Hviket online med stamtræ skal jeg bruge?

Startet af Towle, 01 Jan 2018 - 12:24

Forrige emne - Næste emne

Towle

Efter at have brændt en mindre formue af på MyHeritage har jeg modtaget adskillige advarsler fra trosfæller udi genealogien. MyHeritage skulle angiveligt være noget skrammel og deres DNA-test temmelig begrænset/upålidelig.

Jeg vil gerne lægge mit stamtræ på nettet, men hvad er alternativet til MyHeritage? Hvis det viser sig at mormonernes er det bedste, så må jeg jo nødtvungent æde mine forbehold over for denne sekt.

Ivan Jensen

Jeg vil foreslå, at du opretter din egen hjemmeside og anvender programmet The Next Generation (TNG):
http://www.tngsitebuilding.com/

Det er godtnok også udviklet af mormonkirken (det er rigtigt meget indenfor slægtsforskning), men du beholder selv kontrollen over dine data, i din egen database.

Du kan se et eksempel på hvordan det kan se ud i Djursdatabasen: www.djursdatabasen.dk

Men der er rigtigt mange muligheder for at sætte det op efter dine egne ønsker, og der er rigtig mange hjemmesider, der anvender programmet.
Med venlig hilsen
Ivan Jensen

Webmaster på djursdatabasen.dk og danskekartoffeltyskere.dk

Ole Munk

Hej Kurt

Jeg er et langt stykke hen ad vejen enig med Ivan, så

1) Find et slægtsprogram til din PC - jeg anvender stadig TMG, men da det ikke er i handlen længere, må du nok finde et andet :-)

2) Få din egen hjemmeside på et webhotel, det er ikke særlig dyrt

3) Ud over TNG, så bør du også kigge på webtrees https://www.webtrees.net/index.php/en/, du kan finde min oldefar her https://www.ole-munk.dk/webtrees/individual.php?pid=I20&ged=Mikkel, og så kan du jo prøve at bladre lidt rundt.

vh Ole

Lars Erik Bryld


Towle

Tak for alle kommentarer i denne tråd. Mit hoved vil inden længe eksplodere med alle de nye informationer jeg får ;)

Jeg bruger selv TMG (The Master Genealogist), som nu er ude i en version 9.05. Det er korrekt at Bob Velke har stoppet udviklingen for et par år siden, men TMG er fortsat et yderst komplet og avanceret program og alle de gamle supportere og programmører er stadig med i diverse fora om TMG. Se f.eks. http://www.whollygenes.com/ og diverse tillægsprogrammer opdateres løbende.

Jeg vil dog overveje at skifte til f.eks. Legacy med henblik på fremtidssikring af mine data. Legacy er, fornemmer jeg, meget udbredt i DK?

Med hensyn til webpublicering tror jeg at jeg vælge TNG. Er det (ikke) det mest udbredte blandt danske slægtsforskere?

Towle

Citat fra: Ole Munk [368] Dato 01 Jan 2018 - 16:00
3) Ud over TNG, så bør du også kigge på webtrees https://www.webtrees.net/index.php/en/, du kan finde min oldefar her https://www.ole-munk.dk/webtrees/individual.php?pid=I20&ged=Mikkel, og så kan du jo prøve at bladre lidt rundt.

Det er nogle sejlivede præster I har i din slægt. Peder Justesen (1607-1745) blev 147 år før han opgav ævret ;-)

Ole Munk

Da der umuligt kan snige sig tastefejl ind i min slægtsforskning, vil jeg bare glæde mig over, at jeg kan have arvet nogle af de gode gener  ;)

vh Ole

Lars Erik Bryld

Citat fra: Kurt Hansen [37016] Dato 02 Jan 2018 - 09:31Jeg vil dog overveje at skifte til f.eks. Legacy med henblik på fremtidssikring af mine data. Legacy er, fornemmer jeg, meget udbredt i DK?

Med hensyn til webpublicering tror jeg at jeg vælge TNG. Er det (ikke) det mest udbredte blandt danske slægtsforskere?

