Tråd til tilbud på DNA-tests hos FamilyTreeDNA

Startet af Anders M. Petersen, 18 Feb 2018 - 12:05

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Da jeg bruger mere og mere af min slægtsforskningstid på DNA, så modtager jeg ofte mails fra FamilyTreeDNA (FTDNA) med diverse tilbud på DNA-tests, som frit kan deles.

Da jeg synes det er fjollet at købe DNA-tests hos FTDNA til fuld pris (listepris), når der så ofte er gode tilbud, så opretter jeg denne tråd, hvor jeg kan skrive når der er tilbud. Så kan interesserede bare vælge at abonnere på tråden og dermed få besked, når FTDNA har tilbud.

Jeg er selv almindelig kunde hos FTDNA og får intet for at holde øje med deres priser - jeg gør det kun for at sikre at I ikke betaler for meget for en eventuel DNA-test. Jeg er meget glad for FTDNA, men andre er velkomne til at oprette lignende tråde for MyHeritage, Ancestry, 23andMe og andre selskaber.

Bemærk at FTDNA har en mildest talt underlig tradition for tilbud, hvor de kan komme med et rigtigt godt tilbud for så efter få dage at komme med et endnu bedre tilbud. Jeg kan altså ikke garantere at "et godt tilbud" ikke bliver underbudt få dage efter! Ligeledes har de af og til lavet fejl i deres tilbud, så særligt hurtige kunder har kunne få helt ekstreme rabatter - f.eks. er en rabat på 20$ blevet kodet i deres system som en rabat på 20%, hvilket er langt over 20$ i rabat på deres dyre tests!

FTDNA har i perioder særlige rabatkode-tilbud, hvor alle tidligere kunder modtager rabatkoder med tilfældige tilbud på tilfældige produkter. Disse deles så i diverse fora og Facebookgrupper, hvor man helt frit kan få en rabatkode på det produkt man ønsker - hvis man er hurtig. Jeg skal nok sige til, når der er rabatkoder i cirkulation og så kan folk byde ind med det produkt de ønsker at købe og så skal jeg prøve at finde den bedste rabatkode til netop dette produkt.

Skulle jeg glemme at skrive det, så skal man altid lægge 13$ oven i prisen på testen for kit og porto - med mindre testeren allerede har et kit hos FTDNA.

Respekter venligst denne tråds formål og undlad at skrive opslag for/imod DNA-tests, FTDNA eller spørgsmål om DNA-tests.
Dette kan gøres i nye tråde og jeg vil forsøg at følge med og svare så godt min tid tillader det!

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Så kører FamilyTreeDNA et "St. Patrick's Day" udsalg på FamilyFinder til 59 USD + 13 USD i porto = 72 USD = ca. 440 kroner.
Det er et "OK" tilbud og FamilyFinder er klart den test der giver mest i forhold til traditionel slægtsforskning.
Tilbuddet gælder til og med den 18. marts.

Der er også nogle "bundles" (pakker) på tilbud, men jeg vil anbefale at man nøjes med FamilyFinder som den første test og så opgraderer på et senere tidspunkt, når man har lyst til mere...

Hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Så er der igen en række tilbud hos FTDNA:

FamilyFinder (klart den bedste til slægtsforskning) til 49$ (normalt 79$)

Y37 (kun for mænd) til 139$ (normalt 169$)

mtDNA full sequence til 149$ (normalt 199$)

Og så den nye "flagskibstest" for Y-DNA "Big Y + Y111 + Y500" til "kun" 649$.

Til alle skal der der lægges 13$ i porto, hvis ikke man allerede har et kit hos FTDNA.

FamilyFinder er klart et godt tilbud til 62$ = ca. 375 kroner inklusive porto!

https://www.familytreedna.com/
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Hvis nu der er nogen, der har ladet sig friste af tilbuddet fra FTDNA, så her lige en vigtig bemærkning:

Når man modtager kit'et fra FTDNA så står der at det skal sendes tilbage til USA som pakke - det koster 275 kroner via PostNord!

Jeg har selv sendt alle mine 8 kits som A-brev til 27 kroner og det er altid gået godt.
Det gælder også alle andre danske afsendere, som jeg kender til via diverse fora.

Nogle har valgt at sende kit'et som rekommenderet brev, men udover at være dyrere (120 kroner), så forlænger det også forsendelsestiden.

Og skulle det nu gå galt, så er det kun selve kit'et, der er gået tabt - ikke den test (Family Finder eller Y37) som man har købt.
Hvis man skriver til FTDNA, så sender de normalt et nyt kit gratis, men ellers så koster et nyt kit maksimalt 13$  (82 kroner), så det er fortsat meget billigere end at betale for pakke-porto.

Det skal jo helst ikke blive dyrere end højest nødvendigt  ;)
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

#4
Så er det ved at være "Fars dag" igen og traditionen tro er der rabatter hos www.familytreedna.com :

Family Finder nedsat fra 79$ til 59$
Y37 nedsat fra 169$ til 129$
Y67 nedsat fra 269$ til 268$

Og den store flagskibstest for Y-DNA "BigY inklusive Y111" til 499$
Prisen inkluderer både BigY (alle haplogrupper) og Y111 (matches på den fædrene linje) og er ret attraktiv for en tester der vil gå "hele vejen" med Y-DNA. Husk dog at der skal arbejdes meget med resultatet efterfølgende, før man får det fulde udbytte - testen bør kun bestilles af personer, der har sat sig ind i, hvad de køber!

Til alle tests skal der lægges 13$ til kit og porto - med mindre personen allerede har testet hos FamilyTreeDNA.

Husk at sende kit tilbage som brev og ikke som pakke - uanset hvad FamilyTreeDNA skriver.
Ellers koster pakkeporto til PostNord næsten lige så meget som selve testen.

Family Finder er fortsat den test, der bedst støtter op om slægtsforskningen og til dagsprisen koster den 59$ + 13$ = 72$ = ca. 460 kroner. Både My Heritage og Ancestry tilbyder lignende tests, hvis man hellere vil teste der.

Her link til en artikel, der fortæller hvordan man kommer godt i gang med sin Family Finder test: http://morup-petersen.dk/FamilyFinder.pdf

God jagt på matches!
Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Så er der igen en række tilbud hos FTDNA:

FamilyFinder (klart den bedste til slægtsforskning) til 59$ (normalt 79$) = ca. 380 kroner

Y37 (kun for mænd) til 129$ (normalt 169$) = ca. 830 kroner

mtDNA full sequence til 149$ (normalt 199$) = ca. 960 kroner

Og så den nye "flagskibstest" for Y-DNA "Big Y + Y111 + Y500" til "kun" 499$ (normalt 649$) = ca. 3.220 kroner

Til alle skal der lægges 13$ i porto (ca. 85 kroner), hvis ikke man allerede har et kit hos FTDNA.
FamilyFinder koster dermed i alt 72$ = ca. 465 kroner inklusive porto.

https://www.familytreedna.com/

Husk at I skal sende jeres kit tilbage til FTDNA som en almindeligt brev (27 kroner) og IKKE som pakke (275 kroner) - uanset hvad FTDNA skriver. Jeg har aldrig hørt om et kit der er forsvundet som brev og skulle det ske, så er det kun kit'et der er gået tabt - ikke den dyre test.

Der er også lidt rabatter til dem der allerede har Y37 og gerne vil opdatere til Y67, Y111 eller BigY (med Y111).
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Kurt Arne Empacher

Hej Anders M Petersen
Jeg har nu læst alle artikler om Dna og tænker at det er det jeg vil prøve ,har så bare et spørgsmål jeg ved at jeg i lige linie stammer fra Salzburg egnen i 1420 ,så vil jeg høre hvadfor en test du vil anbefale?
På forhånd tak
Mvh
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Anders M. Petersen

Hej Kurt!

