Peder Christensen Ponnesen, død i Harboøre 1772

Startet af Ruth Sandbak, 26 Dec 2017 - 14:51

Forrige emne - Næste emne

Ruth Sandbak

Har lovet en ven, at se på hans slægt, hvoraf en gren stammer fra Harboøre.
Jeg er kommet tilbage til en

Peder Christensen Ponnesen, * 1712 † 1772 i Harboøre , begravet 15. november 1772 i Harboøre.
Han blev gift med
1 Anne Laursdatter, trolovet 14. juni 1745 i Harboøre, viet 24. oktober 1745 i Harboøre, ops. 46
† 1752 i Harboøre, begravet 16. november 1752 i Harboøre. Ops. 59
2 Kirsten Olufsdatter, trolovet 7. januar 1753 i Harboøre, viet 1. april 1753 i Harboøre, ops. 47
† 1756 i Harboøre, begravet 6. januar 1756 i Harboøre. Ops. 56
3 Else Laursdatter, trolovet 1. februar 1756 i Harboøre, viet 20. april 1756 i Harboøre. Ops. 48
            Børn sammen med Anne Laursdatter:
           i   Oluf Pedersen * 1749.

           ii   Anne Pedersdatter * 1752, † 1752. ops. 29 ops. - her forekommer en fadder ved navn Niels Ponnesen
            Børn sammen med Kirsten Olufsdatter:
           iii   Christen Pedersen Falkesgaard * 1755. ops. 31 ops. - her forekommer en fadder ved navn Niels Ponnesen

            Børn sammen med Else Laursdatter:
           iv   Laust Pedersen * 1756.
           v   Mads Pedersen * 1761.
        1.   vi   Christen Pedersen Falkesgaard * 1763, † 11. december 1829. – min vens ane.
           vii   Mads Pedersen * 1767, † 1768.
           viii   Dødfødt * 1766, † 1766.
           ix   Erich Pedersen * 1771.

3.   Else Laursdatter, * 1731

Ifølge forskellige hjemmesider og overleveringer i familien, skulle Peder Christensen Ponnesen være kommet i land fra et strandet skib. Han skulle være fra en af øerne i Frisland. Om det er rigtig vides ikke. Jeg synes det lyder lidt tvivlsomt, da der ved to af Peders børns dåb findes en fadder ved navn Niels Ponnesen.
Ligeledes findes i Harboøre kirkebog under døde ops. 56 følgende: 24. oktober Josep Ponnesens Hustrue fra Tudborgs Reche Zidsel Sørensdatter.
Håber at der måske er nogen, der har kendskab til "Ponnesenerne" fra Harboøre.
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Ruth Sandbak

Søren Tafdrup

Hej Ruth,

Jeg kan se, at ingen endnu har reageret på dit oplæg fra 26. december. Her er så et lille pip, som måske ikke tilføjer noget i forhold til, hvad du ved i forvejen.

En af de hjemmesider, du omtaler, er måske denne...
https://www.geni.com/people/Peder-Ponnesen/6000000029911037485
.... ifølge hvilken Peder Christensen Ponnesen skulle være født 14. marts 1712 på "Wangeroge".

Man kan finde at
"Wangerooge er en af Østfrisiske Øer i Nordsøen ud for nordvestkysten af Tyskland. Øen udgør en kommune i Landkreis Friesland i Niedersachsen. Wangerooge er den mindste af de syv beboede tyske østfrisiske øer, og ligger mod øst i øgruppen."

På ovennævnte hjemmeside er hans fødselsdata jo ligefrem anført. Den må være kommet et sted fra.
Har du søgt efter eller fundet skiftet efter ham? Det kunne rumme en henvisning.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

En tilføjelse: Hvis man googler friesland og ponne, kan man se, at ponne findes som navn på de kanter. Så der er måske noget om snakken.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Ruth Sandbak

Hej Søren.
Tak for dit input. Jeg kan godt se, at Ponne og Friesland er forbundet, når man skriver det i søgefeltet. Noget, der får mig til at tvivle lidt på forbindelsen er, at han jo også hedder Christensen. Nu har jeg henvendt mig til en af de personer, der har datoen og stedet for hans fødsel, og så må jeg se, hvad der kommer ud af det.
Mange hilsner Ruth