Familjen Larsen i Hobro

Startet af Mogens H Andersson, 17 Feb 2018 - 21:36

Forrige emne - Næste emne

Mogens H Andersson

Jag söker några släktningar som tillhör familjen Larsen i Hobro. Min oldemor heter Jensine Larsen och oldefar heter Thomas Peter Larsen. De gifte sig 1871 och fick tretton barn och de flesta har jag funnit men jag saknar följande:

Jens Peter Larsen född 1878
Martinus Niels Christian Larsen född 10.6.1882
Karen Thomine Jensine Larsen gift Haslev född 11.3.1884
Matilde Kirstine Larsen gift Pedersen född 7.3.1887
Johanne Kristine Larsen gift Nielsen
Christian Dusinus Larsen född 26.7.1892

Barnen är alla födda i Hobro Onsild Randers och de bodde på olika adresser i Hobro till exempel Mariagervej, Markjorder och Hobro Skoven

Mette R Francke

Hei

Fra ancestry.com

Martinus Niels Christian Larsen
in the Web: Manitoba, Marriage Index, 1881-1937
Martinus Niels Christian Larsen
Gender:   Male
Marriage Date:   10 Nov 1915
Marriage Place:   Winnipeg, Manitoba, Canada
Spouse:   Quary Peterson

mvh
Mette
Mette R Francke

Mette R Francke

Hei

Mathilde sin vielse
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=164144#164144,27563755

Mathilde Kirstine Kristensen
1911, Danmark, Folketellinger
Fødselsdato:   7. mar 1887 Hobro
Bosted:   1. feb 1911 - Fayesgade, Hobro, Denmark
Mann:   Niels Kristensen

mvh
Mette
Mette R Francke


Mette R Francke

Hei

I ft 1890 er der ingen Jens P eller Johanne K

I 1890-folketellingen i Danmark

Thomas Peter Larsen
Kjønn:   Mann
Fødselsdato:   Ca. 1842
Bosted:   1. feb 1890
  Mariagervej, Hobro, Denmark
Alder:   48
Ektskapsstatus:   Gift
Kone:   Jensine Jensen
Barn:   
Sønn   Jakob Larsen   14
Datter   Martine Larsen   10
Sønn   Martinus Larsen   8
Datter   Karen Larsen   6
Datter   Valborg Larsen   5
Datter   Matilde Larsen   3
Datter   Louisa Larsen   1
Mette R Francke

Mogens H Andersson

Hej
Tack för svaret. Jo jag vet men eftersom inte alla barnen är med så är det lite oklart. På listan saknas:

Laura Marie Kirstine Catharine född 1871

Carl Martinus  född 1874

Sören  född 1879

Vad det gäller Martinus Niels Christian som du skriver är gift i Kanada är du säker på att han är född 10.6.1882? I Folketaellningen från 1911 står det att han är enkeman. Jag har uppgifter att han har en dotter född 27.9.1906

Tack för hjälpen så länge!


Mvh

Mogens

Mette R Francke

Hei

Det siste først.
Nei jeg vet ikke om det er "din" Martinus Niels Christian Larsen som blir gift i Canada.
Jeg har ikke tilgang til canadiske kilder.


Så litt spørsmål.
1. Har du ett skifte etter foreldrene , og hvem av barna er nevnt der ?
2. Har du link til Ft 1911 der  Martinus Niels Christian Larsen står som enkemand ?
3. Hva er ditt siste spor etter de "etterlyste" ?
4. Vet du ca når eller hvem denne Pedersen er som Mathilde ble gift med ?
    ( Hun ble i 1910 viet til Niels Christensen)


mvh
Mette
Mette R Francke

Mette R Francke

Mette R Francke

Mette R Francke

Hei

Fra myheritage

I 1911, Danmark, Folketellinger

Kristian Larsen
Kjønn:   Mann
Fødselsdato:   26. juli 1892 Hobro
Bosted:   1. feb 1911
  Kastbjerg, Djurs Nørre, Randers, Denmark
Alder:   18
Ektskapsstatus:   Enslig

mvh
Mette
Mette R Francke

Mogens H Andersson

Hej Mette

En del av mina uppgifter bygger på uppgifter från Jakob Larsen äldre bror till min farmor och hans ättlingar. Jakob tillhör mormonkyrkan och emigrerade med familjen till Utah, USA under 1911.

Pedersen är alltså inte korrekt utan det är Christensen som är rätt!

Här är länken till Martinus Niels Christian Larsen: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=69255#69255,12810882

Där ser du också uppgifter om hans dotter Ella Louise Marie Larsen född 27.9.1906. Det finns uppgifter om Mette Marie Kirsten Larsen född Madsen 30.4.1885

Mvh

Mogens

Mette R Francke

#10
Hei


Dåp  Ella Louise Marie Larsen född 26-09-.1906.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=164144#164144,27563644


Martinus Niels Christian Larsen bkir enkemand i januar 1911
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=164145#164145,27564024



I MyHeritage familietrær

Martinus Niels Christian Larsen
1882 - 1955
Fødsel:   10. juni 1882
 Hobro, Onsild, Randers, Denmark
Bosted:   Hobro, Randers, Danmark
1890
Død:   31. aug 1955
 Blegdams Hospital. Denmark
Begravelse:     Vestre Kirkegard, Copenhagen, Denmark

Medlemmer innen familien
Foreldre:   
Thomas Peter Lassen
1841 - 1896
Jensine Lassen (født Jensen)
1850 - 1920

Søsken:   
Laura Marie Kirstine Cathrine Lassen
1871 - 1914
Jacob Lassen
1876 - 1956
Søren Lassen
1879 - 1954
Valborg Marie Kirstine Nielsen (født Larsen)
1885 - ?
Ejnar Valdemar Larsen
1890 - 1955
Carl Martinus Lassen
1874 - 1955
Martine Elsine Marie Lassen
1877 - ?
Valborg Marie Kirstine Larsen
1885 - 1936
Louise Abelone Giersing (født Larsen)
1888 - 1984
<Private> Haslev

mvh
Mette
Mette R Francke

Mogens H Andersson

Hej Mette,

Tack för hjälpen, men uppgiften om Martinus Niels Christians död är inte korrekt.

Här handlar det om Martinus Niels Christians äldre bror Carl (Karl) Martinus Larsen/Lassen som mycket riktigt dog den 31 augusti 1955 på Blegdams Hospital. Han ligger begravd på Vestre Kirkegaard i Köbenhavn.

Mvh

Mogens

Mette R Francke

#12
Hei


For å finde ud om det er din Martinus Niels Christian Larsen , så kan du kanskje lage en etterlysning der du spør om noen kan finne utvandringen og opplysninger om han i Canada.

Husk å legg ved de opplysningene du har om han
Dåpen
FT 1911
Dåp datter


Kanskje noe med tilgang til canadiske kilder kan se på denne
1921 Census of Canada
1920S

Name   
Ella Larson
Mother   
given name surname
Father   
Martinus Larson
Sibling   
given name
Birth   
location abt 1907
Arrival   
year
Residence   
Winnipeg Ward 2, Winnipeg Centre, Manitoba


Ella Larsen
in the Web: Manitoba, Marriage Index, 1881-1937
Name:   Ella Larsen
Gender:   Female
Marriage Date:   7 Aug 1924
Marriage Place:   Winnipeg, Manitoba, Canada
Spouse:   Christian Silius Ornskov Hansen


mvh
Mette
Mette R Francke

Mogens H Andersson

Hej Mette,

Tack än en gång för all hjälp! Var och hur gör jag en efterlysning? Nu tror jag att Martinus med dotter emigrerade till Kanada även om jag inte just nu kommer in i databasen i Kanada.

En återstående fråga är hur han kom till Kanada. Det fanns ju flera olika vägar dels från Köbenhavn dels Hamburg.

En del åkte via Esbjerg till Hull och båt från Liverpool. Det finns dock inga uppgifter i Dansk Udvandrer Arkiv, men det beror förmodligen på att inte alla handlingar är datoriserade.

Det finns också en möjlighet att de har rest via New York, men det är kanske mindre troligt. Det var nog vanligare att man reste via Kanada in i USA eller tvärtom

Det enda som jag inte riktigt får att gå ihop är hur Martinus kan vara enkeman när det inte går att hitta uppgifter om hans frus död. Det kan ju vara en ren felskrivning och att egentligen hade skilt sig från sin fru eftersom han och dottern bodde tillsammans med sin mamma i Hobro 1911.

Tack än en gång!

Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej Mette,

Vid en extra kontroll upptäckte jag att jag hade skrivit in fel uppgifter om Martinus Niels Christians fru. Det är nu korrigerat!

Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej Mette,

Nu har jag fått bekräftat att det är rätt Martinus som är funnen! Tack ännu en gång för hjälpen! Nu är det bara Kristian Dusinus Larsen kvar, men jag hoppas att de uppgifter som du skickade skall vara en god hjälp på väg!

Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Någon som vet när Mathilde Kirstine Kristensen född Larsen 7.3.1887 i Hobro Onsild Randers amt dog?

Mogens H Andersson

När det gäller Kristian Dusinus Larsen saknar jag information om var han bodde efter 1901. Han är född 26.7.1892 i Hpbro, Onsild Randers amt.

Efter 1901 försvinner han och jag hittar inte honom någonstans. Han har troligtvis emigrerat till Kanada, men han saknas i det Danske Utvandrerregistret, vilket jag har kollat direkt med arkivet. Registret täcker ju bara vissa avresor t o m 1908 på internet.

Han finns inte heller i Politiregistret i Köbenhavn, men jag har fått en link till laegdsrullen som visar att han utvandrade från Danmark 1.3.1912.

