægten igen?

Side 17 får Jens Nikolai Lindberg en datter født 09 maj 1864, og man oplyser at hun hed Gjertrud Rask Lindberg død 01 maj 1864.

Hvor har man navnet fra?

Lindbergs datter er død 15 maj 1864 – 7 dage – og bliver begravet 22 maj 1864, Kastbjerg, Djurs Nørre, Randers, men intet navn oplyses:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=165438&side=199

Ser heller intet navn ved dåben:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=165438&side=56

Hvor er beviset på hendes navn?

Mvh


Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Hans Chr. Baagøe

Hej

Mit umiddelbare gæt på kilden til navnet på pigen i Kastbjerg, er familiens oplysninger til forfatteren. Bogen er udgivet 21 år efter pigens fødsel. Forældrene til pigen døde henholdsvis i 1897 og 1908 i Kastbjerg.

Til gengæld er jeg lidt mere i tvivl om kilden til det dødfødte barn den 27. januar 1755 i Alling. Forældrene skulle være pastor Adam Wilhardt Glahn og hustru Mette Magdalene Esmann. Det er dog muligt, at jeg kan have overset indførslen.

Da der er andre børn, der er født uden for ægteskab, som er med i bogen, så kan jeg tilføje Karen Frandsdatter, født den 30. august 1808 i Grauballe. Hun var en datter af den døvstumme Anne Jensdatter og Frands Rasmussen Schade, der på det tidspunkt havde været foged på Gravballegård. Ifølge dåbsindførslen er faderskabet vedgået skriftligt af Frands Schade.

Med hensyn til det forrige angående Volchersen i Kolding, så er der dog ikke match på datoen mellem Wiberg og den ene kirkebog. Indførslen mangler i den anden, der dækker samme tidsrum.

Med hensyn til den mulige Johan Frederik i Holbæk, tør jeg heller ikke sige, at der er den rigtige, der er blevet fundet.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Kurt Eriksen


Mange tak for info Hans Chr!

Forfattere har jo en vis frihed med hensyn til stoffet, men man burde dog forlange en henvisning til kilder, når det drejer sig om en slægtstavle som Glahns.

Ser heller ingen tegn på et dødfødt barn 27 jan 1755 i KB for Alling.

Interessen for Glahn kommer til dels gennem Mouritz Gotthold Ivar Vilhelm Krag – distriktslægen i Assens - som slægtstavlen – side 19 – oplyser gift 20 jul 1873 i Dreslette med Magdalene Bruun.

Her havde det været på sin plads at oplyse, at denne læge var enkemand – og i øvrigt havde en datter – efter Marie Balslev – en datter af Biskop Carl Frederik Balslev og Lovise Eleonore Boesen.

Mvh

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Hans Chr. Baagøe

Hej

Der mangler også et dødfødt barn fra Linå sogn, som ikke er i kirkebogen, men der kan kilden måske være kirkeregnskabet, for graveren skulle nok have betaling for sit arbejde. Nogle af kilderne kan også have været private slægtstavler, som forfatteren har lånt. Du finder ham forøvrigt på side 21 i slægtstavlen over Glahn-slægten. Han var boghandler i Brønshøj.

Hvis du ikke har fundet det, så døde Luise Eleonora Krag 4 år gammel i Hvidbjerg. Ja, jeg foretrækker også at nævne de øvrige ægteskaber, men gør normalt ikke så meget ud af at tage efterkommerne med, hvis de ikke har fælles aner med mig selv. Når der er tale om flere ægteskaber, kan der godt følge nogle arvede stedbørn med.

Der, hvor du ikke kan få oplysningerne bekræftet fra anden side, må du jo nøjes med at angive den trykte kilde. I værste fald risikerer man at få koblet en slægtsgren på, der ikke hører hjemme i det primære slægtstræ. Det ser dog ikke ud til at være tilfældet med Glahn-slægten.

Navnet på pigen i Kastbjerg, har jeg kun indført som en note med henvisning til slægtstavlen. Noterne bliver ikke vist på min hjemmeside.

Med hensyn til dit oprindelige spørgsmål, så er det nok tvivlsom, om der kan findes noget om eventuelle ekstra børn i Nysted, hvis ellers alle arkivalier derfra er registreret i DAISY. Hvis der er en, der på et tidspunkt finder Volkersens 10. barn, så må vi tilføje det til den tid.


Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe




Kurt Eriksen


Igen mange tak for info.

Ja man må væbne sig med tålmodighed angående eventuelle børn i Nysted – måske dukker noget senere frem i lyset.

M-xmas

Mvh

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene