Niels Jensen og Johanne Jensdatter efter vielsen i Sengelöse 15/6 1823?

Startet af Eva Vajstedt, 12 Feb 2018 - 19:39

Forrige emne - Næste emne

Eva Vajstedt

Hej!
Hvorhen flytter Niels Jensen 23 år og Johanne Jensdatter 20 år efter vielsen i Sengelöse? De gifter sig 15/6 1823 i Sengelöse, opslag 204. Forlovere er brudgommens svoger väver og insidder Wilhelm Christensen i Sengelöse og brudens svoger husmand Christen Jörgensen på Frederiksholms hovmark.
Med venlig hilsen
Eva Vajstedt

Britta Hansen

link til tidligere tråd hvor Niels og Johanne er nævnt flere gange
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,133182.msg704747.html#msg704747

Hvad er fakta om de to personer?
Hvad kan du tilbagevise (dette er også vigtigt, så vi ikke finder data frem igen, som ikke omhandler ægteparret)?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jette Nielsen

#2
Hej Eva

Nu skriver jeg i denne her tråd, så andre ikke bruger tid på at søge efter dem, for jeg mener at ha' fundet Johanne :)

Hun var ikke 20 år ved vielsen 1823 i Sengeløse, men 27 år i stedet.

Døbt 1796 i Snoldelev, søsteren Kirsten døbt samme sted 1782 (gift med forloveren Christen Jørgensen Frederiksholm,Sengeløse)

Tune kbg.Snoldelev 1782 døbt Jens Nielsen/Sidse Pedersdtrs Kirsten:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=205856&side=41
--
ops.50, 1796  1.Sø.i Fa. døbt Jens Nielsens Johanne
------
Roskilde, Tune, Snoldelev, Hastrup by, , , FT-1787
Sidse Pedersdatter   33   Gift   er af manden forladt   ?      
Kirsten Jensdatter   5   Ugift   egtebarn af bortløbet mand Jens Nielsen        
Niels Jensen   4   Ugift   egtebarn af bortløbet mand Jens Nielsen        
Peder Jensen   2   Ugift   egtebarn af bortløbet mand Jens Nielsen  
----------
Jens Nielsen må være vendt hjem igen, og de må senere være flyttet til Kirke Syv:

Roskilde, Ramsø, Syv, Wiibye, Gaard, 29, FT-1801
Jens Nielsen   48   Gift   Mand   Jordløs Huusmand      
Sidse Pedersdatter   48   Gift   Hans Kone        
Johanne Jensdatter   7   Ugift   Deres Datter
------        
Roskilde, Ramsø, Syv, Kirke Syv By, et huus, 6, FT-1834
Hans Pedersen   46   Gift      huusmand og dagleier      
Ane Jensdatter   45   Gift      hans kone      
Johanne Hansdatter   9   Ugift      Deres børn      
Hans Hansen   10   Ugift      Deres børn      
Sidse Pedersdatter   85   Enke      Indsidder, almisselem paa fattigwæsenet    
Johanne Jensdatter   39   Separeret      hendes datter      
 ---------

Jeg mener det er den Johanne der er separeret fra Niels Jensen i K.Hvalsø,hun forsvinder pludselig og han nævnes som enkemand til sin død.

Det passer også med at Kirsten Jensdtr. i FT.1845 er født i Snoldelev, læg mærke til at datteren Dorthe er født i Kirke Syv:

København, Smørum, Sengeløse, Sengeløse Bye, Fattighuset, 4, FT-1845
(...)
Kjersten Jensdatter   66   Enke      Fattiglem   Snoldeløv Sogn, Roesk. Amt  
Dorthe Christensdatter   30   Ugift      Hendes Datter   Kirke Syv Sogn, Roesk Amt  
------