Denne tråd er reserveret til tilbud hos FTDNA, så det er bedst at starte nye spørgsmål i en ny tråd.
Jeg bilder mig ind at flere personer abonnerer på svar i netop denne tråd og derfor bliver "forstyrret" når vi skriver her.

Jeg har tilladt mig at oprette en ny tråd "Hvilken test" i DNA forum, hvor jeg skriver et svar.

Hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

#8
Så er der Thanksgiving tilbud hos FTDNA fra i dag og frem til og med den 22. november:

FamilyFinder (klart den bedste til slægtsforskning) til 49$ (normalt 79$) = ca. 330 kroner (et godt tilbud!)

Y37 (kun for mænd) til 99$ (normalt 169$) = ca. 660 kroner

mtDNA full sequence til 139$ (normalt 199$) = ca. 940 kroner

Og så den store "flagskibstest" for Y-DNA "Big Y + Y111 + Y500" til "kun" 499$ (normalt 649$) = ca. 3.330 kroner

Til alle tests skal der lægges 13$ i porto (ca. 88 kroner), hvis ikke man allerede har et kit hos FTDNA.
FamilyFinder koster dermed i alt 62$ = ca. 415 kroner inklusive porto - det er en meget fin pris!

https://www.familytreedna.com/

Husk at I skal sende jeres kit tilbage til FTDNA enkeltvis som en almindeligt brev (27 kroner) og IKKE som pakke (275 kroner) - uanset hvad FTDNA skriver. Jeg har aldrig hørt om et kit der er forsvundet som brev og skulle det ske, så er det kun kit'et der er gået tabt - ikke den dyre test.

Der er også lidt rabatter til dem der allerede har Y37 og gerne vil opdatere til Y67, Y111 eller BigY (med Y111).

Jeg kan ikke garantere at der ikke kommer endnu bedre tilbud til Black Friday eller i December!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

#9
Ikke helt uventet er FTDNA kommet med et Black Friday tilbud på FamilyFinder til 39$ (normalt 79$).
Dertil skal der lægges 13$ til kit = 52$ eller ca. 350 kroner i alt - det har aldrig været billigere og jeg tror ikke det bliver billigere lige foreløbigt.

Tilbuddet gælder til og med søndag, så man lige kan nå at tænke sig om.

Med lidt held er kit'et fremme inden jul.

https://www.familytreedna.com
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

FTDNA har haft tilbuddene kørende længe i år - priserne er fortsat som under Thanksgiving (se detaljer ovenfor), men året ud er der ekstra 10% rabat med koden 'JINGLE10'.

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Hans Peter Christiansen

Mvh HP

Hans Peter Christiansen

Mvh HP

Hans Peter Christiansen

Mvh HP

Hans Peter Christiansen

Mvh HP

Anders M. Petersen

Jeg er lidt sent ude, men I kan nå det endnu - der er udsalg resten af august hos FTDNA:

Family Finder (klart den bedste til slægtsforskning) til 59$ (normalt 79$, men er tidligere set til 39$ ved helt exceptionelle tilbud)

Y37 (kun for mænd) til 129$ (normalt 169$)

mtDNA full sequence til 149$ (normalt 199$)

Og så den store "flagskibstest" for Y-DNA "Big Y 700" til "kun" 499$ (normalt 649$).

Den sidste henvender sig til dem der vil dykke dybt ned i Y-DNA og giver "det hele" vedrørende Y-DNA på én gang.
Man skal dog være opmærksom på at der skal arbejdes en del med resultatet for at få det fulde udbytte - læs evt. mere her: http://www.morup-petersen.dk/BigY.pdf

Husk at man dertil skal lægge 13$ for kit og porto, hvis man ikke allerede har et kit hos FTDNA - i dette tilfælde skal man være logget på sit kit, når man bestiller.

