Oplysninger i folketællinger?

Startet af A Durst, 01 Maj 2011 - 11:44

Forrige emne - Næste emne

A Durst

Er der nogen der ved om oplysninger i folketællinger blev tjekket? Altså om folk opgav rigtige oplysninger?

Spørgsmålet kommer sig af at en lille snak med min far. Min oldemor, (hans farmor) er en svær nød at knække og finde noget om.

Jeg så fandt hende i en folketælling 1921 hvor hun er godt oppe i årene, og hvor hun er opført som enke. Og tænkte at det jo var interessant fordi så måtte der jo have været en mand engang.
Min far er overbevist om at hun aldrig har været gift

Hvis vi ser bort fra at det kan være en skrivefejl, at hun kan have holdt et tidligere ægteskab hemmeligt for familien osv. så spørger han om det ikke er set at kvinder siger de er enker simpelthen fordi det lyder bedre end ugift og måske have et par børn måske også med forskellige mænd?


Anne Mortensen

spørger han om det ikke er set at kvinder siger de er enker simpelthen fordi det lyder bedre end ugift og måske have et par børn måske også med forskellige mænd?

Det må man vist sige ja til.
-----------------------
Find hendes død og se hvilke oplysninger der er.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

A Durst

Citat fra: Anne Mortensen  link=topic=13298.msg67648#msg67648 date=1304244858
spørger han om det ikke er set at kvinder siger de er enker simpelthen fordi det lyder bedre end ugift og måske have et par børn måske også med forskellige mænd?

Det må man vist sige ja til.
-----------------------
Find hendes død og se hvilke oplysninger der er.

Spørgsmålet går ligeså meget på om man skulle fremvise noget dokumentation på at man var fx enke?

Ved hendes død står : Ugift datter af, og så forældrenes navne

Bjarne Due Pedersen

#3
Oplysningerne i FT er hvad folk oplyste, uden dokumentation.

Tilføjet: Men når hun står som ugift ved begravelsen, er det nok det mest sandsynlige.
Men.. det er vel hvad familien har oplyst og hvis hun har været gift år tilbage, måske i et sogn langt væk, så havde præsten nok ingen chance for at kontrollere det.
Men hendes børn fødsler, sammen med FT hvor du kan følge hende, må give et troværdigt svar  ???

Har selv oplevet min oldemor som enke i FT 1921, til trods for at jeg senere fandt ud af, at min oldefar først døde i 1965. Hun er også opført som enke ved min morfars bryllup i 1935.
Det viste sig senere at hun var fraskilt, da manden forlod hende i ca. 1917.

Så FT skal tages med et gran salt.

Husker du Misse i Matador, hvis højeste ønske var at blive enkefrue, ligesom mor  ;)
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Anne Mortensen

Spørgsmålet går ligeså meget på om man skulle fremvise noget dokumentation på at man var fx enke?
Oven nævnte fremgik ikke af dit indlæg.

Hvad står der ved hendes børns konf. ?
Hvilke oplysninger er der i andre folketællinger ?
------------------------

Ved hendes død står : Ugift datter af, og så forældrenes navne

Da må man gå ud fra at hun er ugift.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

A Durst

#5
Jeg havde lige glemt det med Misse  ;D

Jeg har endnu ikke fundet børnenes konfirmationer, faktisk har jeg kun fundet det ene barns fødsel og da står hun som ugift. Det er lidt en gåde hvor hun har boet så den er svær, jeg har også kun haft held med at finde hende i to folketælling indtil videre. Tror familien har flyttet lidt rundt og det samt en kombination af at FT/kirkebøger fra de mest oplagte steder at søge ikke er på nettet, gør at jeg ikke er nået så langt endnu.

Ved godt jeg ikke fik skrevet i start indlægget at jeg mente om man skulle vise dokumenation, men her mener jeg i form af fx en dødsattest eller andet, den glippede lige

Jeg har læst at enke en sjælden gang bruges hvis man er skilt, så Bjarne måske kan det være derfor i dit tilfælde.