Martin Ahlman Nielsen

Startet af Mogens H Andersson, 18 Feb 2018 - 00:10

Forrige emne - Næste emne

Mogens H Andersson

Martin Ahlman Nielsen var gift med min farmor Valborg Marie Kirstine Larsen född 1.5.1885 död 15.2.1936 i Hobro. Martina Ahlman Nielsen är född i Visborg sogn Hindsted Aalborg 30.1.1883 Han gifte sig med farmor 23.5.1905 De fick tre barn, men han övergav henne vid två tillfällen och senast september 1915.

Barnens namn är:

Edith  Astrid Margrethe Nielsen född 19.6.1905

Elly Anna Dagmar Nielsen född 21.12.1909

Frida Agnethe Nielsen född 2.2.1916

Enligt uppgift i Skifteretten i samband med farmors död står det att han har avlidit i Argentina,men det framgår varken tid eller plats.Sista noteringen om Martin Ahlman Nielsen  är från Dansk Folketaellning 1911. Då bodde han tillsammans med farmor och två döttrar i Viborggyde i Hobro.

Han var som sin far smed och arbetade på Jörgensens Maskinfabrik i Hobro


Det skulle kännas mycket bra om någon kan hjälpa mig med detta

Bjarne Nielsen

Hej Mogens

Jeg har ikke fundet Martin Ahlmann Nielsen: Men hermed et par små bidrag.

Prøv at google Martin Ahlmann Nielsen. Her fremkommer der andre personer der også søger ham. Her finder du også oplysninger om hans mange rejser til New York.

Fra Folketællingen 1911  Viborggyde, Hobro fremgår det, at han kommer til Hobro i 1903 fra København

Prøv at gå ind på databasen "Ellis Iseland", ankomne til New York.

Venlig hilsen
Bjarne Nielsen


Mogens H Andersson

Hej Bjarne,

Nu har jag under ett års tid sökt vad som hände Martin Ahlmann Nielsen. Ursprungligen sökte jag honom för att klara ut om han var min farfar.

I dag vet jag ju att han inte är detta. Enligt papper som jag har tillgång till övergav Martin Ahlman Nielsen sin familj första gången i maj/juni. Det är troligt att han reste till Kanada. Han återkom till Hobro i januari 1915. Han övergav åter sin familj i september 1915 och då var hans fru gravid med Frida Agnethe som föddes 2.2.1916

Självfallet har jag sökt honom via Ellis Island, men det finns ingen Martin Ahlman som under aktuell tid har emigrerat till USA. Enligt Dansk Udvandrerarkiv har ingen person lämnat dansk hamn under tänkbara tider vid namn Martin Ahlman Nielsen och som är född i Visborg 30.1.1883.

Danskar med efternamn Nielsen som har ankommit till Ellis Island uppgår till 392 st från mitten av 1850-talet fram till 1955. Av dessa är det bara en handfull som är aktuella.

Efter att noga ha kollat upp tänkbara personer kan jag konstatera att han aldrig har rest in i Amerika via Ellis Island. I dag återstår ett intressant spår nämligen om han har ankommit till Ellis Island som sjöman, men den uppgiften går inte att få bekräftad.

Min farmor säger i ett polisförhör att han 1924 bodde i Argentina och att hon hade en adress till honom, men ingen var intresserad av den informationen. Det finns en notering i ett annat protokoll att Martin Ahlman Nielsen hade dött i Argentina 1928.

I protokollet från Skifterätten i februari 1936 har någon antecknat med blyertspenna att Martin Ahlman Nielsen hade dött i Argentina.

Det finns inga noteringar om Martin Ahlman Nielsen i folketaelling eller kirkebogen efter februari 1916. Enligt besked från Rigsarkivet i Viborg så infördes skyldigheten att skriva in sina medmorgare i alla offentliga system först 1924.

Det är för mig helt obegripligt att en person helt och totalt kan försvinna från radarn, men i princip är det den sista möjligheten att hitta honom att  ställa frågan i Forumet här.

Mvh

Mogens

PS! Jag har varit i kontakt med de danska kyrkorna i Argentina dock utan resultat och skrivit till de argentinska myndigheterna också här utan resultat. Slutligen har jag skrivet föreningen Danmark/Argentina, men de har överhuvudtaget inte svarat!DS!