Der er også tilbud på opgraderinger af Y-DNA tests samt Y67 og Y111.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Torben Hansen

#16
Hvis man vil prøve DNA-test fra MyHeritage så kan man lige nu få 150 kr rabat her: https://rabatkongen.dk/?s=MyHeritage (440 kr per test efter rabat). Og hvis man køber 2 så skal man ikke betale fragt. Jeg har dog ikke selv prøvet DNA test fra MyHeritage eller fra nogen anden producent så jeg ved ikke om de er gode, men de er vel som alle andre dnatests antar jeg.
Hilsen Torben

Hans Peter Christiansen

#17
Thanksgiving tilbud:

https://www.familytreedna.com/

Bl.a. 79$>59$

Frem til 28/11.
Mvh HP

Anders M. Petersen

Som Hans Peter skriver, så er tilbudssæsonen gået i gang hos FamilyTreeDNA - og den varer nok året ud on/off.
Tilbudet på Family Finder er godt, men hvis man har nerverne til det, så kan man godt satse på et bedre tilbud (5-10$ billigere) til "Black Friday".

Bemærk også, at der er nogle ret gode tilbud på Y-DNA og især på opgradering fra Y37, Y67, Y111 og BigY 500 til BigY 700 (der inkluderer Y111).
Den lidt triste baggrund er dog, at FTDNA har valgt fremadrettet (for alle tests bestilt fra og med 1. november 2019) at gøre BAM-filen (det detaljerede BigY resultat) til en betalingsservice, der koster 99$.

Det positive er, at BigY nu pludseligt er 100$ billigere (399$ på tilbud mod tidligere 499$ på tilbud), hvilket er en meget attraktiv pris for en komplet Y-DNA analyse.
Men det betyder desværre så også, at det nu koster 99$ til FTDNA + 49$ til Yfull at få sit BigY resultat over på den offentlige Yfull database. På den måde holder FTDNA kortene tættere til kroppen og sikrer at de har det mest komplette haplotræ. Det ville være OK, hvis ellers deres interface var lige så detaljeret som Yfull's og hvis de havde aldersestimater som Yfull - men de er bare langt fra.

For Y-DNA nørder som mig har det altid været svært at overbevise BigY testere, der allerede har brugt penge på en BigY, om at spendere yderligere 49$ for at deres test kommer alle til gode, når den kommer over på Yfull. Nu sparer de ganske vist 100$ hos FTDNA, men det gør det noget sværere at overtale dem til at bruge yderligere 149$ alene på at dele deres resultat med omverden...

Men dette til trods, så håber jeg stadigvæk på at flere danskere kaster sig over Y-DNA - her er der mulighed for at lære mere om sin fædrende linje fra "det første menneske" og frem til de skriftlige kilder. Det er slægtsforskning uden navne, men man kan skimte konturer i fortidens tåger.

Hilsen Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Ole Selmer

Det er endnu godt et par døgn tilbage til at beslutte sig :) Denne Thanksgiving prisliste https://learn.familytreedna.com/general/price-chart/ fra FTDNA giver et godt overblik over priserne på de de forskellige test samt priserne på opgraderinger.

Husk at FTDNA opbevarer dit DNA, så man altid kan få taget yderligere test uden at skulle sende ind på ny. Dette har ofte vist sig at blive aktuelt, når man på et senere tidspunkt ønsker at gå i gang med mtDNA eller det utroligt spændende Y-DNA. Og Y-DNA kan godt være med navne - @Anders.

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Anders M. Petersen

#20
Så kom det ventede "Black Friday" tilbud på Family Finder til kun 49$ og med gratis porto til Danmark - det er 335 danske kroner og vist det billigste hidtil grundet den gratis porto. Tilbuddet gælder weekenden over.

Produktet: https://www.familytreedna.com/products/family-finder

Min vejledning - god at læse før man bestiller, så man véd hvad man går ind til: http://morup-petersen.dk/FamilyFinder.pdf

Grundet den gratis porto er tilbuddet også en god mulighed for at få testet ældre familiemedlemmer - det er jo den billigste måde at få deres DNA lagt "på lager" til fremtidige tests.

