Borgerlig vielse annulleret, København, 1934

Startet af Shari Jensen, 11 Dec 2017 - 14:35

Forrige emne - Næste emne

Shari Jensen

Det er første gang jeg er stødt på at en vielse er annuleret.  

Der står vist noget om grunden dertil som jeg er usikker på. Et eller andet med "P" efterfulgt af "udl." (udløbet?)

Er der nogen som kan hjælpe med at tyde og fortolke?

Jeg har vedhæftet en screen capture forneden istedet for et link idet denne sag er mere privat end vanligt. (det drejer sig ikke om min egen slægtning, jeg hjælper en veninde.)

[vedhæfting slettet af admin]

Karen Riberholdt

Jeg læser, men kan ikke hjælpe meget:
Vielsen annulleret den 29/6-34   -  Pp udl.   Desværre ved jeg ikke, hvad Pp står for, men mener at udl. står for udleveret.
Mvh Karen

Shari Jensen

#2
Mange tak, Karen!   :)    

Er der andre som har et bud på hvad "P. p. udl." står for?



Et andet spørgsmål:

Hvis notatet siger at "vielsen er annulleret" og feltet med vielsesdato er helt tomt (se screen capture øverst i tråden), så blev parret da aldrig gift, vel?

Eller betyder det at de dog faktisk blev gift og vielsen blev annulleret meget kort tid efter de blev gift?  

Jeg har Googlet emnet, men er stadig usikker. Fandt en rodet tekst som nogen vist har brugt Google Translate til at oversætte, men svaret er nok deri.  Jeg vil dog alligevel gerne have de gode Forum folk´ mening


"Annullering er en procedure, hvorved et ægteskab er helt slettet, erklærede, at sådan et ægteskab aldrig eksisteret teknisk eller havde nogen gyldighed.
Skilsmisse er den proces, slutter et gyldigt ægteskab, hvilket giver både manden og konen en enkelt status.
I tilfælde af skilsmisse, faktorer som underholdsbidrag forældremyndighed og ejendom division tages i betragtning. ? Men i tilfælde af annullation, er der ingen sådanne faktorer tages i betragtning. ?
En annullation skal indgives inden for en bestemt tid efter udstedelse af en vielsesattest. imidlertid kan en skilsmissebegæring indgives på ethvert tidspunkt.
en annullation kan bare tage et par uger, hvorimod en skilsmisse kan tage et par måneder eller et år.
En annullation er mindre rodet i forhold til skilsmisse."



P.S. Jeg gætter selv på at en af parterne fik kolde fødder. Eller at tinglysningen ikke gik igennem fordi der var et juridisk problem. Måske var en af parterne stadig gift med en tidligere partner.  


Gitte Johansen

Der står vel papirer udleveret.

En vilkårlig en her med ny dato

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Shari Jensen

Det lyder logisk  - mange tak, Gitte!   :)