Else Jørgensdatter Bech, præstekone i Tuse og Butterup ved Holbæk

Startet af Anne de Fine Olivarius, 22 Jan 2018 - 13:30

Forrige emne - Næste emne

Anne de Fine Olivarius

Jeg har gennem et par år prøvet at finde ud af Else Jørgensdatter Bechs oprindelse. Hun blev født ca. 1699. Wiberg har været til stor hjælp her, men hendes forældres identitet kan jeg ikke gennemskue.
Hun var en af de præstekoner der blev gift med to mænd. Den første var Jacob Pedersen Hasse, også præst ved Tuse og Butterup Kirker. Under Hasse kan man hos Wiberg læse, at Else Jørgensdatter Bech var søster til en Jens Jørgensen Bech i Hjembæk, og at deres forældre hed J.Bech fra Rørbæk på Sjælland og Christine Jensdatter. Hendes anden ægtemand var Henrik Olivarius, en af mine stamfædre. Og her stopper festen så, for jeg kan ikke komme videre, aner ikke hvor jeg nu skal lede.

Og her er det så jeg håber på, at en af jer derude ved noget om dette. Det er der jo næsten altid, og man bliver så glad!

Venlig hilsen
Anne

Kurt Eriksen


Hun blev vel gift (3) med eftermanden Elias Rasch (1698-1774) -
og hun blev jo først begravet 09 nov 1785 i Skamstrup.

mvh
Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Inge Hedal

Hej
Stednavnet Rørbæk på Sjælland kan være Store Rørbæk i Snostrup sogn, Frederiksborg amt.
Dom. 19 post Trinitatis døbes en Else, datter af Jørgen Olufss. sognefoged, i 1699:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=156548#156548,26237744

Dom. 1 Adventus 1703 døbes en Jens, søn af Jørgen Olles.:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=156548#156548,26237747

Navnet Bech forekommer imidlertid ikke.

Mvh. Inge

Anne de Fine Olivarius

Tusind tak begge to, særdeles nyttige oplysninger. Det er altid SÅ imponerende hvad folk kan her.

Jeg er sikker på at det er 'min' Else der blev døbt i 1699, også fordi bror Jens optræder der. At faderen så ikke hed Bech her kan skyldes flere ting. Efternavne/tilnavne  brugtes lidt tilfældigt, tror jeg.

Jeg går videre med sagen, nu har da gode spor :)

Mange hilsener
Anne