Bjarne Nielsen

Hej Mogens

Jeg har arbejdet lidt videre med din efterlysning. Det bliver mere og mere mystisk !

Men hermed lidt oplysninger:

Folketælling 1921   Hobro    adresse  "Skoven"  (Amerikahusene)
Valborg     anført som gift

Edith 1905    Elly 1910

Laura Jensine Larsen (Lassen) 7/5 1914    Moderen er ugift Valborg

Frida 1916

Aksel Knud Larsen ( Lassen) 5/5 1919       Moderen er ugift Valborg

Jørgen Hald Larsen (Lassen)  3/1 1921      Moderen er ugift Valborg

Folketælling 1925   Hobro   "Skoven "

Grethe Karna Larsen (Lassen) 31/7 1923         Moderen Valborg    Forladt hustru

Folketælling den 5. november 1925  Hobro

Valborg er anført som enke. Det betyder at Martin Ahlmann Nielsen er død inden denne dato.

Håber du kan bruge oplysningerne. Jeg arbejder lidt videre.

Hilsen
Bjarne N.

Bjarne Nielsen

Hej Mogens

Folketælling den 5. november 1930   Hobro     "Skoven"

Valborg     enke    Modtager fattighjælp

Aksel  Knud
Jørgen Hald
Grethe Karna

Orla Ahlmann Nielsen  28. maj 1929  i Hobro   Plejebarn. Søn af ugift Elly.. Gift Hansen i  1932.


Hilsen
Bjarne N.

Mogens H Andersson

Hej Bjarne,
Ja, det är mycket som är märkligt, men därför skulle det vara bra om det kunde lösas! Annars det enda som är helt säkert här är att min farmor var en forladt hustru. Att Martin Ahlman Nielsen är död är också klarlagt, men var och när finns det ju egentligen ingen som kan visa!

I papper som jag har tillgång till framgår det Martin Ahlman Nielsen lämnade sin familj vind för våg första gången under våren 1913. Han kom tillbaka till Hobro i januari 1915 och försvann på nytt igen i september samma år.

Enligt gällande dansk lov skulle alla som köpte biljetter för att lämna Danmark anmälas till myndigheterna. Det har tydligen inte gjorts i fallet Martin Ahlman Nielsen, varken 1913 eller 1915.

Utvandringsagenten i Hobro heter N M Nielsen och var köbmand i Hobro och det är förmodligen han som har sålt biljetten till Martin Ahlman Nielsen. Det är också klart att han reste från Esbjerg via Hull och med båt från Liverpool vid första tillfället. Det är alltså oklart hur det gick till i september 1915.

Min farmor hade en äldre bror Martinus Niels Christian Larsen som emigrerade till Kanada 1911-12. Jag tror att Martin Ahlman Nielsen följde efter, men sen ångrade sig och åkte hem igen.

När han försvann igen 1915 tror jag att han blev sjöman och jag tror att han tog i ett land i Sydamerika och närmast till hands ligger Brasilien eller Argentina.

Mvh

Mogens


Annette Damgaard Hansen

#6
Hej

Der er en gammel tråd fra en der også søger ham, men ikke fik svar. Der kan måske stå noget i hans oplysninger til videre søgning?

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=74800.0

Jeg har også selv søgt efter ham for nogen tid tilbage, men fandt ham heller ikke. Jeg mener han er født i Hadsund, Visborg sogn Hindsted Aalborg.

Notat ved ægteskab med Valborg Marie Kirstine Larsen
Fattigvæsen af 7.5 1905 fra Skelund Visborg sognegaard (Peder kristensen)
Skriftlig samtygge fra Brudgommens Moder og Brudens Moder
Begge fædrene døde.

Vh Annette

Mogens H Andersson

Hej Annette,

Hadsund fanns inte som sogn förrän 1922 - 23 därför är Martin Ahlman Nielsen född i Visborg sogn Hindsted herred Aalborg amt. Det är helt omöjligt att han hade kunnat åkt till Amerika redan 1901. Han gick färdigt sin utbildning till smed och bodde ett år i Köbenhavn innan han 1905 gifte sig med min  farmor och rimligtvis borde han ha träffat henne under hösten 1904 om inte tidigare. Första barnet är född 19.juni 1905.

