Test af familiemedlemmer

Startet af Kathrine Tobiasen, 14 Jun 2018 - 20:16

Forrige emne - Næste emne

Kathrine Tobiasen

Når man selv har fået foretaget en test, er det en god ide at overtale søskende, forældre, mostre, farbrødre og andre tætte familiemedlemmer til også at blive testet. Det vil gøre ens egne testresultater bedre og mere sikre.

Så langt, så godt. Det kan sikkert i mange tilfælde snildt lade sig gøre; ikke mindst hvis vi selv betaler testen. Men hvad så derefter?

Vi kan næppe gå ud fra, at flertallet af de gode familiemedlemmer selv er slægtsforskere. De vil ikke have et slægtstræ at uploade, og de vil ikke gå ud og undersøge de matches, der følger af testen. Overtager vi selv vores søster eller morbrors profil med password og upload af slægtstræ og passer den, som havde den været vores egen? Eller findes der en smart måde at knytte to eller flere profiler sammen, så vi styrer det hele ud fra en profil?

Hvad gør I andre?
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Anders M. Petersen

Hej Kathrine!

Nu skal det jo ikke blive et altomfattende DNA-projekt man starter ;-)
I udgangspunktet tester man naturligvis sig selv og så er det en rigtig god idé, hvis man kan nå at teste sine forældre også - faktisk helst før en selv, som man jo altid kan teste på et senere tidspunkt.

Idéen med at teste en eller begge forældre er, at det gør det muligt at dele sine matches i fædrende og mødrende side, hvilket gør det halvt så besværligt at spore matches. Er man så uheldig ikke at have sine forældre, så kan man teste en onkel/tante på begge sider eller hvis det ikke er muligt, så en fætter/kusine på begge sider. Men for hver led man "hopper", så er der DNA der går tabt, så forældre er klart det bedste. Det betyder også at hvis man kun kan teste en kusine/fætter på begge sider, så vil man opleve at FTDNA opdeler ens f.eks. 700 matches i f.eks. 30 "paternal" og 50 "maternal" og resten ikke kan entydigt placeres - det skyldes at det kun er en brøkdel af den fælles anes DNA der har overlevet i to fætre/kusiner, da de jo kun matcher dig på ca. 1/8 af deres DNA.

Man skal også lige huske at for hvert familiemedlem man tester, så øges risikoen for det uventede og "kedelige" resultat, som alle der leger med DNA-tests frygter: Hvad nu, hvis der ikke er match eller måske kun et "halvt" match? Den risiko synes jeg man skal overveje inden man går i gang og også tænke over, hvordan man skal håndtere det....

Jeg har forlængst erkendt at DNA er "min ting" og forventer ikke at de personer som jeg tester selv betaler for testen. De skal naturligvis ikke betale for min hobby - jeg er blot glad for at de vælger at dele deres DNA med mig!
De eneste som jeg ikke betaler for er "fremmede" testere, som jeg matcher og hvor yderligere tests kan give os begge mere viden - selvom jeg dog har givet et bidrag til en BigY i ny og næ. Lige med BigY er det jo sådan, at deres testresultat kan øge mit udbytte af min egen BigY betydeligt og så er man jo nødt til at "committe" sig lidt til den fremmede persons testomkostninger.

Jeg har selv password og login på alle de kits jeg har fået testet - alene hos FTDNA er det 9 kits.
Det er jo sådan hos FTDNA (og Yseq) at én testperson = ét kit = ét login + password. Men det betyder så også, at hvis der er en testperson der selv bliver nysgerrig og vil kigge på sit resultat, så kan man dele login uden at vedkommende får adgang til alle de andre testpersoner man administrerer. Og de fleste browsere kan jo huske login og password, så man skal kun huske kitnummeret, som står i den rækkefølge man har testet personerne - jeg har lært at leve med det!

Nu tester man jo typisk nær familie - i hvert tilfælde hvis det er en autosomal test (Family Finder) - og disse personer er jo typisk i ens eget slægtstræ. Så hos mig har jeg tilvalgt disse personer i den Gedcom som jeg uploader til FTDNA og så uploader jeg bare den samme opdaterede fil på alle testpersoner én efter én. Det betyder også at jeg i hver persons FTDNA stamtræ hurtigt kan markere hvor de andre matches i den nære familie ligger (det skal man desværre gøre efter hver upload), således at FTDNA kan markere en hvis andel af ens matches som "paternal" hvv. "maternal".

Lige et bonustip til Gedcom hos FTDNA: Husk at gemme i "UTF8" format - ellers ser danske bogstaver meget mærkelige ud. Husk også kun at medtage direkte aner til de personer, der har testet - og evt. også aners søskende - men ikke mere. Ingen grund til at lægge andre data online.

/ Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Kathrine Tobiasen

Hej Anders

Mange tak for en fin redegørelse.
Der er mange ting at overveje, også mange ting, som nok først dukker op hen ad vejen.

Men det er jo fantastisk, at netop som man går og synes, at man har prøvet rigtigt meget og føler sig næsten udlært i slægtsforskning, så dukker der noget nyt op, som man skal sætte sig ind i. Det er livslang læring, det her  :)
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Leif Thor Olsen

Hej.

Test af familiemedlemmer!

Hva hulen er det? Noget Nyt? Jeg har ikke gjort andet de sidste 50 år!

mvh. Leif

Jørgen Kanters

Du har næppe testet familiemedlemmers DNA de sidste 50 år

Lise Østerberg Bahr

Hej.


Efter flere års tidligere slægtsforskning her på siderne, hvor DNA tests blev tilbagevist, er det da glædeligt, at man nu anerkender videnskabelige resultater. Synd hvis man bare har mistet en masse mulige tests i de mellemliggende år.

Men man skal jo hele tiden blive klogere.

God søndag.
Lise Østerberg Bahr

Kathrine Tobiasen

Hej Lise

Jeg må korrigere dig: Spørgsmål om DNA er aldrig blevet "tilbagevist" i Forum. De har bare ikke haft deres egen særlige gruppe, men har kunnet placeres i de øvrige grupper, hvor de bedst passede ind. Det er noget ganske andet end at være afvist.

De indlæg, som nu ligger her i gruppen, er netop tråde, der er flyttet fra de øvrige grupper. Sagen har skam været på banen adskillige gange.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.