Mølleren i Frenderup, Damsholte, Jørgen Michael Hartmann

Startet af Helle Rau Hartmann, 12 Jan 2018 - 17:55

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg har problemer med at finde ud af, hvor Jørgen Michael Hartmann blev født, og hvem der var hans forældre.

Han ses i folketællingen til og med 1834, men dør i 1839, hvorefter hans enke, Lovise Wilhelmine Ladhoff bliver mølleejer.
Indtil da var Jørgen Michael Hartmann mølleejer her på Frenderup Mølle, Damsholte.

Han skal være født omkring 1799 i Stege, men jeg kan ikke finde dåbsindførslen.

Han blev viet i Stege Landsogn 1825, til Lovise Wilhelmine Ladhoff. Hun er født i Stege Landsogn 22. november 1802, som datter af Henrich Ladhoff og hustru Ane Dorthea. Sidstnævnte født omkring 1780.

Jeg har ingen problemer med at finde dokumentation på alle Jørgen Michael Hartmanns børn.

Anna Petrea Hartmann, født 1826 i Frenderup, Damsholte. Gift med mølleforpagter og bager Poul Andreasen.
Christophine Fredrikke Hartmann, født 1828 samme sted.
Sophie Henrietta Hartmann, født 1829 samme sted.
Lovise Wilhelmine Hartmann, født 1831 samme sted.
Jørine Agapta Hartmann, født 1833 samme sted.
Henrietta Petrea Hartmann, født 1835 samme sted, gift med skolelærer Carl Wilhelm Christophersen.
Christopher Wilhelm Hartmann, født 1837 samme sted.
Jørgen Michael Heinrich Hartmann, født 1839 samme sted, gift 1875 i Stege med Anna Elisabeth Andersen.

Man skulle mene, at det var let at finde data på mølleren Jørgen Michael Hartmann, men det kan jeg altså ikke.

Kan nogen hjælpe?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Mia Gerdrup

Prøv at kigge i bogværket om Vindmøller og vandmøller af Anna Marie Lebech-Sørensen. Jeg husker ikke hvilket bind nævnte Mølle er nævnt i, men dit stedlige bibliotek kan sikkert hjælpe dig.

https://realdania.dk/projekter/vindmoller-vandmoller-danmark
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Helle Rau Hartmann

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Inge Hedal

Hej
Måske har du allerede det følgende, men det store spørgsmål er: Hvem er Frederikke Christophine Hartmanns plejeforældre? Er det fx hendes fars forældre? Deres alder passer, og Anne Sophies patronym stemmer fint med, at en søn, Jørgen Michael, opkaldes efter hendes far.
Frederikke Christophine Hartmann bliver konfirmeret i Stege i 1842, nr. 8:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=156760#156760,26279027
Hun er datter af afdøde møller Hartmann, og hun er født i april 1828. Plejeforældrene er ikke nævnt.

Præstø, Mønbo, Stege Købstad, Store Kirkestræde, Gaarden No 86, 75, FT-1834, B9349
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Christopher Hartmann     65     Gift          Tømmermester      
Anne Sophie Jørgensen     66     Gift          hans Kone [Christopher Hartmann]      
Frederikke Christophine Hartmann     6     Ugift          deres Plejedatter [Christopher Hartmann og Anne Sophie Jørgensen]      
Gabriel Ferdinand Thornberg     21     Ugift          Tømmersvend [Christopher Hartmann og Anne Sophie Jørgensen]      
Peder Hansen     20     Ugift          Tømmerlærling [Christopher Hartmann og Anne Sophie Jørgensen]      
Kirsten Christensdatter     20     Ugift          Tjenestepige [Christopher Hartmann og Anne Sophie Jørgensen]     

Præstø, Mønbo, Stege Købstad, Stege Købstad, Store Kirkestræde No 86 nordre deel, 107, FT-1840, B9383
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Christopher Hartmann     67     Gift          Tømmermester      
Anne Sophie Jørgensen     72     Gift          hans Kone [Christopher Hartmann]      
Frederikke Christophine Hartmann     12     Ugift          Plejebarn [Christopher Hartmann og Anne Sophie Jørgensen]      
Maren Kirstine Jensdatter     26     Ugift          Tjenestepige [Christopher Hartmann og Anne Sophie Jørgensen]     

