Hvem var Søren Edvard Sørensen?

Startet af sanne rasmussen, 19 Jan 2018 - 19:42

Forrige emne - Næste emne

sanne rasmussen

Håber der er nogle dygtige slægtsforskere, der kan hjælpe mig med at finde  Søren Edvard Sørensen.

Søren Edvard Sørensen er udlagt som fader til Johannes Henry Sørensen, der er født 24-2-1896 i Detroit, Michigan, USA.  Johannes er døbt 13-10-1898 i Skt. Peters kirke i Detroit. Han er konfirmeret 3-4-1910 i Nørre Broby kirke på Fyn. Ved konfirmationen bor han på Nørre Broby Mark med sin mor og stedfar

Mor er Johanne Marie Rasmussen f 16-6-1869 på Kærby Mark, Skovby sogn, Odense amt. Ifølge familiehistorien bliver hun sendt til Amerika, fordi hun er gravid med en gift mejeribestyrer og ingen kender navn eller sted omkring ham. Men Søren Edvard Sørensen omtales som ungkarl. Og Johannes har fået efternavnet Sørensen efter ham.

Johanne vender tilbage til Danmark med sønnen Johannes i 1898 ( ifølge database for indfødsret, som Johannes først får i 1932) Hun gifter sig i december 1900 med husmand Hans Peter Christensen i Nørre Broby sogn. Hun omtales ved vielsen som Pige.

Jeg har søgt i alle tænkelige databaser på nettet for at finde Søren Edvard Sørensen, men har ikke fundet ham. Han kan jo i princippet være fra  Fyn og det med mejeribetyreren kan være en historie. Hun kan jo også have aborteret og blevet gravid igen i Amerika, hvor Søren E. kan være både født og indvandret til. Jeg kan ikke finde oplysninger om hvornår Johanne er taget til Amerika.

Kan nogen hjælpe?

Mvh Sanne Rasmussen

John Damm Sørensen

Her er en mulig kandidat:

Svendborg, Vindinge, Ellinge, Ellinge Sogn og Paarup By, et hus, 1, FT-1880, C0585
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Hans Sørensen     41     Gift      husejer og daglejer i agerbruget            her i sognet [Ellinge] 
Kirsten Eriksen     34     Gift      hans hustru            Birkende sogn, Odense Amt 
]Søren Edvard Sørensen     7     Ugift      deres børn            do [Birkende sogn, Odense Amt]
Rasmus Sørensen     5     Ugift      deres børn            her i sognet [Ellinge] 
Johanne Kirstine Sørensen     3     Ugift      deres børn            do [Ellinge] 
Hans Lauritz Sørensen     under 1 aar     Ugift      deres børn            do [Ellinge] 
Johanne Hansdatter     70     Enke(mand)      husmoderens moder, forsørges af eieren            Flødstrup sogn, Svendborg Amt

Hilsen
John

sanne rasmussen

Hej John

Tak for dit bud. Ham har jeg også haft i kikkerten og prøvet at finde ham som voksen, men både Søren og hele hans familie kan jeg ikke finde nogen steder efter efter denne FT 1880, som du henviser til og Sørens konfirmation i Ellinge sogn i 1886.
Måske nogen kender denne Sørens videre færd, for at enten bekræfte eller udelukke ham som fader til Johannes Henry Sørensen.

Sanne Rasmussen

Inger Toudal


Denne Søren E. passer aldersmæssigt på Søren Edvard Sørensen f. 6. feb. 1872 i Birkende sogn:

Navn:    Sørensen, Søren E.   Stilling:    Landmand
Alder:    24   Bestemmelsessted:    Iowa Falls, Iowa
Kontrakt nr.:    28800   Forevisningsdato:    26-02-1896
Fødested:    ?   Fødesogn:    ?
Sidste oph.sogn:    ?   Sidste oph. amt:    - Amerika
Sidste oph.sted:    Amerika   Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    Iowa Falls   Bestemmelses stat:    Iowa
Skibsnavn:    Indirekte
IDkode:    I9497S2915

- kilde: http://www.udvandrerarkivet.dk/udvandrerprotokollerne/

Men om det er ham, er jo svært at sige.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

sanne rasmussen


Hej Inger

Tak for dit bud. Jeg tror det er ham jeg har fundet på Family Search, der kommer til Ellis Island 16-3-1896, men E. kan jo ligeså godt stå for Emil eller Esben:


Soren E. Sorrensen
New York Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924
Given Name:   Soren E.
Surname:   Sorrensen
Event Date:   16 Mar 1896
Age:   24y
Nationality:   Den...
Departure Port:   Southampton
Arrival Port:   New York
Gender:   Male
Ship Name:   Saint Paul
Tools
Attach to Family Tree
Record Collection:

Wiki LinkNew York Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924

Document Information:
Citing this Record
"New York Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924," database with images, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:JXQW-5M7 : 6 December 2014), Soren E. Sorrensen, 16 Mar 1896; citing departure port Southampton, arrival port New York, ship name Saint Paul, NARA microfilm publication T715 and M237 (Washington D.C.: National Archives and Records Administration, n.d.).


Jeg har prøvet at finde filmen med flere data på Family Search, men kan ikke få den frem via Family search. Kan nogen afklare om denne Søren er en Søren Edvard.
Jeg har også gennemsøgt Family Search for noget der matcher med Søren Edvard Sørensen i USA uden at finde noget der matcher med Iowa, Detroit, navne på forældre mm.

Andre gode bud?