Legacy er ikke fremtidssikret - så ville jeg hellere anbefale dig at blive på TMG og se tiden an nogle år. Et fremtidssikret program, som jeg lige har købt (bare for at prøve det - det er ret billigt) er RootsMagic. Family Historian, som jeg tidliger har nævt er et stærkt alternativ. Legacy's eneste fordel er, at det er fuldstændigt oversat og har en stor dansk brugergruppe. Argumenterne imod Legacy kan du bl.a. læse her:

https://www.tamurajones.net/MyHeritageBuysMilennnia.xhtml

The Next Generation er et udmærket program - det er bare ikke så meget bedre end Webtrees, at jeg vil købe det. Webtrees er gratis, og funktionaliteten er lige så god eller bedre end TNG. Men indrømmet: TNG ser bedre ud, hvis man går op i den slags.


Anne Marie Holck

Citat fra: Lars Erik Bryld [122] Dato 02 Jan 2018 - 17:42
Citat fra: Kurt Hansen [37016] Dato 02 Jan 2018 - 09:31Jeg vil dog overveje at skifte til f.eks. Legacy med henblik på fremtidssikring af mine data. Legacy er, fornemmer jeg, meget udbredt i DK?

Med hensyn til webpublicering tror jeg at jeg vælge TNG. Er det (ikke) det mest udbredte blandt danske slægtsforskere?

Legacy er ikke fremtidssikret - så ville jeg hellere anbefale dig at blive på TMG og se tiden an nogle år. Et fremtidssikret program, som jeg lige har købt (bare for at prøve det - det er ret billigt) er RootsMagic. Family Historian, som jeg tidliger har nævt er et stærkt alternativ. Legacy's eneste fordel er, at det er fuldstændigt oversat og har en stor dansk brugergruppe. Argumenterne imod Legacy kan du bl.a. læse her:

https://www.tamurajones.net/MyHeritageBuysMilennnia.xhtml

The Next Generation er et udmærket program - det er bare ikke så meget bedre end Webtrees, at jeg vil købe det. Webtrees er gratis, og funktionaliteten er lige så god eller bedre end TNG. Men indrømmet: TNG ser bedre ud, hvis man går op i den slags.

Vi er jo mange Legacy-brugere, der nu kan tilbagevise de dystre forudsigelser, der kom, da Legacy blev opkøbt. Programmet kører fint, og absolut ingen er blevet tvunget ind i brug af MH mod deres vilje (eller aflevere deres slægtsdata). Legacy er stadig et program, der ligger lokalt på din PC uden adgang fra andre eksterne personer eller firmaer. Ingen programmer er vel fremtidssikret eller fritaget for risikoen for opkøb eller stop for udvikling, det viser adskillige ændringer og opkøb i de seneste år, bl.a. TMG, som du vel ikke kan garantere kommer igang igen...

Towle

Citat fra: Lars Erik Bryld [122] Dato 02 Jan 2018 - 17:42
Citat fra: Kurt Hansen [37016] Dato 02 Jan 2018 - 09:31Jeg vil dog overveje at skifte til f.eks. Legacy med henblik på fremtidssikring af mine data. Legacy er, fornemmer jeg, meget udbredt i DK?

Med hensyn til webpublicering tror jeg at jeg vælge TNG. Er det (ikke) det mest udbredte blandt danske slægtsforskere?

Legacy er ikke fremtidssikret - så ville jeg hellere anbefale dig at blive på TMG og se tiden an nogle år.

Du har ret. Det vil jeg gøre.

Jamie Jeanett Jaconelli

Citat fra: Lars Erik Bryld [122] Dato 02 Jan 2018 - 17:42
The Next Generation er et udmærket program - det er bare ikke så meget bedre end Webtrees, at jeg vil købe det. Webtrees er gratis, og funktionaliteten er lige så god eller bedre end TNG. Men indrømmet: TNG ser bedre ud, hvis man går op i den slags.

----------------------------------

Nu kan man jo med lidt snilde, selv udforme noget af designet på webtrees (dog nemmere på kiwitrees, som jeg selv bruger) Tilgengæld er TNG for gæster rodet at finde rundt i. Kurt du har mulighed for at afprøve kiwitrees/webtrees før du beslutter dig: https://melfar.dk/sandbox/

https://www.jaconelli.dk/familien-johnsen/slegt og https://www.jaconelli.dk/webtrees (begge er lavet i kiwitrees)

Towle

Tak for dine input, Jamie.

