DNA - test....sporing af haplogrupper familien?

Startet af Anne Mette Holm, 08 Feb 2018 - 10:59

Forrige emne - Næste emne

Anne Mette Holm

Hej!

Jeg ved godt, at DNA test ikke er slægtsforskning i sig selv, men...

jeg er interesseret i at vide, om der var udenlandske tilskud i min fars familie, men kan intet finde i slægstregistreringerne.
Det var et stort emne i familien (ashkenazy-jøder, iflg min far) - og nu er jeg MEGET nysgerrig.
Der er ganske klart et mørkere indslag i olde - leddet.

Desværre (for denne slags test) er jeg kvinde, men jeg har en fætter, som er søn af min fars bror.
Hvis rygtet har noget på sig, må indslaget findes indenfor de nærmest 4 generationer.

Er her nogen, der ved hvilken test, der ville være optimal til formålet?

Jesper Skov

Siden du nævner haplogrupper: Ved du, at "indslaget" er på din direkte fædrene linje? Dvs. din fars fars fars fars fars osv.?

Under alle omstændigheder: Du har i gennemsnit arvet 12,5 % DNA fra hver af dine oldeforældre, så hvis en af dem var 100 % jøde og resten 100 % ikke-jøder, så vil en DNA-test af dig med al sandsynlighed vise det.

Test dig selv og din fætter med en autosomal DNA-test.

Hvis du er sikker på, at den ukendte mand er på din direkte fædrene linje, og hans direkte fædrene linje er jødisk, så kan det være interessant også at tage en Y-DNA-test.

Med venlig hilsen

Jesper Skov

Anders M. Petersen

Jeg er enig i det Jesper siger.

En autosomal test (f.eks. FamilyTreeDNA's "FamilyFinder") på den ældste generation efter den person du har i fokus vil sandsynligvis kunne opklare det, nu det er under 6 generationer siden.

Skal man længere tilbage er Y-DNA fra den mand, man vil undersøge mere præcist, men her skal man så lave en test på en efterkommer i lige mandlig linje efter den pågældende ane.

Det er dog vigtigt at huske at vi - selv her i Norden - alle bærer på gener for brune øjne, mørkt hår og mørkere hud og at dette gen kan "slå ud" en gang i mellem, uden at der har været en spanier, sigøjner, jødisk købmand eller andre familieskrøner ind over. Denne forklaring blev bare brugt i gamle dage, hvor man havde en mere simpel forståelse af arvelighedslæren.

Det nemmeste er altid at starte med slægtsforskningen og se, om man kan finde sådanne rødder i den officielle slægt - det blev jo ofte skrevet i kirkebøgerne, når der rent faktisk var tale om en eksotisk fremmed.

Hilsen
Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Og så kom FamilyFinder lige på tilbud til 59$ + 13$ for kit og porto frem til 14. februar.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anne Mette Holm

Tak, Anders.
Jeg ved godt alt det, du siger, men er alligevel meget nysgerrig. Det behøver ikke nødvendigvis være myte.  Der kan også have været en smutter :-)
Ved ikke, om jeg skal gøre fætter interesseret, så vi kan dele :-) Han er vist også noget nysgerrig.
Er det y-kromosom prøven, der koster det, du nævner?
Ved du, om der er nogle laboratorier, som man skal undgå (dyre og upræcise)?

Lars Erik Bryld

Ne, Y-prøven er dyrere, og den tjener primært til at bekræfte en hypotese, som der i forvejen er meget stærke indicier for. Den billigere autosomale test kan til gengæld med større chance give et fingerpeg om, hvorvidt det overhovedet giver mening at prøve med en Y-test.

I din situation ville jeg starte med den autosomale test.

Ole Selmer

#6
CitatVed du, om der er nogle laboratorier, som man skal undgå (dyre og upræcise)?

Jeg tror såmænd, at de er lige præcise, men der er forskel på om de videresælger oplysningerne. Det lover FTDNA ikke at gøre, hvorfor jeg normalt anbefaler dette firma, som er det mest anvendte i Skandinavien Det er desuden det eneste firma, hvor du kan få lavet en udvidet undersøgelse af Y-kromosomet, hvis det senere bliver aktuel. De opbevarer prøven i 25 år!

Family Finder, som er FTDNA´s autosomale test, er på tilbud til og med i morgen den 14. februar til 59 $ plus kit og porto til 13 $

Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Anne Mette Holm

Mmm, ja, nu har jeg desværre ikke noget y-kromosom - men, hvis man som kvinde også kan se hovedtrækkene af den fædrende linie, er det da helt klart den sidstnævnte, jeg vil koncentrere mig om.
Tak for oplysningen.

Hilsen, Mette Holm

Anne Mette Holm

Nå, endelig fik jeg den lille test, men den fortæller kun om en hovedopdeling med 30% nord og vest europæer og 10% østeuropæer og 60& skandinav.
Det kunne være, man skulle se, om en af fætrene er ligeså nysgerrig på familiehistorien.
Gad vidst, hvilke test er bedst.

Anne Mette Holm

Ved ikke, hvordan man redigerer her.
Fik lige at vide, at der er en hel del ashkenazi dna, men ingen hjælp til indsnævring af videre undersøgelse.
Der er også "kun" 4000 matches at undersøge  :o

Anders M. Petersen

Hej Anne Mette!

Du skriver:
CitatFik lige at vide, at der er en hel del ashkenazi dna, men ingen hjælp til indsnævring af videre undersøgelse.

Jeg skal lige forstår. hvordan du fik det at vide? For du skriver også at du er
Citat30% nord og vest europæer og 10% østeuropæer og 60& skandinav
Og så er det godt nok ikke mange procent tilbage til at være ashkenazi også?

Hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm