Det manglende præstebryllup

Startet af Sonnich Brinch Morgenstern, 22 Jan 2018 - 20:32

Forrige emne - Næste emne

Sonnich Brinch Morgenstern

Sognepræsten Henning Knudsen Trochmann overtog embedet i Odden sogn i Holbæk amt omkr. 1/10 1734 efter sin forgænger, Anders Grønberg, der blev begravet 3/7 1734. Han blev suspenderet i 1735 "af den sædvanlige Grund; fik Opreisning 4/11 35" - lidt research afslørede, at det var pga. hans førstefødte kom for tidligt til verden i forhold til ægteskabet mellem ham og enken efter Grønberg.

Mit problem er, at jeg ikke kan finde dette bryllup, hverken i Odden sogn (hvor Grønbergs enke, Kirstine Sophie Wegener, var født), i Højby sogn, i Nykøbing sogn, i Rørvig sogn eller i Nørre Asmindrup sogn. Ej heller i Skårup sogn på Fyn, hvor Henning var født og hans far og bror var præster, gav noget resultat.

Kan man finde noget på skrift ang. denne suspension, der måske kunne fortælle mig, hvor og hvornår deres bryllup fandt sted...? Et præstebryllup burde ikke være glemt indført i kirkebogen...?

Nogle gode bud modtages gerne...!

På forhånd tak, Sonnich

Jesper Holm

Uha-da, selv præster kan det gå galt for :-)

Der er lidt information her, hvor brylluppet nævnes til at have fundet sted 1735:

https://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/12261

hvilket jo blev et problem da den ældste søn blev født 29. aug. 1735. Brylluppet havde endnu ikke fundet sted 2. søndag i advent 1734 da præsteenkens søster bar barnet til dåben.

Det var i øvrigt sukkerbageren Peter Kellinghusen der ejede kirken og kaldte ham hertil i 1734. Hans bror, Hans kellinghusen til Vejstrupgård var gift med en søster til præsten.

Mvh
Jesper

Kurt Eriksen


Det er ikke korrekt, at Kirstine Sophie Wegener er født i Odden, hvor præstegården iøvrigt lå i Overby!

Kirstine Sophie Christophersdatter Wegener

Døbt 06 aug 1702 Vordingborg, Bårse, Præstø:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=159015&side=30

Faderen var jo Kap til Vordingborg indtil 1710.

Skiftet efter Grønborg skete iflg Brejl af uransagelige årsager først i 1737, hvorfor hustruen måske ikke har kunnet gifte sig igen i 1735, hvor hun ellers omtales i KB som præstens hustru, hvor hun vel skulle være omtalt som præstens enke.

Mvh

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Erik Brejl

Ups og tak for påpegningen.
Skiftet foregik 26.7.1734.
Det er rettet nu.  :)

Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Kurt Eriksen


Følgende fremgår af bogen:

CHR. MIKKELSEN

HØJBY SOGN for to hundrede år siden

UDGIVET AF

HISTORISK SAMFUND FOR HØJBY SOGN 1960

Side 189:

Hvis man bare tænker sig Nyegaard som den strenge provst, tager man fejl. Han kunne også optræde som en forstående og overbærende ven. Det ser vi af en skrivelse 1735, hvor han går i forbøn for sognepræst Trochmann og hustru. De har, som Nyegaard skriver, elsket hinanden lovlig tidlig, hvad der kunne få meget alvorlige følger. Nyegaard beder meget indtrængende, at der må vises overbærenhed mod Trochmann. Nyegaards skrivelse må have båret frugt, for Trochmann bliver i embedet, formodentlig er han sluppet med en bøde. Præsterne må hvert år indberette, om der har været lejermålssager i deres sogne. Det vil i almindelighed sige, at der er født uægte børn, selv om der i enkelte tilfælde kan være tale om usædelighed, som ikke har medført dette.
...

Der findes åbenbart en skrivelse fra provsten 1735!

Mvh

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Christian Konstmann Autzen

Det siger Wiberg i dag:

http://wiberg-net.dk/858-Odden.htm


9. 1/3 1720. Anders Grønberg f. Skien 87; St. Nakskov 10; C. 2/3 16, h.; ~ 20 F. D. Kirstine Sophie Wegener, f. 1/9 02; 2 ~ Etm.; [† 1734; Vilhelm Mariager, Rtr. i Nykjøb., skal, eft. Thuras valvæ, være bleven Præst i Odden 1730; Pg. br. 1731].

DanKir bd. 4, s. 2103 (se nedenfor).
10. 8/9 1734, o. 1/10, Henning Knudsen Trochmann af Skaarup-T., f. 3/2 93; St. Od. 16; C. 16/3 24, n.; 1 ~ 35 F. E., † 7/9 43; 2 ~ Skamstrup •/7 46 Karen Lauritsdtr. Jordhøy af Ude- og Oppe-Sundby, † 12/12 87; see H. Thonebye i Nykjøb.-R.; [† 20/9 1766; han blev suspenderet 35 af den sædvanlige Grund; fik Opreisning 4/11 35; gav 65 Oblatæske til K.].

E. Brejls skifteuddr.: Gejstl. sk. i Holbæk amt, Ods hrd. nr. 112; DanKir bd. 4, s. 2103 (se nedenfor).



Er der så noget, som skal ændres her, f.eks. henvisningen til Brejl ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Sonnich Brinch Morgenstern

Jeg fandt i Skårup kirkebog en indføring, fra Odden i 1735, hvor der står:
"...Præstens Kone Kirstine Sophie Trochmann..."
Nederst til venstre og øverst til højre:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17117612#154396,25749529
Dvs. at han BLEV gift i 1735, ikke...?

