Rantzau bortfæster til Chr. Lassen, Stubbergaard

Startet af Annette Damgaard Hansen, 09 Jan 2018 - 01:30

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Kære folk i forum

Ved søgning i Hofmansens notater, Vinderup Lokalarkiv finder jeg nedenstående

nr   Kasse Nr.   Indhold    
39   q02   034   1706. Rantzau bortfæster til Chr. Lassen, Stubbergaard.

Hofmansens notater er vel bare noter, men er der nogen der ved, hvor man finder dokumentet vedrørende denne bortfæstelse.

VH Annette Damgaard

Grethe Leerbech

#1
Hej Annette

http://www.vinderup-egnshistorie.dk/artikler/VisArtikel.php?Artikel=ONielsen/sevel.htm


Ja, det er svært, for Hofmansens notater er kun notater, men måske står der mere på et andet notat.
prøv at læse denne artikel, og som du kan se så er papirerne jo forsvundet, desværre kastet i søen mv.

Men hvilken Rantzau det er du eftersøger er svær, de tre kvinder, som fik Stubbergård i arv efter Frederik R. hvoraf 2 bar navnet Rantzau, som bortforpagter til Chr. Lassen er svært.

jeg mener også at Johan Rantzau ejede Estvadgård , så højst sandsynligt kan du lede noget frem der.
I 1640 blev Stubbergård delt og Frederik Rantzau til Asdal forvaltede den for broderen Johan Rantzau til Estvadgård.
I 1662 blev delingen endeligt udført og her blev ejer så Frands Rantzau til Estvadgård.
i 1678 havde Margrethe og Elisabeth Rantzau hver 1/3 af Stubbergård
og i 1683 havde Sofie og Margrethe Rantzau hver  1/6 af gården. så hvilken Rantzau du efterlyser er et spørgsmål
herefter gik den ud af Rantzauernes eje, og det kan jo godt være omkring 1706 -iflg. Hofmansen .  

Så skal der findes noget er det i Estvadgårds kilder

måske kan du lede i Hjerm- Ginding herreds skøde- og panteprotokoller. som findes på nettet, men de går kun tilbage til 1779 .
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Annette Damgaard Hansen

#2
Kære Grethe

Mange tak for dit fine indlæg med henvisning til artikel.

Det er Christian Lassen, der har min interesse, da jeg mener det må være min tip5-oldefar, som her bliver fæster af Damgaard i Sevel. Jeg mener, at Damgaard hørte under Stubbergård, som igen hørte under Estvadgård - men jeg er ikke 100% sikker.

I 1705 troloves Christen Lassen på Stubbergaard i Trandum med Maren Lassdatter. Ikke blot var den samlede flok – eller tjenestegørende stab -  tilstede ved trolovelsen, men også Kaptajn Henrik Huitfeld, der i  1707 arvede 2/7 af Stubbergård efter Anne Cathrine Akeleye. Henrik Huitfeld var Kaptajn ved Trondhjemske nat. Inf. Rgmt i 1703

At Frederik Christian Rantzau bortfæster til Chr. Lassen, Stubbergaard i 1706 svarer hel overens med, at han efter trolovelsen optræder på Damgaard i Sevel, og nu kaldes Christian Lassen Damgaard i kirkebøgerne.

Jeg er selvfølgelig nysgerrig erfter hvem Christen Lassen var, da han ser ud til at have en form for særstatus. Ved sønnens dåb står der følgende:
? 6 Trinis. Døbt Christen Lassen Damgaards søn og kaldet Frantz, baaren af mademois. Sidsel Mortensdatter Knabe, faddere Søren Damgaard, Thomas og Søren Lassen.Elisebeth? Nielsdat. og Bodel Nielsdatter.


Fadderne Thomas og Søren Lassen fremstår som meget fattige i Kopskatten fra Sevel By anno 1705, mens Sidsel Mortensdatter Knabe absolut hørte til sognets rigeste:
Thomas Lassen op Hustrue, 1 liden Søn, ingen Folch, gandske fattig, har sin Konis Syster, en gammel bedaget Pige, hos sig.
Søren Lassen og Hustrue, 1 liden Datter, ingen Folch, har sin Konis gl.Moder hos sig, er meget fattig.



Frederik Christian Rantzau var ejer af Estvadgård 1688-1710.

Jeg har fundet dette - men her nævnes Estvadgård så ikke.
Fæstevæsen - Registre og hjælpemidler
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/other-collection/30

VH Annette

Grethe Leerbech

Hej Annette
blot for at informere, at Frederik Chr. Rantzau næsten går fallit med estvadgård i 1707-09. I 1710 låner han 10.000 rigsdaler af sin bror for at redde sig. men sælger som sagt estvadgård i 1710. Husk at navnet lassen også kan henføre til den Lassen som var forpagter eller bestyrer på Estvadgård. 

der må findes noget i Estvadgårds protokoller.

Noget andet er, prøv at søg på: ingeborg- clausdatter.pdf. eller ingeborg-clausdatter.htm. som er en slægtsbog, her finder nogle optegnelser om Damgård.

den oversigt du kan se her vedr. Hofmans sedler bliver uddybet når man læser selve sedlen. Når du engang er kommet så langt i din forskning at du kan se der er huller vil jeg anbefale dig at samle de spørgsmål op og så tage en tur til Vinderup arkivet og kigge kasserne igennem . Tag en dag til rådighed. Jeg fik lov at sidde der efter de havde lukket og indtil Bodil skulle hjem. jeg har været der 4 gange og kan fortælle dig at det er sket at Bodil er kommet med nogle arkivepapirer og oplysninger imens som jeg har været glad for. det er oplysninger som hun er kommet i tanke om hun har liggende et elelr andet sted og så tager frem. 

jeg er ved at gennemgå skøde og panteprotokoller, så måske finder jeg noget til dig.

,mvh
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

hej igen Annette
Desværre kan jeg se, at det kun er Estvadgårds skifteprotokoller og Estvadgårds regimentskriver som er bevaret. og andre dokumenter finder du under herredsfogeden for Sallingland.  Sallinglands herredfoged, men så vidt jeg kan huske gårde kun tilbage til omkring 1745

jeg ved ikke hvor Hofman har sine oplysnigner, men der må findes en forpagtningskontrakt i Ginding herred - dvs. hjem-Ginding herred eller et andet sted måske Ålborg amt. Umiddelbart kan jeg ikke hjælpe dig.

Måske klan du få bodil til at age sedlen frem, for ofte skriver Hofman jo, hvor han har sine oplysninger fra - en svag mulighed kunne være Jyske registre....

mvh
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Annette Damgaard Hansen

#5
Tusind tak Grethe

Jeg tror, at der var en forpagter Lassen på Estvad ca. 100 år senere end min Christian Lassen (Damgaard) figurerer i området.

Jeg tror, at det er min Christen Lassen, der opholdt sig eller tjente på Søndermølle, men jeg er ikke 100% sikker.

Kopskatten 1705 for Sevel Sogn
2. Sønder Mølle, som beboes af Peder Møller, som svarer for sig self, sin Hustrue, 1 Pige. Børn har hand iche, holder ellers en Soldat ved Nafn Christen Lassen, som for Kopskat er frie.

Jeg tænker, at det må være Søndermølle, der knytter ham til Stubbergård?

Under Stubbergaards Taxt, som er en ucompletered Herregaard, men dog iche vidis at have frasagt sig sine Privilegier, ligger tvende Møller, nemlig
1. Hielm Mølle........
2. Sønder Mølle.............
.
I 1703 får en Christen Lassen en datter udenfor ægteskab med Maren Mikkelsdatter, hun døbes Apelone. Blandt fadderne ses en Søren Lassen.  Da Søren Lassen også står fadder for Christen Lassen Damgaards og hustru Maren Lassdatters søn Frands i 1706, vil jeg mene, at at vi har den samme Christen Lassen.