Efter att ha läst paternitetsmålet som rör min farmor är jag övertygad om att han reste till Kanade våren 1913 och kom tillbaka till Hobro i januari 1915. Han övergav min farmor i september månad samma år men vart han tog vägen är fortfarande oklart.

Det finns ingen Martin Ahlman Nielsen som har rest till Amerika vid den tiden åtminstone inte via Ellis Island. Det är dock med reservation för att han kan ha bytt namn. Jag har sökt med olika stavningar på efternamnet dock utan framgång.

Leif Iversen är min faetter och vi är inte överens eftersom Leif är övertygad om att Martin Ahlman emigrerade till Amerika och skaffade sig en ny familj där. Tror att Leif grundar denna övertygelse på vad hans mor har berättat och det vill jag inte invända mot, men jag hittar inga spår som leder fram till slutsatsen att Martin började ett nytt liv i Amerika.


Vh

Mogens

PS! När jag började söka efter mina rötter kände jag inte till Leif Iversen utan jag ville helt enkelt bara veta vem som var min farfar eftersom min far heter Larsen och min farmor var gift Nielsen.DS! 

Annette Damgaard Hansen

#8
Hej Mogens

I 1929 føder datteren Elly sønnen Orla i Amerikahusene i Hobro. I kirkebogen ser man, at Elly har været i tjeneste/opholdt sig hos Kaptajn Bruun, Enghavevej 71 II København.

Elly er født d. 21 december 1909 i Viborggyde nr. 4 i Hobro og netop i den ejendom flytter en familie ved navn Bruun ind. Om den familie Bruun i Hobro kan være i slægt med kaptajn Bruun i København vides ikke, men muligheden foreligger, og det kan tænkes at Elly har fået job i København gennem Bruun-familien i Hobro?

Kaptajn Johannes Bruun - født 24-9-1894, Sverige, Lövestad – sejlede med Scandinavian American Lines til Ellis Island, New York i perioden 1917-1919 som Ass. Engeneer og på amerikabåden United States, og fra 1921-1924 på Frederik V111 som 4. Chief Engeneer.
Disse oplysninger findes på http://www.ellisisland.org

I en folketælling fra 1930 finder man Johannes Bruun, Rejseinspektør i virksomheden Forsikrings-Akts, Nutiden, Gl. Kongevej,  samt dennes hustru og svigermor på adressen Enghavevej 71 II. Elly er ikke nævnt, men en ny tjenestepige er kommet til.

Johannes Bruun er først Kaptajn og dernæst Rejseinspektør. En skibskaptajn kunne være forblevet i rederiet efter afmønstring og har derefter virket som inspektør, udsendt af rederiet, til at hjælpe besætning og skib gennem en eller anden opstået krise.

Jeg spekulerer på om denne Kaptajn Johannes Bruun kan have hyret Martin Ahlman Nielsen?

vh Annette

Mogens H Andersson

Hej Annette,

Just nu hittar jag inte noteringarna om Elly Nielsen, men som jag minns det är Orla Ahlman född i Köbenhavn och han var satt i pleje hos sin mormor Valborg Nielsen. Elly gifte sig senare med Jörgen Hansen som också adopterade Orla Ahlman.

Om du har rätt med kaptajn Bruun så skulle det innebära att Martin Ahlman Nielsen efter 1915 har varit sjöman, vilket jag också tror och jag kollar vidare om jag kan hitta uppgifter hos rederiet.

Mvh

Mogens

Annette Damgaard Hansen

#10
Hej igen

I følge dåbsattesten er Orla født 28 maj 1929 i Hobro i Amerikahusene; men hans mor opholdt sig i København 10-månedsdagene før fødslen hos Kaptajn Bruun, hvor hun var i tjeneste - i følge kirkebogen. Ellys senere mand hed Johannes Peter Hansen og var manufakturist og han adopterede Orla, som fik navnet Ahlman Hansen.

Hilsen Annette

Mogens H Andersson

Hej igen,

Av ren nyfikenhet i vilken förbindelse står du i förhållande till Orla  Ahlman Hansen?

Mvh

Mogens

Annette Damgaard Hansen

Hej Mogens

Jeg sender en PB

VH Annette