Mvh.
Jette

Eva Vajstedt

Hej!
Jeg leder egentlig efter hvor Karen Jensdatter gift med väver Wilhelm Christensen er födt (også han for den del). Da Jette Nielsen fandt at Wilhelm Christensen var forlover og svoger for Niels Jensen i Sengelöse 1823 (altså bror til Karen) var tanken at via Niels og Johanne kunne finde hvorfra Karen og Niels kommer og det kämper jeg stadigväk med. Det stärkeste argument er at de kommer fra Gadstrup men jeg mangler det endelige bevis.
Hvor Wilhelm Christensen er födt er også en gåde. I fölge et gammelt notat fra min mor skriver hun at han måske er födt på Födselsstiftelsen 1787 og der findes tre mulige. De har inget efternavn. Hvor han har fået sit fra ved jeg ikke og alle sögninger har väret resultatlöse.
Jeg ved alt om Karen og Wilhelm fra de gifter sig 1/7 1814 i Roskilde domkirke til de dör i Bröndbyvester. Karen dör 17/11 1844 og  Wilhelm 16/7 1849, han dränker sig i en Mergelgrav.
De flytter fra Roskilde 5/5 1819 til Sengelöse med 3 börn. Han er da 30 år og vävermester, Karen er 26 år. I Sengelöse får de 2 börn bl a min anemoder Maria Magdalene 1820. Sidenhen flytter de til Ledöje hvor de får datteren Henriette og sidst til  Bröndbyvester hvor de får 3 börn. Jeg har forsögt fölge alle Karen födt 1791-94 i de fleste sogne i Roskilde amt uden resultat. Håber nu det er svar på dit spörsmål.
Med venlig hilsen
Eva

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Jeg sendte min forklaring til Britta Hansen samtidig som dit svar kom.Det er da helt utroligt men er du sikker på at det er bevis nok til at sige at Karen Jensdatter kommer fra Gadstrup? Hvordan kan det väre at Niels Jensen er enkemand i Kirke Hvalsö når han er separeret? Blev en bortlöbet mand efterslyst på den tid. Han må ha väret väk i et par år. Som du ser af svaret til Britta så er Wilhelm også et problem. Hans förste år frem til vielsen 1814 er en gåde. Jeg har sögt ham på Familysearch.dk over hele Själland uden resultat. Nogen må ha set til at han kom i läre og blev vävermester. Fik börnehjemsbörn den chance?
Mange hilsener Eva :D

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Glemte et spörsmål til. Johanne og Niels fik et barn 1818 i Allerslev men vielsen var först 1823 i Sengelöse????
Eva

Jette Nielsen

Hej igen

Datteren Maren var Johannes uægte barn med en anden mand,dette barn blev så kaldt Nielsdtr.ved sin død efter stedfaderen,Niels Jensen.

Datter Maren døbt 19/3 1818 i K.Syv:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=157171&side=34

Datter Maren død 1825 Dumpedalhuset 7 år.
[/b]https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-994Q-5H6G?i=169&wc=M5VK-N3N%3A357517901%2C358074601%2C358094201%2C358099601&cc=2078555

Det skete ofte før i tiden at man blev kaldt enke selvom man var fraskilt, jeg har søgt efter Johannes død i op til flere sogne.

Jeg har hele tiden haft på fornemmelsen at familien i Gadstrup, var din Karen Jensdtr.s forældre, men det kunne ikke bevises.

Jeg vender tilbage senere.

Jette

Eva Vajstedt

Hej igen! Jeg har også ledt efter hendes död og tänkt på om hun kan ha havnet på Sct Hans med alle de börn som döde og det väret årsag til separationen som du fandt. Nu vil jeg samle alle trådene og kaste alle de andre Karen og Johanne som flyder på skrivebordet.
Tusind tak, Eva

Jette Nielsen

#8
Hej igen

Beviset skal findes omk. de personer der nævnes ved vielsen i Sengeløse 1823. Da jeg i går aftes fandt den FT. 1834 med en
Johanne Jensdtr. som separeret, var der en 10-øre der faldt. Selvom hendes alder ikke passede med "vores" Johanne.

Når Christen Jørgensen er Johanne Jensdtr.s svoger, så må hans kone Kirsten Jensdtr. og Johanne Jensdtr være søstre:
(jeg har ikke fundet andre Chr,J. i Sengeløse)

Da dåben nu er fundet på de 2 søstre, og de kan findes i FT. så må Johannes alder være forkert ved vielsen (præsten må ha' hørt forkert)

København, Smørum, Sengeløse, Sengeløse, et Huus, 9, FT-1834
Ane Justine Lønholdt   46   Gift      constitueret Gjordemoder      
Christen Jørgensen   68   Gift      Almisselem      
Kjersten Jens Datter   54   Gift      hans Kone      
----
Kirsten er født i Snoldelev og det er Johanne også, så det må være den samme Jens Nielsen, selvom han var bortløbet i 1787, han var i 1.ægtesk.i 1801.

Jens Nielsen døde 1824 i K.Syv 76 år,og Sidse døde 1836 86 år.