KiwiTrees ser da interessant ud, men jeg ikke lade være med at spekulere på baggrunden for, at KiwiTrees og WebTrees ligner hinanden så meget. Australien (WebTrees) og New Zealand (KiwiTrees) ligger jo tæt ved hinanden ;-)

Lars Erik Bryld

Citat fra: Anne Marie Holck [392] Dato 03 Jan 2018 - 00:26Vi er jo mange Legacy-brugere, der nu kan tilbagevise de dystre forudsigelser, der kom, da Legacy blev opkøbt. Programmet kører fint, og absolut ingen er blevet tvunget ind i brug af MH mod deres vilje (eller aflevere deres slægtsdata). Legacy er stadig et program, der ligger lokalt på din PC uden adgang fra andre eksterne personer eller firmaer. Ingen programmer er vel fremtidssikret eller fritaget for risikoen for opkøb eller stop for udvikling, det viser adskillige ændringer og opkøb i de seneste år, bl.a. TMG, som du vel ikke kan garantere kommer igang igen...

Jeg siger jo ikke, at Legacy er noget skrammel - jeg siger, at det ikke er fremtidssikret, forstået sådan, at det ikke vil blive videreudviklet ud over at komme til at supportere MyHeritages onlineøsning. Dette er udgivernes egne ord. Legacy er fra 90'erne, og det ses efterhånden tydeligt. Det understøtter ikke Unicode, og det kan ikke håndtere databaser over 2 Gb. Hvis man allerede har et OK fungerende program fra 90'erne, man er glad for, er det ikke Legacy, man skal skifte til, men måske snarere Rootsweb, som er programmeret i dette årtusinde og som er blændende hurtigt.

Personligt hænger jeg også i bremsen og bliver på et gammelt 90'erprogram (Genbox), mens jeg venter på det 21. århundredes endelige løsning hvad slægtsforskerprogrammer angår. Jeg har købt Rootsweb for at teste, om jeg kunne bruge det, men er ikke tilfreds nok til at skifte. Jeg savner en ordentlig funktion af GPS-data og en bedre håndtering af vidner og af kilder.

Towle

Kære Lars Erik Bryld,

Det er lige præcist derfor at det er guld værd at starte en tråd her i DIS Forum. Nogle gange må man være tålmodig, men som oftest kommer der nogle gode og indsigtsfulde svar, som f.eks. dit.

Jeg har endnu ikke konstateret at The Master Genealogist skulle være outdated på nogen måder, selv om udviklingen officielt er stoppet. Det eneste fornuftige vil jo være at fortsætte med TMG og ikke kaste sig ud i vilde indkøb og tests. Man taber jo data hver gang man skifter program :-(

Jamie Jeanett Jaconelli

Citat fra: Kurt Hansen [37016] Dato 03 Jan 2018 - 16:49
Kære Lars Erik Bryld,

Det er lige præcist derfor at det er guld værd at starte en tråd her i DIS Forum. Nogle gange må man være tålmodig, men som oftest kommer der nogle gode og indsigtsfulde svar, som f.eks. dit.

Jeg har endnu ikke konstateret at The Master Genealogist skulle være outdated på nogen måder, selv om udviklingen officielt er stoppet. Det eneste fornuftige vil jo være at fortsætte med TMG og ikke kaste sig ud i vilde indkøb og tests. Man taber jo data hver gang man skifter program :-(

De fleste programmer kan da eksportere gedcom. Så kan ikke se, hvilke data du skulle miste. Jeg har da aldrig miste nogen, for de skift jeg har lavet over tid. Jeg startede med et gammelt unix program i 1982 :P

Towle

Kære Jamie,

Jeg er, som efterhånden mange gange fortalt i diverse underfora, genstartet efter en +10 års pause. Sådan som jeg husker det (med alle mulige forbehold), så tilbyder f.eks. TMG at man kan oprette brugerdefinerede "tags", flag m.m. Disse ligger jo uden for GEDCOM-standarden og vil vel derfor ikke blive overført til et andet program?'

Jeg har også været med siden starten af 80'erne, hvor vi kørte på Fido-net. Internet blev jo først almindeligt udbredt langt senere.