Og så fik jeg lige lidt "røg" fra Ole Selmer. Det skyldes at jeg jo kalder Y-DNA (ikke Family Finder) for "slægtsforskning uden navne" fordi det rækker langt tilbage før de skriftlige kilder. Men Ole har et gammelt efternavn og har været så utrolig heldig at få Y-DNA matches med andre med efternavnet Selmer, hvor de fælles aner beviseligt ligger før de skriftlige kilder.
Jeg er slet ikke misundelig - det er meget sjovere at have Y-DNA der har været en tur gennem "patronymhelvedet" i flere generationer  ::)

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Hans Peter Christiansen

#21
Julegave tilbud:

Family Finder $49  •  $60 Off mtDNA  •  Up to $250 Off Y-DNA  •  Ends Dec 26

https://www.familytreedna.com/products/family-finder

Det bliver noget  spænende, at få at se, hvor mange nye Match der dukker op i 2020.
MyHeritage fører også en intensiv kampagne. Håber at folk får tilknyttet nogle familietræer  :-\
Mvh HP

Hans Peter Christiansen

#22
VALENTINE'S DAY SALE—SAVE $20

Give Family Finder

ONLY$59USD

Save $20 (was $79)

ENDS FEB 14TH

https://www.familytreedna.com/products/family-finder


Mvh HP

Anders M. Petersen

Så er der igen en runde tilbud hos FTDNA - gældende frem til 26. april:

Family Finder (klart den bedste til slægtsforskning) til 49$ (normalt 79$, men er tidligere set til 39$ ved helt exceptionelle tilbud)

Y37 (kun for mænd) til 99$ (normalt 119$) - læs dog lige mine forbehold her først: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,156197.0.html

mtDNA full sequence til 139$ (normalt 159$)

Og så den store "flagskibstest" for Y-DNA "Big Y 700" til "kun" 379$ (normalt 449$).
Der er ligeledes rabatter på opgradering fra Y37, Y67 og Y111 til BigY.

BigY henvender sig til dem der vil dykke dybt ned i Y-DNA og giver "det hele" vedrørende Y-DNA på én gang.
Man skal dog være opmærksom på, at der skal arbejdes en del med resultatet for at få det fulde udbytte - læs evt. mere her: http://www.morup-petersen.dk/BigY.pdf

Husk at man dertil skal lægge 10$ for kit og porto, hvis man ikke allerede har et kit hos FTDNA - i dette tilfælde skal man være logget på sit kit, når man bestiller.

Hilsen Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Så er der en runde sommertilbud hos FTDNA.
Jeg er på mobilen, så jeg kan ikke skrive dem alle ned, men de fremgår af det vedhæftede billede.

Husk at jeg kun oploader tilbud her, fordi jeg synes det er uhensigtsmæssigt at købe tests hos FTDNA til 'listepris' når nu der så ofte er tilbud.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

ThomasJensen

Hej,

Nogen der kende til aktuelle rabatkoder der virker hos FTDNA ?
Arbejder som skribent hos Akassetips

Karsten Damén

#26
Svaret er nok nej, for det er ikke en forretningsmodel FTDNA bruger. 

Men der er med jævne mellemrum gode tilbud, som det også fremgår af tidligere indlæg i denne tråd.
Se indlæg #21 fra november 2019:
CitatSå kom det ventede "Black Friday" tilbud på Family Finder til kun 49$ og med gratis porto til Danmark - det er 335 danske kroner og vist det billigste hidtil grundet den gratis porto. Tilbuddet gælder weekenden over.
Jeg foreslår, at du venter til Black Friday udsalget i slutningen af november.  Prisen vil nok (som sædvanlig) være 49 $ på det tidspunkt.

mvh

Karsten Damén

Så er det rutinemæssige Black Friday tilbud kommet.
https://www.familytreedna.com/

Family Finder: $49