Jeg har nogle manglende ægteskaber for Hennings bror, Peder Knudsen Trochmann, i Skårup, der formodentlig blev gift omkring 1730 med en vis Margrethe Kabbus + enken Kabbus' næste ægteskab med den efterfølgende præst i embedet, Johan Reimer, der burde have fundet sted omkring 1738.

Præsterne må selvsagt være blevet gift i et andet sogn end deres eget, men ikke hos hinanden. En slægtning var på daværende tidspunkt sognepræst i Ude- og Oppe-Sundby, Hans Sørensen Lemming, men der går kirkebogen desværre ikke længere tilbage end 1813. Det er mit umiddelbart bedste bud på et bryllupssted.

Er det muren, jeg er rendt ind i...? :D

Kurt Eriksen


Korrekt – hun er præsteenke 2 adventus 1734, og da Trochmann får oprejsning allerede 1735, må han
være blevet gift med enken inden 1736.

Nu taler vi ikke om en hel ubetydelig personage, idet Henning Knudsen Trochmann blev ejer af Odden
kirke, hvorfor hans lig 26 sep 1766 blev nedsat inde i Odden kirke.

Den famøse søn Peter Knud Trochmann viser sig at være død 23 maj 1750 i Roskilde – 15 år gammel.

Præsteenkens søster Birgitte Marie Christophersdatter Wegener blev 1729 gift med Sognepræsten til Slangerup Hans Olsen Kjerulf, hvorfor den efterlyste vielse måske skal søges på de kanter.

Mvh

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Sonnich Brinch Morgenstern

Jeg har nu kigget Slangerup igennem uden held. Og tog lige Højby sogn en ekstra gang - uden held.

Nu tænker jeg på præsten i Højby... Han var vist streng, men alligevel gik han i forbøn for Hennings skyld, læste jeg et sted.
Hvor ville man kunne finde en sådan forbøn...?

Berit Frank Pagh



Afgørelsen i Trochmanns sag er underskrevet d. 4 november 1735.

Her står, at barnet var født 18 uger for tidligt i forhold til ægteskabets indgåelse.
Det vil sige, at han burde være født sidst i december.

Går man 9 mdr. - 40 uger - tilbage, må de have giftet sig i marts 1735.

Ifølge denne kilde blev Trochmann suspenderet 1 år.


Danske Kancelli: Sjællandske Registre (1699.1771) 1733-1735 II, side 865b - opslag 425.

Udnævnelsen findes i samme protokol på opslag 20.

Vh,
Berit Pagh.


Kurt Eriksen

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Sonnich Brinch Morgenstern

Det er fantastisk, at dette har kunnet findes :D

Jeg undrer mig såre over, at både Hennings bryllup, hans bror Peders (præsten i Skårup), broderen Christians og Peders enkes bryllup med den næste præst i Skårup alle er ufindelige.
Der er en bryllupslakune i Skt. Nicolai i Svendborg (lige ved siden af Skårup), hvor broderen Christian boede, der betyder, at jeg ikke kan finde bryllupper fra 1718-1736. Det kunne i hvert fald forklare, hvorfor nogle af bryllupperne ikke vil findes. Grunden til at bruge denne kirke kunne være, at den stedlige præst mistede sit embede pga. hor med en ugift kvinde - måske så han lettere gennem fingre med Hennings for tidlige barn...?

Jeg finder nok aldrig ud af det - nu har jeg kigget i MANGE kirkebøger, især i nærområdet og også blandt de andre præster i slægten - uden held.

Morten Møller Hansen

Jeg har heller ikke kunnet lokalisere vielsen, men kan supplere med dette (uddrag fra min Odden-database):

Han var suspenderet i en kort periode fra hans søns fødsel 29/8-35 til 4/11-35, da hans hustru nedkom for tidligt efter brylluppet, men han fik oprejsning og lov til at forblive i embedet. Biskoppen bemærkede i sin skrivelse til Kancelliet, at det ikke var første gang, at supplikanten havde begået utugt, og han anbefalede, at indtægterne i perioden skulle gå til hans vikar. Trochmann skrev til Kancelliet 3/10-1735 og bad om oprejsning (Danske Kancellis Supplikprotokoller 1705-1795). I den periode hvor han var suspenderet, er der kun indført én dåb og én trolovelse i kirkebogen. Det vides ikke, hvem der var hans afløser i perioden, men præsten i Højby sogn kunne være et godt bud.

Gejstlig skifteprotokol 1733-1767:
69 Henning [Knudsen] Trochmann, præst i Odden. 20.10.1766, side 1028, 1044, 1047, 1049, næste protokol fol.1, 44, 81B.
E: Karen [Jordhøj]. LV: Bertel Hansen Mandix, byfoged i Nykøbing.
Første ægteskab med [Kirstine Sofie Christoffersdatter Wegner i Odden, skifte 7.10.1743 lbnr.15]. B:
1) [Anne Helene Trochmann, skifte 27.6.1759 lbnr.52, g.m. Hans Thoneby, præst i Nykøbing og Rørvig, skifte 20.4.1761 lbnr.55]. 1B:
a Hans Hansen Thoneby 10.
FM: Jørgen Borch, præst i Nykøbing og Rørvig.
Afdøde døde 20.9.1766.