Ved vielse; Hvad betyder kolonnen "Tillysning"?

Startet af Mari-Ann Herløv, 05 Jan 2018 - 20:17

Forrige emne - Næste emne

Mari-Ann Herløv

Hejsa..

Jeg har i forbindelse med tastning af aner i FS, mailet med en fra USA.
Hun har spurgt, om noget jeg ikke selv kan forklare.

Derfor vil jeg høre om, der nogen der kan hjælpe mig??

Det drejer sig om den kolonne; hvor der står noget om tillysning A) B) C).... Hvad betyder det??

Se link fra Danish Family Search (øverste par):

https://www.danishfamilysearch.dk/churchbook/sogn1252/churchlisting11988/opslag12143108

Hvis betydning kan oversættes til engelsk, ville det være super dejligt...
(Eller bare en henvisning til en www-side, hvor betydningen er beskrevet)

På forhånd mange tak  :)

Mari-Ann Herløv
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Mikkel Eide Eriksen

#1
Hej Mari-Ann

Lysningen var når præsten bekendtgjorde det forestående ægteskab fra præstestolen. Fra gammel tid skete det de sidste 3 søndage før brylluppet, og var for at bekræfte forlovernes æresord på at det vordende par hverken var forbudent beslægtede eller gift til anden side.

Vistnok i begyndelsen af 1900-tallet (husker ikke præcis hvornår) blev den kirkelige lysning ikke længere obligatorisk, men kunne dog stadig ønskes af brudeparret (istedet blev lysningen verdslig/borgerlig). I København indførtes lysningsprotokollerne samtidig (muligvis over hele landet?).

Det er det samme ord "lysning" når vi snakker tinglysning – at det offentliggøres at den-eller-den lovmæssige handling er forestående eller sket.

På engelsk kaldes det et "bann" (beslægtet med "bånd" – aftalen binder)

Tilføjet: Obligatorisk lysning blev afskaffet i Danmark 1969, efter CPRs indførsel, da var det ikke længere nødvendigt.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986


Mari-Ann Herløv

Hej Mikkel og Inger..

Super mange tak for hjælpen.. Det var dejligt.
Så er der en i USA, der bliver glad og jeg blev meget klogere..

Hilsen
Mari-Ann
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv