Online tjenester: Geni, MyHerritage, FamilySearch m.fl.

Startet af Towle, 31 Dec 2017 - 09:12

Forrige emne - Næste emne

Towle

Slægtsforskning er åbenbart blevet en god forretning, siden jeg stoppede og holdt en pause for +10 år siden.

Meget imod min principielle holdning har jeg tegnet er fuldt årsabonnement på MyHerritage incl. en DNA-test, men det kan jo hurtigt blive en dyr fornøjelse, hvis man skal abonnere på alle disse tjenester og det er (for mig) ikke umiddelbart overskueligt hvor de har deres data fra.

Jeg nægter at tro at f.eks. Geni og MyHerritage har folk til at filme og indtaste arkivalier i Danmark og globalt. Nogen altså [min konklusion] trække på de samme stamdata, men hvor stammer disse fra?

Mikkel Eide Eriksen

#1
Hej Kurt

De kommercielle og gratis slægtssider samarbejder på forskellig vis, mit indtryk er at det ofte foregår på en quid pro quo-basis.

Et par eksempler:

- FamilySearch har i de seneste år været forbi forskellige danske arkiver for at affotografere arkivalier (fx. Kbh stadsarkiv). Det fungerer således at arkivet får digitaliseret deres billeder uden at skulle bruge ressourcer på det, og FamilySearch får digitale billeder imod at sørge for arbejdskraften.

- MyHeritage har et samarbejde med Rigsarkivet om indeksering af nyere folketællinger. Så vidt jeg forstår får Rigsarkivet de indtastede registre tilbage og vil kunne bruge dem i fx. DDD, men jeg er ikke helt 100% på hvordan status er på det.

- For Sverige findes en indeksering af husforhörslängder som dækker 1880–1920, denne er vistnok indtastet af ArkivDigitals brugere (i hvert fald har den længe været tilgængelig på deres betalingsside), men er i år blevet udvekslet med FamilySearch og er nu gratis tilgængelig dér. Jeg ved ikke hvad ArkivDigital har fået i "modgift" fra FamilySearch.

- DanishFamilySearch samarbejder med Københavns Stadsarkiv om indtastning af skoleprotokoller.

mvh
Mikkel

PS: Overdragelserne kan også være klausuleret på forskellig vis, fx. ved at der skal gå et år før offentliggørelse eller andet.
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Towle

Tak til Mikkel og Inger for gode udredninger.

Jeg har fortrudt min bestilling hos MyHeritage, da jeg er blevet hvisket i øret at deres tjeneste er noget skrammel. Det skal blive interessant at se om fortrydelsesretten også gælder i dette tilfælde.

Hvad vil I anbefale i stedet for?

Lars Erik Bryld

ja, nu er jeg jo naiv nok til at mene, at Familysearch er et rigtigt godt tilbud  :)

Towle

Citat fra: Lars Erik Bryld [122] Dato 01 Jan 2018 - 18:01
ja, nu er jeg jo naiv nok til at mene, at Familysearch er et rigtigt godt tilbud  :)

Ok, Lars Erik, men hvorfor? Hvad gør de bedre en f.eks. MyHerritage?


Towle

Citat fra: Karsten Damén [736] Dato 01 Jan 2018 - 18:31
Kurt kører 2 tråde parallelt.
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,132470.0.html


Ups, det skal jeg beklage. Kan jeg selv flytte et indlæg, eller er det kun webmaster der kan gøre det?

Karsten Damén

#8
Det kan kun webmaster.

Nu er skaden jo næppe så stor, blot bidragyderne er opmærksomme på forholdet  :D
Du kan evt. lukke den ene tråd og bede om at få kommentarer i den anden.

mvh
Karsten

Lars Erik Bryld

Jeg opfatter de to tråde som to spørgsmål - i denne tråd handler det for mig at se primært om Myheritage/Ancestry /Familysearch/Arkivaalieronline som leveradør af kilder og ikke mindst indekserede kilder

- den anden tråd handler mere om online-præsentation af sit eget stamtræ, som bl.a. tilbydes af Geni, Myheritage og (delvist) Familysearch - foruden løsningerne til eget webhotel fra The Next Generation og Webtrees.

Familysearch leverer p.t. det bedste produkt vedrørende indekserede kilder - i forhold til prisen.  ;D

Karsten Damén

#10
Kurt

Hvis du vil slippe uden abonnementer eller omkostninger til egen website er der følgende mulighed:

- Brug gratis søgeportaler såsom Arkivalier Online, Danish Family Search og mormonernes FamilySearch.
- Hold styr på slægten på din egen PC; der er en del gode gratis programmer.
- Upload og publicer gratis et træ på FamilySearch eller Ancestry (kræver blot en brugerkonto).

NB:  Ancestry havde en aflægger kaldet "Rootsweb", hvor man også kunne publicere sit træ, men Rootsweb er i øjeblikket lukket med henblik på en større renovering.

mvh
Karsten

Marianne Lund

#11
Hej Kurt

Som tidligere nævnt har DFS (https://www.danishfamilysearch.dk//) udviklet en Familiedatabase.
(https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,132023.msg698717.html#msg698717).

-------------------------------------------------------------------

Familiedatabasen hos Danish Family Search:
https://www.youtube.com/watch?v=NVcWATH6Y3E&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=zMfzVOh8nYI&feature=youtu.be
(DFS-menu > Vælg: Bruger > Vælg: Min familiedatabase)

Familiedatabasen er stadigvæk under udvikling, men man kan godt bruge den på nuværende tidspunkt.

-------------------------------------------------------------------

Desuden indtaster brugerne diverse arkivalier hos DFS.
Med venlig hilsen Marianne

Towle

Citat fra: Karsten Damén [736] Dato 01 Jan 2018 - 19:41
Hvis du vil slippe uden abonnementer eller omkostninger til egen website er der følgende mulighed:

Jeg er sådan set ikke efter at slippe; jeg vil gerne have en god og holdbar løsning, hvor data ikke kan piratkopieres.

Citat
- Brug gratis søgeportaler såsom Arkivalier Online, Danish Family Search og mormonernes FamilySearch.
- Hold styr på slægten på din egen PC; der er en del gode gratis programmer.
- Upload og publicer gratis et træ på FamilySearch eller Ancestry (kræver blot en brugerkonto).

NB:  Ancestry havde en aflægger kaldet "Rootsweb", hvor man også kunne publicere sit træ, men Rootsweb er i øjeblikket lukket med henblik på en større renovering.

Yep, jeg er i gang med at snage.

Towle

Citat fra: Marianne Lund [21414] Dato 02 Jan 2018 - 12:11
Som tidligere nævnt har DFS (https://www.danishfamilysearch.dk//) udviklet en Familiedatabase.
(https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,132023.msg698717.html#msg698717).

Citat
Familiedatabasen er stadigvæk under udvikling, men man kan godt bruge den på nuværende tidspunkt.

DFS ser ud til at være et seriøst projekt. Jeg har læst "Om os" på hjemmesiden og det lyder stabilt og visionært og de faglige kompetancer lader til at være i orden.

Det som jeg p.t. ikke kan finde ud af at forholde mig til, er alle disse private initiativer. Med al mulig respekt og hurra for dette, må jeg indrømme, at jeg dybest se hellere havde alt dette samlet under DIS. Jeg har en indlæg om det her: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,132339.0.html

Jeg er helt bevidst om, at hvis Rigsarkivet / DDA skulle have drevet udviklingen, så havde vi ikke været der hvor vi er i dag.

Marianne Lund

Hej Kurt

DFS har et samarbejde med Rigsarkivet, så f.eks. en indtastet kirkebog overføres til Rigsarkivet.

DFS har også et samarbejde med Københavns Stadsarkiv, da Københavns skoleprotokoller indekseres hos DFS.
Med venlig hilsen Marianne

Towle

Citat fra: Marianne Lund [21414] Dato 02 Jan 2018 - 13:34
Hej Kurt

DFS har et samarbejde med Rigsarkivet, så f.eks. en indtastet kirkebog overføres til Rigsarkivet.

DFS har også et samarbejde med Københavns Stadsarkiv, da Københavns skoleprotokoller indekseres hos DFS.

Ja, Marianne, og det gør mig tryg m.h.t. seriøsiteten, men et sådant samarbejde er der jo (vist?) flere der har? Alt andet lige kan det kun være godt for os. Jeg forstår så ikke lige hvorfor skoleprotokollerne skal ligge hos stadsarkivet. Det er da besværligt for os, når vi gerne vil finde ud af hvilke tilgængelige kilder der er derude.

Det mindste vi må kunne forlange er, at DIS registrerer alle disse sider og lægger dem ind i deres portal. Jeg synes måske nok den trænger til en opstramning, men jeg stikker piben ind for nu, da jeg er "genstartet" og ikke har fuldt overblik. Jeg kan ikke finde det beskrevne projekt under "Kilder", men det er måske fordi det ikke er afsluttet endnu?

Marianne Lund

Med venlig hilsen Marianne

Towle

Jaaaamen altså, Marianne. Hvordan skal jeg dog takke dig for disse hypre links? 10-4 :)

Det ændrer dog ikke ved mit grundsynspunkt: Hvorfor skal disse arkivalier ligge hos Stadsarkivet og ikke hos f.eks. Rigsarkivet? Jeg kan godt se at de handler lokalt om København, men hvad du hvis (og det er bestemt ikke utænkeligt) jeg og en kreds af entusiaster indtaster alt hvad der findes for Pladderballe fra vikingetid til dato, skal det så kun ligge på Pladderballe Lokalhistoriske Arkivs hjemmeside?

Kirsten Didriksen

Hej Kurt

Nu da jeg ved at du er "genfødt"  :D efter 10 års fravær.

Kan jeg fortælle at "Pladerballe" lokalarkiv og næsten alle lokalarkiver rundt om i landet, er i gang
med at arkivere i ARKIBAS, dette er et kæmpe arbejde som bliver udført af frivillige uden løn!! MEN
det bevirker at ALLE slægtsforskere m.m. (også dem i København og Viborg) kan se det.

Se resultatet på www.arkiv.dk

Godt nytår og god arbejdslyst

Towle

Citat fra: Kurt Hansen [37016] Dato 31 Dec 2017 - 09:12
Meget imod min principielle holdning har jeg tegnet er fuldt årsabonnement på MyHerritage incl. en DNA-test

Til orientering kan jeg oplyse at jeg meddelte MyHeritage at jeg havde fortrudt mit køb og de har nu refunderet det hele minus et lille gebyr på 30 kroner :)