Hvor bliver uægte og bortadopteret barn registreret?

Startet af Ole Dreier, 15 Feb 2018 - 12:51

Forrige emne - Næste emne

Ole Dreier

Hej
Jeg har en pige der i 1941-1943 bliver gravid med en tysk soldat. Hun bliver formentlig sendt væk fra sognet og føder et andet ukendt sted.
Jeg kan ikke finde hende i hjemsognet eller i omegnens kirkebøger.

mit spørgsmål er:
Ville dette blive registreret hos en politimyndighed - hvor? i hjemsogn eller i det nye fødesogn.
Hvis hun går til en mødrehjælp, er det hjemme eller i det sogn/amt hun føder.
Var der andre regler når det er en "tyskertøs".

mvh
Ole

Eva Morfiadakis



Jag följer den danska serien Forsvundne arvinger. I ett av programmen åkte kvinnan till Rigshospitalet för att föda sitt barn. Har du checkat där?

Den svenska författaren Astrid Lindgren åkte också till Köpenhamn för att föda sin son där.

Eva M
Eva M

Ole Dreier

Hej
Ja, jeg har søgt der, familie myten siger at hun blev sendt til Sønderjylland???
Men der er mange sogne i Sønderjylland!!

Jeg har lige bestilt journaler fra Justitsministeriet 1. ekspeditionskontor - med link fra SA.dk artikel der er afstedkommet fra tv serien der kører lige nu.
Så jeg håber at dette føre til svar.

mvh
Ole

Inger Buchard

Prøv i Sønderborg; så vidt jeg husker var der et mødrehjem der, der blev søgt af mange udefra

Du kan bladre i personregisteret for 1943 omkring
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16520962#37994,5341046

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lars Erik Bryld

Prøv Gråsten sogn - der har jeg fundet nogle af lignende slags på et børnehjem dér.

Ole Dreier

hej
Tak for jeres bud på Sønderborg og Gråsten, det gav desværre ikke noget.

mvh
Ole

Ib Hansen

Hej Ole,

Pigen er jo konfirmeret. Ved konfirmationen kan der stå hvor hun er født/døbt.

Mange hilsner
Ib


Ole Dreier

Hej Ib
Tak for svar, men jeg har pigen/moderen(f.1923), i ft.1940 og senere hvor hun bliver gift og får 2 børn.
men der er et hul i besættelsestiden, og en eftersigne dreng bliver født med en tysk soldat som far.
Drengen skulle ha været bortadopteret. Vi kender ham ikke! og vil gerne finde ham.

mvh
Ole

Helle Jespersen

Prøv i stedet for, de Sønderjyske personregistre, hvis ikke du har prøvet dem.
Tag dem igen for både Sønderborg og Gråsten.

Hvis ikke barnet er døbt i hhv Sønderborg eller Gråsten, så er de ikke i kirkebogen. MEN, de vil altid være i de Sønderjyske personregistre.

Min mors tvillingesøstre fandt jeg af den vej. De er nemlig døbt på Fyn, men født i Sønderborg.
De blev bortadopteret. De kom på et spædbørnshjem på Fyn
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Helle Jespersen

Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Ole Dreier

Hej Helle
Tak for indput - jeg vil kigge den vej!

mvh
Ole