Hvad kan jeg finde af oplysninger i en fattigprotokol og i fattigvæsensager?

Startet af Marianne Kiel Hein, 19 Jan 2018 - 12:57

Forrige emne - Næste emne

Marianne Kiel Hein

Hej
- jeg sidder med en ane, der ved sin konfirmation boede i et fattighus i Agerskov Sogn (1852).
Jeg har fundet en fattigprotokol og fattigvæsensager for Agerskov på Daisy - men vil lige høre, om nogen af jer ved, hvad jeg kan finde af oplysninger i dem?
(Med andre ord - vil det kunne betale sig for mig at bestille dem til Viborg og køre to gange halvanden time for at se dem)?

På forhånd tal for hjælpen.

/Marianne

Mikkel Eide Eriksen

#1
Hej Marianne

Jeg skal ikke kunne sige hvordan Agerskov førte sine protokoller, men jeg har i Helsingør fattigvæsens arkiv fundet rigtig gode og spændende oplysninger om en ane i 1840erne. Der står fx. at hun i maj 1844 blev "tilstaaet 1 Portion Grynsuppe eller Vandgrød og 4[stk] Smørbrød daglig i 6 Dage paa Grund af at hun har knækket Kragebenet." Andetsteds står at hun havde "Modersyge og Fremfald af Livmoderen" (skal vist betyde at de syntes hun var hysterisk). Der angives også oplysninger om hendes børn, og om hendes ophold i forbedringshuset, osv.

Iøvrigt samler jeg som regel selv sammen så jeg har 15 bestillinger når jeg tager på arkiv, så gør det ikke så meget om et par stykker viser sig ubrugelige :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Marianne Kiel Hein

Spændende...
Rigtig god idé med flere bestillinger. Det havde jeg slet ikke overvejet ☺️
Tak for svaret.