Min monsterdatabase skrumper

Startet af Towle, 16 Feb 2018 - 15:02

Forrige emne - Næste emne

Towle

Min våde drøm er en komplet og detaljeret database over alle morsingboer til alle tider. Jeg havde nok en overordnet fornemmelse af omfanget, men nu hvor jeg er dykket lidt mere ned i hvor stort arbejde det vil være, så er jeg nødt til at sænke mit ambitionsniveau og må dele det op i etaper.

Hvis jeg lægger min database over Morsø herreder ud på www.anecentralen.dk (lige nu er det en tom side), så er spørgsmålet: hvor »lidt« jeg kan nøjes med, men så den stadigvæk har en nytteværdi og det er her jeg behøver jeres input.

Hvad vil I gerne kunne søge efter og hvilket output forventer I at få (som minimum)? Ud over navn skal man nok kunne afgrænse resultatet med et felt til angivelse af ca. fødsels år og evt. sogn.

Når man så søger efter »Niels Jensen - født ca. 1828«, så får man en række Niels Jens'ner at vælge imellem. Hvor mange og hvilke oplysninger skal der være for hver af dem, for at man (tilnærmelsesvist) kan vælge den rette?

Når man så klikker på den rette Niels Jensen, hvad skal der så vises for ham? Det simplest mulige er et link til kilden for hver af de begivenheder der er registreret i databasen (de blå links er kun til illustration):

- Fødsel/dåb i kirkebogen
- Konfirmation i kirkebogen
- Vielse 1 i kirkebogen
- Vielse 2 i kirkebogen
- Vielse 3 i kirkebogen
- Død/begravelse i kirkebogen
- Folketælling 1834
- Folketælling 1845
- Folketælling 1850
- Folketælling 1855
- Folketælling 1860
- Folketælling 1870
- Folketælling 1880

Er det nok til at gøre databasen til et nyttigt værktøj som man vil bruge i det daglige arbejde?

Hvis der skal vises flere oplysninger, f.eks. komplette kildeafskrifter eller hele husstanden i en folketælling, så bliver det lige pludselig stort og uoverkommeligt til en start. Det kan tilføjes i fase 2.

Henning Mortensen

Det vil nok være relevant at skrive fakta fra de forskellige kilder ind i databasen, så der kan søges på andet end "Niels Jensen".
Fakta kan f.eks. være stednavne, beskæftigelse, og hvilken anledning personer er skrevet i kilden (fadder ved barnedåb, forlover ved bryllup, formynder ved skifte osv).

God arbejdslyst  ;)
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

John Damm Sørensen

Interessant projekt.
Mit råd er, at du i begyndelsen holder det meget enkelt. Se f.eks. Nygaards sedler, hvor man søger på navn. Skulle behovet senere vise sig, kan du altid udvide med flere muligheder. Hvis du allerede har datoer tilknyttet, så lad også det indgå som søgekriterie.
En funktion jeg ofte savner på sådanne databaser er muligheden for at brugere med login kan tilføje ekstra informationer. Hvis du ikke vil have brugere til at forurene dine egne data kunne man tænke sig, at de tilføjes i en skyggedatabase, men så alle kan søge.

Hilsen og god vind
John