Lars Erik Bryld

Citat fra: Jamie Jeanett Jaconelli [924] Dato 03 Jan 2018 - 17:06
De fleste programmer kan da eksportere gedcom. Så kan ikke se, hvilke data du skulle miste. Jeg har da aldrig miste nogen, for de skift jeg har lavet over tid. Jeg startede med et gammelt unix program i 1982 :P

Det er ikke helt korrekt - GEDCOM løser ikke alle problemer.

Jeg har over årene tilknyttet mange vidner (faddere) til mange barnedåbe. De eksporteres fra Genbox med uofficielle GEDCOM-tags _WITN  og _ROLE. Når jeg ændrer disse til ASSO hhv RELA, så kan jeg vise dem korrekt i PhpGedView, Webtrees og Kiwitrees. Men hvis jeg prøver at importere dem i andre programmer, så forsvinder sammenknytningerne oftest. Det lykkedes ikke at importere dem til RootsMagic, og vistnok heller ikke til Family Historian. Måske havde det lykkedes til enkelte andre programmer, men det var ikke relevant for mig.

Så Kurt har fuldstændigt ret i, at man godt kan miste data ved et programskift - afhængig af kompleksiteten af data.

Anne Marie Holck

Citat fra: Lars Erik Bryld [122] Dato 03 Jan 2018 - 16:42
Citat fra: Anne Marie Holck [392] Dato 03 Jan 2018 - 00:26Vi er jo mange Legacy-brugere, der nu kan tilbagevise de dystre forudsigelser, der kom, da Legacy blev opkøbt. Programmet kører fint, og absolut ingen er blevet tvunget ind i brug af MH mod deres vilje (eller aflevere deres slægtsdata). Legacy er stadig et program, der ligger lokalt på din PC uden adgang fra andre eksterne personer eller firmaer. Ingen programmer er vel fremtidssikret eller fritaget for risikoen for opkøb eller stop for udvikling, det viser adskillige ændringer og opkøb i de seneste år, bl.a. TMG, som du vel ikke kan garantere kommer igang igen...

Jeg siger jo ikke, at Legacy er noget skrammel - jeg siger, at det ikke er fremtidssikret, forstået sådan, at det ikke vil blive videreudviklet ud over at komme til at supportere MyHeritages onlineøsning. Dette er udgivernes egne ord. Legacy er fra 90'erne, og det ses efterhånden tydeligt. Det understøtter ikke Unicode, og det kan ikke håndtere databaser over 2 Gb. Hvis man allerede har et OK fungerende program fra 90'erne, man er glad for, er det ikke Legacy, man skal skifte til, men måske snarere Rootsweb, som er programmeret i dette årtusinde og som er blændende hurtigt.

Personligt hænger jeg også i bremsen og bliver på et gammelt 90'erprogram (Genbox), mens jeg venter på det 21. århundredes endelige løsning hvad slægtsforskerprogrammer angår. Jeg har købt Rootsweb for at teste, om jeg kunne bruge det, men er ikke tilfreds nok til at skifte. Jeg savner en ordentlig funktion af GPS-data og en bedre håndtering af vidner og af kilder.

Der løber du nu med halv vind, som man siger. Muligheden for at synkronisere med MyHeritage er blot et af de nye tiltag, der er i støbeskeen, men som ved tidligere opgraderinger af Legacy, så får almindelige brugere intet at vide om, hvad der er gang i. Legacy 9 er endnu ikke et år gammel og vil sandsynligvis køre et år eller halvanden, inden Legacy 10 (eller hvad det kommer til at hedde) præsenteres. Læs f.eks. http://legacydansk.dk/onewebmedia/Nyhedsbrev_3-2017.pdf

Lars Erik Bryld

Citat fra: Anne Marie Holck [392] Dato 03 Jan 2018 - 18:56Der løber du nu med halv vind, som man siger. Muligheden for at synkronisere med MyHeritage er blot et af de nye tiltag, der er i støbeskeen, men som ved tidligere opgraderinger af Legacy, så får almindelige brugere intet at vide om, hvad der er gang i.

Vi løber nu nok bare med hver sin halvdel af den samme vind, for eksempel:

http://news.legacyfamilytree.com/legacy_news/2017/08/legacy-family-tree-has-a-new-home-with-myheritage.html

Citat
Q. What will Legacy version 10 include?

A. It's still being planned but one of the contemplated features will be a tool to optionally to sync trees with a private or collaborative tree using the MyHeritage tree platform.

Citat
Q. Will Legacy version 10 support Unicode?

A. Sadly, no. That would require a complete rewrite of the Legacy software from scratch and such a rewrite is not planned. Version 10 will include improvements and features requested by users, not inside-out changes.

... så alt, Millenia specifikt lover, er MyHeritage integration + uspecificerede forbedringer, men de tager på forhånd luften ud af nogen idé om nogen gennemgribende modernisering af kodebasen. Ikke at end påtænke at arbejde hen imod Unicode og 64-bit version er det modsatte af fremtidssikring.

Men programmet virker da - det gør TMG og Genbox bare også  :)

Towle

Citat fra: Ivan Jensen [39074] Dato 01 Jan 2018 - 13:13
Jeg vil foreslå, at du opretter din egen hjemmeside og anvender programmet The Next Generation (TNG):
http://www.tngsitebuilding.com/

Jeg har nu købt domænet anecentralen.dk med henblik på at oprette hjemmesiden "Morsø Anecentral" ;-)

Jeg synes TNG ser godt ud, men så sent som i går hørte jeg, at TNG har problemer med sikkerhedshuller og at mange brugere har fået råkopieret deres data.

Gælder det også for WebTrees og KiwiTrees?

Er der andre alternativer?

Lars Erik Bryld

Altså - alt, hvad du lægger ud på Internet kan kopieres. Variationen består kun i, hvor let eller svært det er, men forhindres kan det ikke.

Den letteste måde, at få fat på dine data, er, hvis din GEDCOM-fil ligger åben for direkte at kunne hentes ned fra din hjemmeside. Alle de tre nævnte hjemmesideprogrammer prøver at forhindre den mulighed - om det i en periode har mislykkededes TNG skal jeg ikke kunne sige. Egentlig forstår jeg ikke, hvorfor filen overhovedet skulle behøve at blive på hjemmesiden, når dens indhold alligevel kopieres over i den underliggende MySQL-database, som driver præsentationen.

Men egentligt er det lidt ligegyldigt, for selv uden adgang til GEDCOM-filen, kan alt på din hjemmeside høstes automatisk. Det findes der programmer specielt udviklet til.

Jamie Jeanett Jaconelli

Citat fra: Kurt Hansen [37016] Dato 14 Jan 2018 - 09:41
Citat fra: Ivan Jensen [39074] Dato 01 Jan 2018 - 13:13
Jeg vil foreslå, at du opretter din egen hjemmeside og anvender programmet The Next Generation (TNG):
http://www.tngsitebuilding.com/

Jeg har nu købt domænet anecentralen.dk med henblik på at oprette hjemmesiden "Morsø Anecentral" ;-)

Jeg synes TNG ser godt ud, men så sent som i går hørte jeg, at TNG har problemer med sikkerhedshuller og at mange brugere har fået råkopieret deres data.

Gælder det også for WebTrees og KiwiTrees?

Er der andre alternativer?

For WT og KT, kan du fjerne adgangen til gedcom posterne. Så skal brugerne selv manuelt afskrive (kopiere/sætte ind). Billeder kan du lægge et vandmærke på.
Men måske er du nødt til at overveje en situation. For afskrivning/kopiering sker via nettet. Og ønsker du ikke dette, bør du beholde dine data på en pc.
Men ønsker du at dele viden, styrer du jo selv, hvor meget en besøgende skal kunne se. Jeg bruger selv forskellige opsætninger. I det ene system, hvor jeg har min stedfars aner, kan man se alt. I mit eget, kan man ikke se kilderne (og hvad jeg har skrevet under disse)

Jeg havde aldrig fundet nogle "børn" i familien, hvis jeg havde skjult alt eller haft data på min pc. Det er nemlig een af fordelene ved at have data på nettet. Og som skrevet før, kan du jo "styre" lidt, hvad der er okay at "kopiere". Som udgangspunkt, kan jeg ikke se hvad problemet er, med at kopiere data, som reelt er fundet via online arkivalier :P