I samme Kopskatten 1705 for Sevel Sogn står der, at Maren Mikkelsdatter er lokket (hvis jeg forstår det ret, af Christen Lassen). Her står der godt nok, at hun har en søn, men det må være en fejl, da kirkebog og skifte siger at det var en datter:
Trandum.
Maren Michelsdatter, lochet, 1 Søn.

31 Maren Mikkelsdatter i Estvad. 19.4.1748, fol.9B.
E: Niels Nielsen, smed.
Af første ægteskab B: Abelone Christensdatter gift i Holland.
(de var godt nok ikke gift – men den slags fejl er set før)

To af mine tiptipoldefædres bror Conrad Lundsgaard overtog i øvrigt Estvadgaard i tidsrummet 1810-1846. Mine oldeforældre var grandkusine/fætter, derfor er to af Conrad Lundsgaards brødre mine aner.

Jeg kender godt ingeborg- clausdatter.pdf'en – den er rigtig fin. Jeg har også skrevet til Vinderup egns arkiv, men de har ikke svaret endnu, så jeg tænker, at jeg skal ringe.

De bedste hilsener fra
Annette




Annette Damgaard Hansen

#6
Hej Grethe

Der er noget der har undret mig længe. Du henviste til ingeborg- clausdatter.pdf. Fra denne pdf ved jeg at fæsteren af Damgaard i Sevel før min ane Christen Lassen Damgaard var Mikkel Nielsen Damgaard. Han havde datteren Margethe Mikkalsdatter Damgaard, der fik børn med Niels Frandsen, som forlader hende – uvis hvorfor.

KOPSKAT SEVEL ANNO 1705
Gadehuusfolch og Inderster som hverchen har Heste eller Køer og intet Handverch bruger, men allene nære sig af deris Roch og Teen; Sevel Bye:
Margrete Damgaard, som er forladt af sin Mand, 1 liden Søn og Datter.

Den 24 marts 1705 afgår Mikkel Nielsen Damgaard ved døden og året efter i 1706 dør hans søn Jens Mikkelsen Damgaard. Herefter bliver min ane Christen Lassen fæster af Damgaard - sandsynligvis fæstet af Rantzau fra Estvadgård.

Da Christen Lassens søn døbes og får navnet Frands, står Sidsel Mortensdatter Knabe fadder.

Sidsel Mortensdatter Knabe var datter af Forpagter på Estvadgaard Morten Nielsen Knabe og Helle Lauridsdatter Roer. Moderen Helle Roer blev efter faderens død gift med Stubbergårds forpagter Frands Mikkelsen Støfring og siden med Erik Jacobsen Juul. Frands Mikkelsen Støfring var altså Sidsel Knabes stedfar.


Det undrer mig, hvorfor så fin en dame som Sidsel Mortensdatter Knabe står fadder, når også de fattige Søren og Thomas Lassen, der kan være Christens brødre, står faddere.

Jeg spekulerer på, om der er en forbindelse mellem den første fæster af Damgaard, Mikkel Nielsen, hans svigersøn Niels Frandsen og min ane Christian Lassen, hvis søn døbes Frands - og forpagteren af Stubbergaard Frands Mikkelsen Støfring. Navnene hænger i hvert fald sammen, selv om de også var ret almindelige.

Jeg kan intet finde om dem, og spekulerer på, om man kan finde noget i gamle lægsruller om Christen Lassen, når nu det er så vanskeligt at finde fæstebrevet fra Rantzau til Christen Lassen, der tidsmæssigt svarer til, hvornår min Christen Lassen blev fæstet til Damgaard – eller om man kan finde noget om forpagteren af Stubbergaard Frands Mikkelsen Støfring.

Nygaards sedler om Frans Mikkelsen Støvring
Frans Mikkelsen   Støvring, Velfornem. Rønbjerg   1692
Frans Mikkelsen   Støfring, Sevel   1693
Fran Mikkelsen   Støuring Foged, Estvad 1692
Frans Mikkelsen   Støfring, forpagt. Stubbergård, Sevel, begravet, 37 år, 1699

VH Annette