Ang. Niels Jensen i K.Hvalsø, så er det bevist ved FT. og lægdsrulle at han var søn af jens Niels i Gadstrup.

Det må være ham og Johanne der blev gift i Sengeløse, (hvor Johanne opholdt sig), og flyttede til K.Hvalsø,
og blev separeret før 1834 i ung alder,
det forklarer måske også, hvorfor han aldrig giftede sig igen,men var alene indtil han døde som 60 årig i K.Hvalsø.

Johanne Jensdtr. har jeg ikke fundet efter 1834

Mvh.
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Tusind tusen tak. Da jeg förste gang skrev til Slägt og Data troede jeg ikke på at finde Karen Jensdatter. Gjorde det som en sidste udvej. Nu må jeg se hvordan det går med hendes mand. Om alt stemmer og der ikke er sket nogle sidespring så er Karens mtDNA U3a1c. Månedsskiftet april-maj er jeg i Danmark og vil gerne sende dig en buket blomster men så behöver jeg din adresse. Du kan sende den til min mail om du ikke vil göre det her. Mange hilsener  :D Eva.

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Jeg har väret inde i Tune kirkebog og fundet Johanne födt den 18 og et eller andet år 1796 opslag 50 som du tidligere skrev. Men Kirsten finder jeg ikke på opslag 41 födt 1782. Der står ganske vist at faderen er Jens Nielsen men står der ikke at moderen hedder Sidsel Pedersdatter? M v h Eva

Jette Nielsen

Hej Eva

Tak for dit fine tilbud :)  - godt det lykkedes at finde dem til sidst.

Jo, hun er døbt 8 Trin.1782, der står Jens Nielsen Huusmd. og Hustr. Sidsel Ped:d: (det er forkortet)

Mvh.
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Jeg förstår ikke hvad der står/betyder under vedtegning i nedstående tre ruller.

Her er Niels Jensen i rullen, (det er faderens navn der står øverst) han er ikke fundet i Herstedvester og Sengeløse sogne,
men derfor kan han godt ha' været der, kortvarigt, uden at det står i rullen:

1824 Glim Roskilde amt lægd 21, flytter til lægd 51 K.Hvalsøe nr.134/95::
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#17130,686509
-------
1825 tilgang K.Hvalsø lægd 51 nr.227, oph. Dumpedalh(us),  ops.121 fra Glim 21 lægd
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#17133,687807
------
1827 K.Hvalsø lægd 51, nr.227
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#17137,690120

Mit tilbud savner en adresse.

Jeg kommer tilbage angående faderen Jens Nielsens tre koner, vil först kontrollere nabosognene.

Hilsen Eva


Jette Nielsen

#14
Hej Eva

Desværre er det ikke vores Johanne du har fundet, det er hende her, der bliver gift med Hans Andersen:

Roskilde, Ramsø, Syv, Kirke Syv By, et huus, 14, FT-1834
Peder Jensen   87   Enkemand      ??nger og fattiglem      
Johanne Pedersdatter   48   Enke      Lever af haandgjerning, fattiglem      
Lisbeth Hansdatter   5   Ugift      hendes datter
------
Jeg kan ikke finde Johanne Jensdt. ved søgning i FT, og hun er ikke i til-og afgangslister i kbg. måske er hun død i et andet sogn.

Ang. lægdsrullerne, så kan jeg heller ikke læse det hele i Anmærkn. men jeg tror der står han har en beenskade, og at han er taget til Kystmill. (millitsen)

Han er her i 1815 i Gadstrup, og der står han oph. sig hjemme, det er lidt mærkeligt når han ikke er til at finde konf.
men mit indtryk er, at der mangler rigtig meget i Gadstrup kbg. det er derfor de ikke er til at finde.

1815 Gadstrup hø.side øverst:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#17103,675056

Du skal ha' mange tak for at du vil betænke mig med blomster :) men jeg skal ikke ha' noget for det.
Det var godt det lykkedes til sidst, vi var vist begge ved at opgive, tror jeg.  

Mvh.
Jette

Jette Nielsen

#15
Hej igen

Prøv at kigge på denne vielse i Syv sogn, 2 p.Trin.1784: Enkem.Jens Nielsen fra Jersie og Ane Hansdtr.i Ø.Syv.
Den ene forlover er fra Gadstrup -- De er ikke fundet i andre sogne i FT.1787 ved søgning i dda.  Kunne måske være dem?

til hø:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=157168&side=20

Tilføjet:
nej så passer det ikke med FT.  men Ane Marie Hansdtr. er i 2. ægteskab i 1801 -?? og det er en fejl at hun nævnes som datter.

Roskilde, Ramsø, Gadstrup, Gadstrup Bye, , 19 fam., FT-1787
Jens Nielsen   41   Gift   mand   huusmand      
Anne Christensdatter   30   Gift   Hans kone        
Bodil Jensdatter   12      mandens datter af 1st. ægteskab
-------
Roskilde, Ramsø, Gadstrup, , , 12, FT-1801
Jens Nielsen   66   Gift   Mand   Huusmand med jord      
Ane Marie Hansdatter   44   Gift   Hans Datter        
Karen Jensdatter   10   Ugift   Deres Børn        
Magrethe Jensdatter   5   Ugift   Deres Børn        
Niels Jensen   1   Ugift   Deres Børn        
Juliane Marie   7   Ugift   plejebarn fra Dg;g;  
-------  
Det er nok hans alder i FT.1787 der er den korrekte - 

Mvh.
Jette

Jette Nielsen

#16
Hej Eva

Den Jens Nielsen der blev gift 1784, kan ikke være "din", for så passer det ikke sammen med FT.

Hvis vi går ud fra at FT.1787 er korrekt, så tror jeg der er noget galt med FT.1801.

I 1787 er begge ægtefæller. i 2. ægtesk. og det er de også i 1801, og hstr. alder i 1801,svarer til den hun havde i 1787.

Jens N. alder i 1801 er ca. 11 år for høj sammenlignet med 1787.  

Det tyder på at Jens N. kun har været gift 2 gange, og har måske samme hstr. i 1801, men navnet er forkert??

Omk. 1793 nævnes hans hstr. som Ane Christensdtr. ved en dåb, så mon ikke det er hende der er mor til alle børnene??

Desuden så hed Karen Jensdtr.s 1.datter Ane Kirstine og Niels Jensen havde også en datter af samme navn, hvis man ellers kan lægge noget i det.

Mvh.
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Ja, jeg har väret ved at opgive det flere gange og er det også nu. Jens Nielsens 3 vielser er ikke til at finde. Det er ikke i Gadstrup, Tune/Snoldelev og Syv sogn. De to kendte koner er heller ikke döbt der og hverken Jens og konerne er begravede i Gadstrup, men det er måske som du skriver at kirkebogen er ufuldständig.
Vores Niels Jensen (g m Johanne) må väre halvbror til Karen. Jeg tror at Karens mor, Ane Christensdatter, er död mellem 1794-1801 dvs efter at sönnen Niels (födt 1793) döde 1794. Det er også märkeligt at det ikke går at finde hvad der sker med Margrete som er 5 år ved FT 1801.
Jeg har også kommet frem til at Jens Nielsens alder 1787 må väre den rigtige. I Gadstrup dåbsbog opslag 41 står at han döbes Langfredag 1745 og at faderen husmand Niels Jensen er fra Ramsömagle. Faderen Niels J er gift minst 2 gange. Förste gang bliver han gift med Karen Jensdatter som dör 1749. Af alle deres börn er det kun min Jens som bliver voksen. Niels gifter sig igen 1749 med Karen Rasmusdatter opslag 121 og 122. Jeg har ikke fundet hende död.
Så er der det som forvirrer mig:
Hvem er Jens Nielsen fra Ramsömagle som dör 1760, opslag 111?
Hvem er Jens Nielsens mor Kirsten 77 år som dör 1741, opslag 102?
Hvem er Niels Jensens mor 87 år som begraves 1. advent 1753, opslag 107? Hun bör väre min Jens Nielsens farmor - eller? Desuden fandt jeg i Vor Frue sogn opslag 266 fölgende - Dom 1 p trin. 1754 at enkemand Niels Jensen af Ramsömagle blev trolovet med enken af Tjäreby Sidse Hansdatter og at skifte er holdt efter begge. De giftede sig Dom. 25 p trin. 1754. Giftede Niels Jensen sig 3 gange eller er der to med samme navn i Ramsömagle?
Tänk om de kunne lade väre med at döbe börnene til Jens, Niels og Karen hveranden gang.
M v h
Eva ???

Eva Vajstedt

Hej!
Igen gik vi forbi hinanden. Jeg vil tänke mer over det du skrev senere. Jeg skal nu til möde i vores släktforskerlokale. Hvordan kan man så stole på prästen eller hans assistents notater!
Med vänlig hälsning, Eva