Jagten på Giertrud Rasmusdatters 1. ægtemand i Astrup sogn ca. 1760

Startet af Henning Grøndahl Andersen, 29 Dec 2017 - 16:34

Forrige emne - Næste emne

Henning Grøndahl Andersen

Dette indlæg har antagelig forbindelse til tidligere tråd om Jens Astrup, startet 11 feb. 2013.

Giertrud Rasmusdatter blev født 1740 i Ask, Astrup sogn, Århus amt. D. a. Rasmus Madsen (1712-1777) og hustru Johanne Jensdatter sammesteds.
Gør lige opmærksom på, at der også var en gl. Rasmus Madsen (1697-1771) i Ask. - Desforuden blev der født nok en Giertrud Rasmusdatter i Ask 1748, uvist hvilken Rasmus Madsen, der var hendes far.

I 1775 blev Søren Michelsen og Giertrud Rasmusdatter af Ask trolovede d. 12.-10. og en måned senere blev de viede i Astrup sogn (AO.opsl.28).

I folketællingen 1787, Astrup sogn ses familien i Astrup by:
Søren Michelsen            – husbonde - 43 – g. 1. gang – gårdmand
Giertrud Rasmusdatter  – madmor – 47 – g. 2. gang
Johanne Jensdatter       - datter af 1. ægt. – 24 – ugift
Ane Sørensdatter          - datter af 2. ægt. -  11 -  ugift
Elisabeth Sørensdatter  – datter af 2. ægt. – 8  -  ugift
Jens Sørensen               - søn af 2. ægt.      – 6  - ugift
Christen Nielsen            - tjenestek.             – 24 – ugift
Undersøger man Astrup kirkebog, ses, at den eneste Johanne Jensdatter (f. ca. 1763) fra Astrup må være Jens Clausens datter Johanne f. netop i 1763. (Han fik flere børn inden sin død.)

Det fik mig i første omgang til at tænke, at Giertrud Rasmusdatter så havde været gift 1. gang med ham. Det passede godt med at Jens Clausen var død og blev beg. 14.-06.-1775, 45 år gammel (AO.opsl.21).
Kunne dog ikke finde vielse for dem i Astrup sogn (og nabosognene), men fandt i stedet en vielse 13.-06.-1760  i Astrup sogn (AO.opsl.269) mellem Jens Jensen af Astrup og Giertrud Rasdmusdatter af Ask.

Har undersøgt, om Jens Jensen skulle have mulighed for at blive kaldt Clausen (har før set forvekslede efternavne pga. mødres nye ægtemand), men det synes ikke tilfældet her.

Kan nogen hjælpe med oplysninger om Giertruds første ægtemand?

Venlig hilsen
Henning

Ole Dorch

Mon ikke Jens Jensen faktisk kun kan være Jens Clausen?

Datteren fra Gertruds 1 ægteskab (Johanne Jensdatter) ses døbt 3 søndag i fasten 1763 i Astrup.

Teksten er således: (Højre side nederst) "Dags dato (3 søndag i Fasten) blev Jens Clausens barn døbt og kaldet Johanne. Test: Rasmus Madsen, Hans Rasmussen, Mads Rasmussen, Kirsten Sørensdatter, og Berte Rasmusdatter".

Ses her: http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=159892&side=7


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Ole Dorch

#2
Et eksempel mere:

Jens Clausen/Jens Jensen hjemmedøbte 2 tvillingedøtre Berte (eller Bente?) og Maren d. 22/9 1768. Begge børn begraves allerede d. 27/9.

I denne kb-udgave kaldes han for Jens Clausen:
Dåb: http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=11&bsid=159892&kb=%C3%85rhus+amt%2CHads%2C+Hvilsted+-+Astrup%2C+1757-1776+FVD+%28EM%29
Begravelsen: http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=20&bsid=159892&kb=%C3%85rhus+amt%2CHads%2C+Hvilsted+-+Astrup%2C+1757-1776+FVD+%28EM%29

...mens han i denne kb-udgave kaldes for Jens Jensen (indeholder både dåb og begravelse, men ikke børnenes navne):
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=159893&side=5

Så også, at der i sognet ofte var nævnt mindst en anden Jens Jensen (bl.a 1 gift med en Johanne Rasmusdatter). Det er muligvis derfor han efter vielsen kaldes for "Clausen"?

Hov fandt dette skifteuddrag som vistnok handler om, at der også var et familieskab imellem de 2 Jens Jensener i sognet ;) :

323 Johanne Rasmusdatter i Solbjerg. 8.9.1770, fol.79.
E: Jens Jensen. B: Anne Marie 13. FM: mors søskendebarn Jens Jensen Clausen i Astrup.

Solbjerg ligger i Astrup og her benævnes din Jens uden tvivl for: Jens Jensen Clausen.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Henning Grøndahl Andersen

Hej Ole Dorch.

Mange TAK for din tilbagemelding.

Du bekræfter faktisk min tidligere tanke om, at Jens Clausen og Jens Jensen kan være een og samme person. Jeg har dog stadig overvejelser om, hvorfor Jensen bliver til Clausen?

Ud fra ft. 1787 må Giertrud Rasmusdatter have været gift med den Jens Clausen, der nævnes i kb.

Dit fund af skiftet efter  Johanne Rasmusdatter i Solbjerg, havde jeg ikke fundet. Det bekræfter jo, at det er een og samme person, der er tale om.

Venlig hilsen
Henning

Ole Dorch

Du skrev: Jeg har dog stadig overvejelser om, hvorfor Jensen bliver til Clausen?

Når man ser på navngivning i de ældre tider, skal man passe på med at se på "problemstillingerne" med "moderne" øjne.
På den tid hed han kun (var døbt) Jens.
Resten af hans "navn" var tilnavne, som skulle forklare, hvilken Jens, der i givne tilfælde var tale om.
Bemærk at der i kilderne også er tale om forskellige "skriveres" bud på denne "forklaring".

Hvis der i et sogn var flere, som blev kaldt Jens Jensen pga. at faderens navn også var Jens, var det helt normalt
at give flere af disse personer alternative tilnavne (især i kilderne), så man - så at sige - kunne skelne dem fra hinanden.

I dit tilfælde har man altså valgt tilnavnet "Clausen", formentligt fordi hans fader hed Jens Clausen, eller også fordi han havde
en eller anden tilknytning til en person ved navn Claus/Clausen.

I ingen tilfælde kan vi altså regne med i virkeligheden, at få at vide, hvad han dagligt kaldte sig selv. :D

Hvad angår din Jenses moder ,skulle hun ifølge skifteuddraget være en "Rasmusdatter", men der er der desværre opstået et nyt problem. Hendes søster, Johanne Rasmusdatter,er død 1770, men dette er ikke noteret i Astrup kb.
Men Solbjerg ser da også ud til at være en by, som ud over at være en del af Astrup, også er en del af nabosognet Tiset, hvor vi så istedet finder hendes begravelse 11 august: http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=170495&side=117&height=457

Men her hedder hun Johanne Nielsdatter! ;)

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Henning Grøndahl Andersen

Hej.

Jeg har ledt og MÅSKE fundet nogle oplysninger om Giertrud Rasmusdatter og hendes ægtemænd samt deres børn.
Hun blev gift 1. gang d. 13.-06.-1760 i Astrup sogn (AO.opsl.26) med Jens Jensen. Det må være ham, der senere i kb. omtales som Jens Clausen ved nogle af børnenes fødsel og død. Antagelig også ham der, i skiftet 08.-09.-1770 efter Johanne Rasmusdatter i Solbjerg, Tiset sogn, omtales som Jens Jensen Clausen i Astrup.

Jens Jensen var enkemand, da han blev gift med Giertrud Rasmusdatter. Han blev gift 1. gang med Anne Hansdatter f. 1732 (AO.opsl.26), antagelig d. a. Hans Rasmussen i Ask, Astrup sogn.
De fik et dødf. Barn i 1757 (AO.opsl.17- far nævnt som J. Clausen) og datteren Anne i 1758 (AO.opsl.04). Anne Hansdatter døde i 1759 og blev beg. 27.-08. (AO.opsl.18)

Giertrud Rasmusdatter var datter af Rasmus Madsen og Johanne Jensdatter i Ask og beslægtet med Jens Jensens første kone, så derfor fik de kongelig bevilling til ægteskabet (Kurt Kermit Nielsen).

