Indkaldt men hvor ?

Startet af John Ernst Hansen, 19 Feb 2018 - 09:28

Forrige emne - Næste emne

John Ernst Hansen

Når man har en som er indkaldt som soldat i 1997 i 13. Bataljon
hvor aftjener han så sin værnepligt ( han bor i Alsted, Sorø )
Efter han flytter til Hørve, Holbæk Amt kommer han i 33. Bataljon
hvor hører den hjemme.
Mvh. John Ernst Hansen

Ole Westermann

Mener du virkelig 1997?

mvh Ole

Ole Holst Petersen

Hej John.

Jeg håber på en mindre slåfejl, så der skal stå: indkaldt i 1897 i 13. Bataljon.

"Danmarks Hær", udgivet 1934-1935 meddeler:
Citat "Ved Hærloven af 1867 fik den Benævnelsen af 13. Bataillon. Den hørte til 2. sjællandske Brigades 1. Halvbrigade. Mandskabet udskreves fra Sorø, Holbæk og Præstø Amter samt fra Møen og Bornholm.
Ved Hærordningen af 1. November 1880 blev sjællandske Brigades 1. Halvbrigade til 3. Regiment. 13. Bataillon indgik sammen med 2. og 23. Bataillon i dette Regiment. Bataillonen var indkaserneret på Sølvgades Kaserne.
Ved Sikringsstyrkens Formering formeredes 4 Kompagnier, og Bataillonen blev straks udlagt i Kantonnement på Amager. - Ved Hærordningen af 1922 blev Bataillonen Reservebataillon under samme Regiment, men fik Garnison i Viborg." Citat slut.

Atter håber jeg på en lille trykfejl, idet jeg ikke umiddelbart kan finde en 33. Bataljon, så jeg håber på, at det skulle være 23. Bataljon, som fra 1. oktober 1867 til 1922 havde garnison på Sølvgades Kaserne i København. Mandskabet var udskrevet fra Holbæk, Præstø og en del af Sorø amnter samt Bornholms Amts nordre herred. Omdannedes i 1880 til Liniebatailloner. I 1932 sammenlagt med 3 andre bataljoner til 3. regiment, der garnisonerede i Viborg.

Jeg håber, at ovenstående kan give dig nogle spor.


Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

John Ernst Hansen

Hej Ole,
ja,det var en slåfejl, jeg havde lige skrevet en del
om ham som var efter 1900.

Men tak for svaret, det er jo rart når man skriver
noget om en person at der er overensstemmelse
med det man skriver.

Mvh. John