Kan ikke finde min afdøde fars efternavn nogen steder.

Startet af DannyH, 21 Jan 2018 - 19:35

Forrige emne - Næste emne

DannyH

Hej.

Jeg har længe gået og tænkt på at finde oplysninger om min far og min slægt fra hans side men jeg kan simpelthen ikke finde noget information nogen steder. Min afdøde far hed Bent Sigfred Moesfeldht Andersen, Moesfeldht er noget specielt men kan intet finde om det og det har sat en enorm stopper for at lære om min slægt. Jeg ved hans mor var på et plejehjem i Assens, han boede selv i Pjedsted (Fredericia kommune) jeg blev selv født i bredstrup Kirke (Fredericia Kommune)

Er der nogen der har hørt det efternavn før ? eller set det et sted ?

Jeg vil gerne have min Fars efternavn fordi jeg ikke føler mig tilknyttet til den familie min mor giftede sig ind i før hun døde.
så vil derfor gerne vide mere om slægten.

Jeg har fundet flere personer på nettet med efternavn som "Mosfeldt" eller mossfelt" osv, men ingen "Moesfeldht.

På forhånd tak.

Christian Grøndberg

Ved du noget om, hvor fra han stammer, eller måske hvornår han er født?

Med venlig hilsen
Christian

DannyH

Jeg ved ikke hvor han stammer fra, han fortalte mig dengang at han gik på jagt i Dursland og så at hans mor var på plejehjem i Assens.

Efter mine beregninger så skulle han være født midt i 30erne ? han var 20 år ældre end min mor og hun var lige knap 50 da hun døede i 2003 så han har været 70 der ca.

Jeg fik ikke meget tid til at lære ham at kende fordi min mor ikke ville have jeg besøgte ham, så det er begrænset hvad jeg ved desværre.

Ole Dorch

Din fars fødsel 24 nov 1934 ses her. Du kan også læse at han fik navnebevis på også at bære navnet "Moesfeldht" i 1981, dvs. der er tale om et såkaldt "købenavn". ;) : http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=178557&side=23


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Christian Grøndberg

#4
Hans forældre ses i samme kirkebog under viede i 1934, nr. 14:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137247#178557,30291136

Og hvis du går længere tilbage, så ser det ikke ud til, at hverken hans forældre, bedsteforældre eller oldeforældre har noget med Moesfeldht i navnet.

/Christian

Christian Grøndberg

Inspirationen til navnet kan være alt muligt.

Nu nævner du Djursland; der ligger f.eks. en gård/lokalitet kaldet Moesfeldt, men det er jo blot en af tusindvis af muligheder.

Jeg ved ikke, om man i 1980/81 skulle skrive en ansøgning, hvori man begrunder ønsket om at skifte navn. Du har jo journalnummeret hos Vejle Amt fra kirkebogen. Det kan være, der er gemt en sag fra dengang.


/Christian

DannyH

Jeg siger mange mange tak for jeres hjælp, det betyder meget.

Ville det være for uhøfligt at spørge om du vil ren skrive det her på siden ? eller privat til mig ? jeg må indrømme jeg ikke kan læse den skrift.

Lis Holm

Blot til info:
Jeg skiftede selv navn i 1981 og skulle fremsende diverse attester til (i dette tilfælde) Københavns Statsamt.

Så jeg vil mene, at du skal rette henvendelse til Statsforvaltningen ( som har overtaget Statsamterne) eller Rigsarkivet i Viborg for en evt. præcis vejledning til at få fat i journalsagen.

vh
Lis Holm 2730 :)

Christian Grøndberg

Citat fra: Danny Hersom [56550] Dato 21 Jan 2018 - 21:37
...
Ville det være for uhøfligt at spørge om du vil ren skrive det her på siden ? eller privat til mig ? jeg må indrømme jeg ikke kan læse den skrift.

Mit bud er som følger. Det kan være, at enkelte dele er fejltydet af mig.

Fører i.h.t. navnebevis
af 23-1-1981, udfærdiget af
Vejle Amt (j.nr. 1980-310-8B),
navnet:
Bent Sigfred Moesfeldht.
L.A.o.j.nr. 1981.671.


Med venlig hilsen
Christian

Christian Grøndberg