Giertrud Rasmusdatter og Jens Jensen / Clausen fik børnene:
Rasmus f. 1760 (AO.opsl.05)
Anne f. 1761 (AO.opsl.06)
Anders f. 1762 (AO.opsl.07)
Johanne f. 1763 (AO.opsl.07- far nævnt som Jens Clausen)
Anne f. 1764 (AO.opsl.08)
Jens f. 1765 (AO.opsl.09- far nævnt som Jens Clausen ) Antagelig er det Jens Jensen Astrup, der blev skovrider på Vilhemsborg i Mårslet sogn,
Inger f. 1766 (AO.opsl.09)
Bente og Maren f. 1768 (i kb. 1768-1814: AO.opsl.05- far nævnt som Jens Jensen), begge døde og begravede d. 27.-09 s. å. (i kb. 1768-1814: AO.opsl.05- far nævnt som Jens Jensen) – ser man i kb. 1757-1776 omtales de samme datoer Jens Clausens to døtre (AO.opsl. 11 ved dåb og AO.opsl.20 ved begravelsen)
Rasmus f. 1772 (AO.opsl.13- far nævnt som Jens Clausen) Antagelig død 1781, beg. 04.-10., benævnt som Søren Michelsens søn på 12 år (Søren Michelsen var Giertrud Rasmusdatters 2. mand, og Rasmus var kun 9 år gammel!)
Søren f. 1774 (AO.opsl.14- far nævnt som Jens Clausen)

Jens (Jensen) Clausen døde 1775 i Astrup sogn og senere samme år d. 16.-11. blev Giertrud Rasmusdatter gift med Søren Michelsen (AO.opsl.28).
Søren Michelsen og Giertrud fik børnene:
Anne Kirstine f. 1776 (AO.opsl.14)
Elisabeth f. 1789 (AO.opsl.18) og det sidste barn
Jens f. 1781 (AO.opsl.22)
Søren Mikkelsen døde 09.-01.-1815 i Astrup sogn (AO.opsl.152), og Giertrud Rasmusdatter døde sammesteds d. 19.-02.-1825 (AO.opsl.174).

Jeg kan selv være i tvivl om begivenhederne nu har været som nævnt ovenfor, så hvis nogen kan uddybe, hører jeg gerne fra jer.

Venlig hilsen
Henning



Gitte Balshøj

Giertrud er søster til Min 4tip oldefar Mads Rasmussen som døde i 1777

1 Rasmus Madsen i Ask. 14.4.1777, fol.1B.
Afkald fra B: Jens Rasmussen i Ask, Mads Rasmussen sst, Gertrud Rasmusdatter g.m. Søren Mikkelsen i Astrup, Birgitte Rasmusdatter g.m. Rasmus Nielsen i Pederstrup ?

de stammer fra Ask Nordgård i Ask Astrup Sogn

min  4tip oldefar  var sognefoged i Ask


Samtlige personer i husstanden

Aarhus, Ning, Astrup, Asch, gaard, 1, FT-1801, C2073
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mads Rasmussen 63  Gift Huusbonde Sognefoged og Lægdsmand Gaardmand 
Benedicte Povlsdatter 58  Gift Hans Kone   
Povl Madsen 27  Ugift deres søn   
Søren Madsen 22  Ugift deres søn   
Johanna Madsdatter 14  Ugift deres datter   
Jens Madsen 12  Ugift deres søn   
Jens Michelsen 31  Ugift  Inderste og Snedker
Med venlig hilsen
Gitte Balshøj

Henning Grøndahl Andersen

Hej Gitte Balshøj.

Mange TAK for din tilbagemelding.

Jeg kan se, at jeg har haft fat i det skifte / afkald du henviser til. Det skete i forbindelse med, at jeg havde fundet børn af Rasmus Madsen i Ask. Jeg fandt også ud af, at der var tale om to personer af samme navn i Ask, så det var svært at afgøre hvem, der var barn af hvem.
I min jagt på flere oplysninger, fandt jeg netop "dit" afkald, som kunne hjælpe med at afklare hvem, der var søskende til "min" Giertrud Rasmusdatter.

Venlig hilsen
Henning