Jag tror fullt och fast på att han immigrerade till Kanada och jag har ett spår som visar att det kanske är han som fick tre barn i Kanada och att en dotter Esther gift Christensen flyttade tillbaka till Danmark. Dock vet jag inget om tidpunkt eller var i Danmark flytten gick.

Om det finns någon här i denna eminenta grupp som kan hjälpa till med spår hör gärna av er

Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Nu har jag funnit alla utom Mathilde Kirstine Christensen född Larsen 7.3.1887 som dotter till Thomas Peter Larsen och Jensine Larsen. Hon gifter sig med Niels Christensen i Hobro kyrka 14 maj 1910. Niels är född i Skjern (Viborg amt) 4.7.1884

I Dansk Folketaellning bor hon med sin man på Fayesgade i Hobro 1911, men där upphör alla uppgifter om paret. Det är möjligt att de flyttat från Hobro. De kan också ha emigrerat till Kanada eller USA.

Enligt Ellis Island finns det ingen familj Christensen som har anlänt till New York under tiden. När jag söker henne i Family Search så finns hon där men uppgifterna om henne är borttagna.

Återstår att söka familjen i Danskt Utvandrerarkiv, men de finns inte på internet eftersom registret bara går till 1908. Familjen finns inte heller i mormonregistren.

Någon som kan hjälpa mig vidare?

Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Har sökt Niels Christensen (Kristensen) född 4.7.1884 i laegsrullen,men kan inte hitta honom. Var inte alla män registrerade i laegsrullen?

Mogens H Andersson

Hej

Nu har jag varit i kontakt med Mariager Kommun för att få reda på mer om Mathilde ochNiels, men de hänvisar mig tillbaka till Rigsarkivet och skriver att de har inga uppgifter.

Hur är detta möjligt?


Mvh

Mogens

Inger Toudal

#21

Folkeregistre blev først indført i Danmark i 1924: https://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Folkeregister

I København dog allerede 1923: https://www.kbharkiv.dk/sog-i-arkivet/vejledninger/folkeregisterkort

Det er lettest at finde Niels i lægdsrullen, hvis du ved, hvor han opholdt sig, da han fyldte 18 år.

Randers, Onsild, Hobro Købstad, , , 382, FT-1901, D9637
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Jørgen Peter Christensen     18550122     G      Husfader      Avlsbruger      Hobro 
Kristine Christensen     18560305     G      Husmoder            Læsten 
Niels Christensen     18840704     U      Barn            Tindbæk. Skjærn Sogn
Jensine Cristensen     18890320     U      Barn            Tindbæk. Skjærn Sogn 
Maren Christensen     18910820     U      Barn            Tindbæk. Skjærn Sogn 
Kristine Christensen     18930502     U      Barn            Tindbæk. Skjærn Sogn 
Jakobine Christensen     18970720     U      Barn            Hobro 

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Mogens H Andersson

Hej Inger,

Nu har jag tidigare sökt efter Niels utan att hitta honom. Tidigarehar jag hittat andra på deras födelsesogn, men jag kollar på nytt när jag kommer till en dator.


Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej

När det gäller Mathilde Kirstine Larsen gift med Niels Christensen har jag nu fått svar från Rigsarkivet att de råder mig att söka hjälp här i gruppen. Så då gör jag det!

Mathilde är född 7.3.1887 i Hobro och Niels är född i Skjaern sogn 4.7.1884. De gifte sig i Hobro kirke 14.5.1910. Enligt DF 1911 bodde de på Fayesgade.

Därefter finns inga uppgifter...

Danskt Utvandrerarkiv har inga uppgifter om dem, men det behöver ju inte betyda så mycket.

Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej,

Nu har jag hittat Niels Christensen i laegsrullen, men jag förstår inte vad texten betyder:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=19688#19688,1553227


Mvh

Mogens

Gitte Johansen

#25
Han er også i den omskrevne, hvor han får afsked 1924 pga alder

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481041#19690,1553846

Så ingen rigtige oplysninger der, som du kan bruge til noget.

Har ikke været indkaldt.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17288295#215230,40615821

Der står vel EK2
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mogens H Andersson

Hej Gitte,

Tack! Men det betyder i varje fall att han knappast kan ha emigrerat. Han borde kunna hittas i D F, men jag hittar inte familjen på Fayesgade som Mette skrev i ett tidigare inlägg...

Mvh

Mogens

Gitte Johansen

Det kan han godt. De sletter ham, fordi han har nået alderen til det. Man kan ikke altid regne med lægdsruller, har jeg lært af erfaring.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mogens H Andersson

Hej Gitte,

Tillbaka igen efter att ha varit ute några dagar...

Går det att hitta fler uppgifter om Niels Christensen om jag vet när och var hans föräldrar dog?


Mvh

Mogens

Gitte Johansen

Hej Mogens

Måske, hvis man kan finde et skifte, at der så kan stå noget der.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com