Præstø, Mønbo, Stege Købstad, Stege Kiøbstad, Langgade, baghuus, 209, FT-1845, B7927
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Peder Andersen     31     Gift          baadfører     Stege sogn 
Anne Kirstine Hansdatter     28     Gift          hans kone     do [Stege sogn] 
Anders Pedersen     3     Ugift          deres søn     Stege 
Anne Sophie Jørgensen     76     Enke(mand)          Hartmans enke, aftægtsenke     Kjøbenhavn 
Frederikke Christophine Hartmann     17     Ugift          plejebarn     Damsholdte 

Christopher Hartman i FT-1801:
København, København (Staden), Øster Kvarter, Øster Kvarter, Matr. 157, 486, FT-1801, A5021
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Christopher Hartman     30     Gift     Husbonde     Tømmer svend      
Anna Lerke     32     Gift     hans Kone           
Jens Hartman     10     Ugift     deres Sønner           
Johan Hartman     3     Ugift     deres Sønner           
Mariane Sørensen     18     Ugift     Logerende     Søger Condition      

Det ville være godt at finde et par skifter, men jeg har ikke haft heldet med mig.
Mvh. Inge



Helle Rau Hartmann

Tusind tak for alle disse fine fund, Inge Hedal, det ser virkelig interessant ud, og det vil jeg gå videre med, og se om jeg kan finde yderligere dokumentation på - ud fra den tanke at hun var plejebarn hos sine bedsteforældre.
Alle tiders!

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#5
Du ser ud til at have fundet de rette bedsteforældre til Jørgen Michael Hartmann, Inge Hedal.

Det hænger fint sammen.

Hans far må så være Christopher Ernst Hartmann, tømrer og husmand, født ca. 1774 og død i Stege 1844.
Og moderen er så Anne Sophie Jørgensen Lerche, født ca. 1773.
Christopher og Anne Sophie bliver gift i Garnisonskirken 13. august 1797.

Christopher Ernst Hartmann var søn af Michael Hartmann og Maren Jensdatter Bjørn (datter af mølleren i Spjellerup).
Michael Hartmann var født ca. 1716, og blev gift i 1766. Han var skoleholder i Lille Heddinge, og døde dér i 1781.
Michael Hartmann var søn af Polycarpus Hartmann og Ida Hedvig Caspersdatter Møller, og han var barnebarn af hofapoteker i Nykøbing Falster, Christopher Hartmann, og hustru Magdalene Sibylla Christophersdatter Heerfordt (som igen var datter af hofapoteker Christopher Heerfordt).

Den nævnte Polycarpus Hartmann var bror til Steges første apoteker, Frederik Christian Hartmann (ca. 1670 til 1713), som blev gift med Mette Christiansdatter Bergen. En anden bror var Johann Christopher Hartmann.


:-)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Inge Hedal

Hej Helle
Jeg er glad for at have skaffet nyt frem.
Tømrermesteren og hans kone optræder som faddere for børnene i Damsholte 2-3 gange.

Du er nået tilbage til Mette Christiansdatter Bergen. Hvis du påviser slægtskab med Hans Larsen Bergen, der skar kirkeskibet til Stege kirke, hører jeg gerne fra dig. For 10-12 år siden mødtes jeg med en australsk efterkommer efter ham, og i 2010 deltog vi i den omtalte Justitia-ceremoni:
http://kirkeskibetjustitia.dk/justitias%20historie.html

Mvh. Inge

Helle Rau Hartmann

PS, nu har jeg gennemgået en masse faddere ved Hartmann-børnenes dåb i Damsholte, og her genfundet en masse af de familiemedlemmer vi har nævnt. Så den må vist være hjemme :-)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Jeg skal forsøge at holde øje med Hans Larsen Bergen. Han kom jo i hvert fald fra Bergen i Norge, men mange blev jo nok kaldt Bergen, efter deres hjemsted. Det kunne være sjovt hvis det var samme slægt.
Spændende med kirkeskibet.

PS, jeg så først din seneste besked efter at jeg havde skrevet min egen besked til dig.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle