Erstatning for Family Tree Maker!!!

Startet af Theis Kongeskov Jensen, 15 Feb 2018 - 09:25

Forrige emne - Næste emne

Theis Kongeskov Jensen

Hej.
Jeg har i mange år benyttet FTM 2005, dansk version. FTM kan ikke længere opdateres/købes på dansk og derfor leder jeg efter en erstatning.

Jeg har prøvet flere forskellige programmer, men ingen af dem kan håndtere de filer/billeder jeg har liggende i FTM under personens "Scrapbog". Jeg lægger altid et billede af f.eks. kirkebogssiden med personens dåb i scrapbogen og henviser så hertil, når jeg opretter en "Kilde". Det sikrer en solid og hurtig dokumentation, føler jeg.

Når jeg så laver en GedCom-fil og importerer denne til eksempelvis Brothers Keeper, kommer tingene fra scrapbogen i FTM ikke med. Formentlig fordi de andre programmer ikke har en umiddelbar pendant til FTM´s "Scrapbog".

Jeg vil være glad såfremt nogen kan bidrage med en god ide til, hvad jeg så gør.............evt. hvilket nyt program jeg bør benytte.

MVH Theis
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Grethe Leerbech

Hej theis

jeg er som dig gammel FTM bruger og ledte virkelig efter et afløsersystem bl.a. til fotos mv.
Men jeg fandt faktisk intet som tilfredsstillede mig.
Jeg bruger nu i dag FTM 2016 , overførslen er gået fint uden problemer og alt kom med.  og jeg er godt tilfreds med det nye system, som kan lidt mere end det gamle bla. i bogopbygning, i anenumre , i gemmemuligheder  m.v.
jeg gør det ,at jeg langsomt oversætter de ord og vendinger til dansk som jeg har brug for og støder på, når jeg skal bruge dem.
Men det forudsætter at man kan noget engelsk.
Der er dog nogle korrektioner f.eks. skelner ftM 2016 mellem død og begravelse og mellem fødsel og dåb, hvor det gamle fTM, der skrev man kun dåben ind dvs. der var ikke 2 rubrikker og det har givet noget merarbejde, da jeg ville lave det om. Fordi når man i det gamle førte dåben ind kommer den i 2016 ind under fødsel og ikke dåb. Ligeledes med død og begravelse.

God jagt
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Marianne Lund

#2
Hej

Jeg kan se at der er undervisning i dette program i Roskilde:
Ancestral Quest 15

http://genealogi-kbh.dk/?page_id=47 (Slægtshistorisk Forening for Storkøbenhavn)

Citat: Undervisning 2 sidste klasser ved A.M.Krogh-Thomsen.

Man kan få oplysninger angående programmet ved at klikke på 'Læs her' på ovennævnte side.

Jeg kender ikke programmet, men når der undervises i det, må det også være en mulighed sammen med de andre programmer som nævnes i dette forum.
Med venlig hilsen Marianne

Theis Kongeskov Jensen

Hej Grethe og Marianne.
Jeg vil kigge lidt nærmere på det program du nævner, Marianne. Tak.

Grethe: Jeg har altid oprettet dåben som en "Fakta" og ligeledes begravelser, så det vil være en stor udfordring, hvis FTM 2016 registrerer disse omvendt :-(
Mine engelskkundskaber er såmænd fine nok, men man er jo dansker :-)
Tak for din hjælp.
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Henning Mortensen

CitatDer er dog nogle korrektioner f.eks. skelner ftM 2016 mellem død og begravelse og mellem fødsel og dåb, hvor det gamle fTM, der skrev man kun dåben ind dvs. der var ikke 2 rubrikker og det har givet noget merarbejde, da jeg ville lave det om. Fordi når man i det gamle førte dåben ind kommer den i 2016 ind under fødsel og ikke dåb. Ligeledes med død og begravelse.

Jeg bruger FTM2006/v16 på dansk, og der fører jeg fødsel og dåb samt død og begravelse hver for sig.
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Theis Kongeskov Jensen

Tak Henning, men er en opdatering fra 2005 - 2006 pengene værd?
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Henning Mortensen

Jeg kender ikke FTM2005, så jeg kan ikke sige om FTM2006/v16 er pengene værd for dig.

FTM2006/v16 på dansk kører fint også på win10, bortset fra programmet ikke kan lave PDF-filer direkte, men det kan klares ved at udskrive til en PDF-printer.

Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Theis Kongeskov Jensen

Tak, det kan være det jeg prøver.
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Henning Mortensen

Du kan evt. prøve at spørge Ole P. Bielefeldt
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Theis Kongeskov Jensen

det kan meget vel være en god ide  :)
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Jette Mejnertsen

#10
Jeg er også mangeårig bruger af FTM, og er ærgerlig over, at de nye opdateringer ikke er fulgt med, da jeg er glad for programmet.

Lige nu  har jeg et program, der hedder Family Historian på prøve, det ser lovende ud. Er der nogen her, som bruger det?

Jeg kan se, at det ligger højt i de årlige test.

vh Jette Mejnertsen

Lars Erik Bryld

Citat fra: Jette Mejnertsen [1532] Dato 19 Feb 2018 - 10:46
Jeg er også mangeårig bruger af FTM, og er ærgerlig over, at de nye opdateringer ikke er fulgt med, da jeg er glad for programmet.

Lige nu  har jeg et program, der hedder Family Historian på prøve, det ser lovende ud. Er der nogen her, som bruger det?

Jeg kan se, at det ligger højt i de årlige test.

Jeg har ikke brugt Family Historian seriøst, men jeg har testet det grundigt. Det bliver ikke opdateret så tit, som jeg kunne ønske mig det, men det ligner bestemt et værdigt bud på et ordentligt slægtsforskningsprogram.

Jeg endte dog med at blive på min gamle dampmaskine (Genbox) lidt endnu, da Genbox har nogle unikke funktioner, jeg ikke er parat til at undvære endnu. Men Genbox er ikke længere under aktiv udvikling, så det kan jeg ikke anbefale andre at starte på.

Ved siden af Genbox har jeg købt Roots Magic 7, fordi det kan koble direkte op på FamilySearch, og det er Roots Magic så vidt jeg ved helt ene om. Desuden er det lynende hurtigt. Det har det lille problem, at man ikke kan indtaste GPS-koordinater, når det er installeret på et dansk Windows-system, men jeg bruger ikke den funktion alligevel. Roots Magic bruger jeg mest til at vedligeholde min FamilySearch-backup. Det er et ret lækkert - og ret billigt - program.