Hvad er en toftegårdmand?

Startet af Annette Damgaard Hansen, 04 Jan 2018 - 18:42

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Nogen der ved hvad en toftegårdmand er, og hvad der beskæftigede ham?

Jeg har en Christen Christensen (Damgaard), som ses i KB Sevel, Ginding Herred, Ringkøbing Amt 1840 - opslag 183 nr. 16. Så vidt jeg kan se var han toftegårdmand.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17126164#168661,28319876

Hans far hed Christen Frandsen (Damgaard) og ejede Damgaard i Sevel by efter sin far Frands Christensen til Damgaard. Den ældste søn Frands Christensen Damgaard er som ældste søn arving til slægtagården, som umiddelbart efter bliver et boel - da bygårde flyttes ud. Hans efterkommere bliver på Damgaard Boel en tid.

Da Damgård i Sevel blev omdannet til boel opstod der senere et nyt Damgaard uden for Sevel By, hvis historie jeg ikke kan finde. Det nye Damgaard blev bygget på et område kaldet Lergrav.

Nu ser ser jeg så på et matrikelkort, at en Christen Damgaard ejer denne jord - så jeg spekulerer på om Christen Frandsen Damgaards næstældste søn -  toftegårdmanden Christen Christensen Damgaard - kan have været toftegårdmand her og grundlægger - evt navngiver til den nye Damgård - siden stedet hedder sådan?

For at gøre det klarere kommer her en folketælling:

Fkt-1787; Sevel - Sevel by
Folketælling 1787 i Sevel Sogn, Vinderup kommune, Ginding Herred, Ringkøbing Amt.
32 Sevel by 4 Frands Christensen Husb. 82 enke 1 Gdb. Ejer af Damgaard, Selev by
33 Sevel by 4 Christen Frandsen Søn af l. ægteskab 57 gift 1 Overtager Damgaard i Sevel by
34 Sevel by 4 Ane Chierstine Christensdatter Kone 47 gift 1
35 Sevel by 4 Frands Christensen Søn 24 ugift Nationalsoldat overtager Damgaard i Sevel by, som nu er et boel
36 Sevel by 4 Christen Christensen Søn 22 ugift Toftegårdmand - muligvis på jordene ved lergrav hvor det nye Damgaard opstår
37 Sevel by 4 Christian Christensen Søn 20 ugift
38 Sevel by 4 Jens Christensen Søn 13 ugift

Jeg har vedhæftet et matrikelkort

Mange hilsener fra
Annette


[vedhæfting slettet af admin]

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Annette Damgaard Hansen

#2
Ja, det lyder som om, at en toftegård er et mindre indhegnet sted. Spørgsmålet er, om der står toftegårdmand ved hans død 19 maj 1840, eller om jeg læser forkert.

Jeg læser at han er:  toftegårdmand i Sevel - men der kan let stå noget andet?

KB Sevel, Ginding Herred, Ringkøbing Amt 1840 - opslag 183 nr. 15.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17126164#168661,28319876

Samtidig har jeg en folketælling med ham fra 1834, hvor der står at han er gårdmand, men han kan måske have fået en toft på sine gamle dage?

Folketælling 1834, Landdistrikter opslag 5, nr 20
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=3055#3055,95763
Fkt-1834; Sevel - Sevel by ; 20;
106; Christen Christensen Damgård; m; 70; gift; ; ; Gårdmand
107; Mette Andersdatter; Kone
108; Christen Christensen; m; 28; ugift; ; ; Søn
109; Anders Christensen; m; 26; ugift; ; ; Søn
110; Anne Margrethe Christensdatter; k; 23; ugift; ; ; Datter, væverske.
111; Chr. Jensen B..?berg; m; 30; gift; ; ; Inderste og daglejer.
112; Anne Kirstine Christensdatter; k; 30; gift; ; ; Kone
113; Jens Chr. Christensen; m; 4; ugift; ; ; Søn

Annette


Christian Grøndberg

Mon ikke der står fæstegaardmand

/Christian

Annette Damgaard Hansen

Tak Christian

Jo der kunne godt stå fæstegårdmand - I løbet af 1800-tallet overgik de fleste fæstegårde til selveje, og med jordlovene i 1919 blev de sidste rester af det gamle fæstesystem i Danmark endeligt afskaffet, så han kan vel godt have fæstet en gård.

Samtidig ved jeg også, at hans far og farfar ud over at have gården Damgaard enten i fæste eller som selveje, ikke hørte til sognets fattigste, da farfaderen Frands Christensen Damgaard var sognefoged og faderen Christen Frandsen Damgaard  også var takserings mand.

Men jeg tror du har ret i at der står fæstegårdmand.

vh Annette


Jytte Frank Dekov

Også jeg tror der står: Fæstegaardmand, prøv at se på nr. 19 på samme side
m.v. h.  Jytte - 2770
http://frank-dekov.dk