Mvh Sanne Rasmussen


John Damm Sørensen

Man kan finde passagerlisten på ellisisland.org, som kræver et gratis login:
https://www.libertyellisfoundation.org/passenger-details/czoxMjoiMTAyODc5MDIyNTQ5Ijs=/czo4OiJtYW5pZmVzdCI7
Her står at, Sørens destination er Iowa Falls, Iowa.

Hilsen
John

sanne rasmussen

Hej John

Tak for det. Ja så er det nok den Søren E. Sørensen, der findes i udvandrerdatabasen, som Inger Toudal foreslog. Jeg har søgt på Danish Brotherhood death index i Iowa og der findes faktisk en Søren E. Sørensen der dør 90 år gammel i 1962. Han er født i Herringløse, Roskilde amt og hedder Søren EMIL.
Så det var vist et blindspor

Jeg tror vi skal have kigget på fynboen Søren Edvard Sørensen fra Birkende igen. Han er sandsynligvis ikke emigreret til USA, men hvor er han efter 1886 i Ellinge sogn på Fyn

Mvh
Sanne Rasmussen

Egon Sørensen

#7
Hej Sanne!

Efter lang tids søgen fandt jeg denne side, de forklarer hvorfor de ikke er til at finde i DK. Jeg har tidligere haft fat i denne Hans Sørensen, men nu fandt jeg et træ, nu vil jeg søge videre

https://www.familysearch.org/ark:/61903/2:1:9V4M-CP3

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9RVP-GT2?i=19&cc=1727033   nr. 55 er en mulighed

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:F76V-F3Y  Måske Søren Edvards far

Hvis du kigger på børn er der vist ingen tvivl om at de er udvandret

Mvh.

Egon Sørensen

Egon Sørensen

#8
Hej Sanne!

Måske er det den rigtige Søren Edvard., men det må bevises.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/2:1:9V4M-CPG

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MK2N-8ND

Mvh.

Egon Sørensen


sanne rasmussen

Hej Egon

Det var dog et fint stykke arbejde du har gjort der. Jeg tror at du har fat i Søren Edvard Sørensen fra Birkende sogn og hans familie.
Så er spørgsmålet om det er den Søren Edvard jeg leder efter. Der er lidt langt fra Connecticut til Detroit. det ville være skønt at få ham placeret i Detroit i 1890'erne
Ifølge kirkebogen for Arnborg sogn, hvor sønnen Johannes Henry bliver gift i 1922 har præsten noteret at faderen Søren Edvard Sørensen er død på det tidspunkt. Måske en familiehistorie eller måske har Johannes haft kontakt med sin far og vidst besked. Måske kan du finde tidspunkt for hans død. Jeg prøver også at lede videre med de nye oplysninger.

Mvh
Sanne Rasmussen

Egon Sørensen

God aften Sanne!

Du har naturligvis ret, det at vi ret sikkert har fundet Søren Edvard gør ham jo ikke til barnefader til Johannes Henry.

Historien om at Johanne Marie blev sendt til Amerika fordi hun blev med barn med en mejeribestyrer nærer jeg ikke så stor tillid til.
Jeg tror hun også er udvandret, jeg har søgt meget grundig i FT 1890 på FS jeg kan ikke finde hende . Mistanken om at de har kendt hinanden plager mig lidt, hvis hun er kommet alene til Amerika er det jo nærliggende at opsøge nogle man kender.

Jeg synes også det er pudsigt der går knap to år fra Johannes Henry bliver født til han bliver døbt. Søren Edvards ældste datter Adelaide er født ca 1899.

Vi ved jo heller ikke om Søren og Johanne har dannet par og om noget har gjort at hun rejser hjem til Danmark kort efter dåben af Johannes.

Mangler hendes udrejse til Amerika

Mangler hende i FT 1890 enten i Danmark eller USA

sanne rasmussen

Hej igen Egon

tak for dine gode overvejelser

Her er mere om Hans Sørensen, som du leder efter og nu er jeg helt sikker på at det er familien fra Fyn:
Hans Sorenson
United States Census, 1900
Name:   Hans Sorenson
Event Type:   Census
Event Year:   1900
Event Place:   Meriden township (east side, excl. Meriden city), New Haven, Connecticut, United States
Gender:   Male
Age:   62
Marital Status:   Widowed
Race:   White
Race (Original):   W
Relationship to Head of Household:   Head
Relationship to Head of Household (Original):   Head
Birth Date:   Mar 1838
Birthplace:   Denmark
Immigration Year:   1886
Father's Birthplace:   Denmark
Mother's Birthplace:   Denmark
Household   Role   Sex   Age   Birthplace
Hans Sorenson   Head   Male   62   Denmark
Erasmus Sorenson   Son   Male   26   Denmark
Christine J Sorenson   Daughter   Female   24   Denmark
Lawrence H Sorenson   Son   Male   21   Denmark
Mary A Sorenson   Daughter   Female   17   Denmark

Jeg har også fundet Søren Edvard, der i USA kalder sig Edward Sorensen. Han dør i Meriden, New Haven, Connecticut i 1955.
Ifølge census for Meriden har han boet i Meriden ihvertfald siden 1900. Han er immigreret  til USA 1988 og har fået amerikansk statsborgerskab. men jeg har ikke fundet ham mellem 1888 og 1900. Han er gift med tyske Bertha Schoenfeld ca 1898, men jeg har ikke fundet deres vielse.

Mvh
Sanne Rasmussen