1724 - Aarhus Stifts Kaldsbrevsprotekol - beskikkes som præst

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 17 Jan 2018 - 10:34

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

1724
Ifølge Aarhus Stifts Kaldsbrevprotokol, beskikkes og forordnes Oluf Rasmussen Rasch/Rask til at være Sognepræst
Hans testimonium blev udstedt de. 5. december 1724 af rektor ved Københavns Universitet

Denne oplysning har jeg for snart en rum tid siden noteret mig, men indholdet i dette testimonium kender jeg ikke = vidnesbyrd og opførsel under studiet i København
Oluf R. Rask - student fra Horsens - som 21 årig var han degn i Tyrsting / Lundum, her havde han i 1719 mange kontroverser med stedet præst m.m., som var på Tyrsting/Vrads herredsting for at blive klarlagt
!719 bliver han far, datteren døbes i Lundum

1727 den 1. maj bliver han sognepræst ved Urlev-Stenderup sogne
Det kongelige kaldsbrev til embedet, har jeg i sin fulde længde

Men altså: det er indholdet i dette testimonium der kunne være interessant at kende, da Oluf Rask var en "uvorn" ung mand inden han begyndte på studiet - senere var han heller ikke tilfreds med, hvem datteren ville giftes med

Jeg ved ikke, hvad han har lavet mellem 1724 og 1727 indtil han kom til Urlev-Stenderup

Mvh.
Karl-Peter

Mikkel Eide Eriksen

Hej Karl-Peter

Jeg har prøvet at kigge lidt på det teologiske fakultets sager, der er ikke så mange fra 1720erne:
Daisy

Måske et sådant testimonium/vidnesbyrd kan findes i kopibogen, som jo indeholder fakultetets udgåede skrivelser?

Ellers skal eksaminationsprotokollerne indeholde afskrift af den mundtlige eksamen, og måske også forhandlingsprotokollen kan være interessant hvis han var en ballademager.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Karl-Peter Dammeyer

Hej Mikkel!

Mange tak for din undersøgelse og forklaring om, hvordan jeg kommer videre - jeg prøver

Mvh.
Karl-Peter