Lindskov Mølle, Møgeltønder -. ejerliste, hvor findes den

Startet af Christian Konstmann Autzen, 19 Feb 2018 - 14:01

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg søger oplysninger om ejerlisten for Lindskov Mølle i Gallehus i Møgeltønder.

Se denne:

https://www.kulturarv.dk/fbb/sagvis.pub;jsessionid=C5F1A47C3AA4E2E7151E1957E07AB0C0?sag=13651968

Nederst nævnes, at der findes en ejerliste for perioden 1600 - 1850.

Møllevej 055, Lindskov Mølle, matr.nr. 55, Stokkebro, Møgeltønder. Bygningsarkivalsk undersøgelse. Ejerliste fra ca. 1600 til 1850. 36 sider. Carsten Petersen. 1941. Møllevej 055, Lindskov Mølle, matr.nr. 55, Stokkebro, Møgeltønder. Bygningshistorisk undersøgelse. 5 sider samt bilag (bl.a. arkivudskrifter). Steffen M. Søndergaard/Erik Einar Holm. Januar 1982.

Min ane Peder Pedersen Krag skulle have været møller her omkring år 1700.

På forhånd tak
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Svend Aage Mikkelsen

Svend Aage
6200

Christian Konstmann Autzen

#2
Hej Svend Aage

Tak for tippet; - men jeg må nok skrive til Tønder kommune og forhøre, hvor de har oplysnngen om denne ejerliste fra, og hvor jeg så i givet fald kan få en kopi af den.

Min ane er så Peder Pedersen Krag, som bliver gift først med Anna Moritzdatter, ca. 1697, og så, den 20. januar 1715, med Maren Pedersdatter. Peder Pedersen Krag er så født i Gærup i Visby sogn, og han gifter sig så formentlig med datteren af mølleejeren/-fæsteren, som så givet hedder Moritz til fornavn; og ham kunne jeg jo prøve at søge mere efter først.

Men den nye ægtefælle Maren Pedersdatter, er så datter af møller Peder Lauritzen på Lindskov Mølle - som jeg har opfattet det, idet denne Peder står opført som mons. Peder Lauritzen af Lindskov Mølle, ved barnebarnets dåb i 1715 (står her somfadder). Den pågældende Moritz er så måske alligevel ikke møller i Lindskov mølle (?).

Hilsen - og tak igen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Rikke Weng-Ludvigsen

Jeg kan godt fortælle dig lidt om Lindskov Mølle, da den har været i min slægts hænder siden 1797. :)
Mvh Rikke

Christian Konstmann Autzen

Hej Rikke

Tak for dit indlæg - og jeg vil meget gerne se hvad du har om Lindskov mølle. Send det gerne til min mailadresse, som skulle kunne ses under min profil, uanset at min ane-indgang til Lindskov mølle ligger i starten af 1700-tallet.

Hilsen - og på forhånd tak

Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

PLa

Jeg interesserer mig for min slægt Lagoni, men er helt ny på Slægt.dk og dette forum..
Jeg har fået oplyst at Mons Peter Lagonis Møgeltønder i 1710 blev gift med enken efter mølleren på Lindskov mølle. Han hed noget i retning af Popsen efter mine oplysninger. De skulle sammen have fået 8 børn.
Er der nogen som kan bekræfte eller afvise dette?
På forhånd tak
Per Lagoni

Christian Konstmann Autzen

Peder Popsen bliver gift med Maren Mortensdatter i Møgeltønder, opslag 22, den 19. februar 1693. Peder Popsen bliver begravet den 18. maj 1710, opslag 139.

Han var søn af Pop Lyttkensen og Maren Pedersdatter.

Svend Jacobsen har disse oplysninger:


Jeg nævnte ovenfor, at der skulle være et skifte efter Peder Popsens far, og det har jeg nu fundet frem.

23 sept. 1712: afgangne Pop Lytkensen i Gallehus. Arvingerne er:
1) afg. Peder Popsens børn: Maren, Morten, Pop og Margrethe.
2) Anders Popsen ved Aaen.
3) Mam Nielsen ved Aaen for sin hustru Anne,
4) Margrethe Poppesdatter med formynder Peder Hansen i Bønderby.
5) Maren Poppesdatter med formynder Peder Hansen i Brink.

Sidstnævnte, der i reglen blev kaldt P.H. Skipper, har (vistnok) ikke noget at gøre med Brinck'erne, men med hans søn Hans (f. 1703) bliver navnet bragt til Ballum sogn, idet han bliver gift ind på en gård i Vesterende-Ballum og kalder sig Hans Pedersen Brinck.

Mvh. Svend


Pop Lyttkensen bliver begravet 22. marts 1712 i Møgeltønder, opslag 139. Han var søn af Lyttken Karstensen, som var gårdmand i Gallehus i Møgeltønder sogn, og dennnes hustru  Anna Lyttkens, som dør 1665, opslag 118.

Ole Westermann har disse oplysninger:

INDFÆSTNINGER fra regnskaberne fra MØGELTØNDERHUS 1600 - 1657 ved Ole Westermann.

1620-21 Lyttken Karstensen  fæster den gård i Gallehus, som Harck Namensen fradøde - 36 daler.

1652-53 Fedder Christensen i Gallehus for en gård, hans formand Lytken Karstensen påboede - 24 Rdl


Maren Mortensdatter, døbt 19. oktober 1673 på Lindskov Mølle, opslag 41, som datter af Morten Detlefsen Møller (møller på Lindskov mølle) og Margrethe Møller, hvis mor givet er Ide Møllers, som dør i 1666, opslag 127.

Ja, 8 børn i perioden 1695 til 1709, og alle kan findes i Møgeltønder kirkebog. Datteren Maren bliver gift med Peder Pedersen Krag i Gærup, 20. januar 1715, opslag 30. An Catrin dør 1704, og Lyttken dør 1712.

Peder Laugesen, kalder sig Peder Lagoni, og han dør 1749 i Møgeltønder, opslag 302 - 69 år gammel. Han var søn af Lauge Hansen Stauning og Ursula Pedersdatter Wesseling, født ca. 1680 i Møgeltønder.

Lauge Hansen Stauning var sognepræst i Møgeltønder, se denne:

https://wiberg-net.dk/801-Moegeltonder.htm

Hans far Hans Gregersen var sognepræst i Stauning, se denne:

https://wiberg-net.dk/1087-Stavning.htm

som søn af Gregers Enevoldsen, sognepræst i Hemmet og Sønder Vium sogne, se denne:

https://wiberg-net.dk/428-Hemmet.htm

som igen var søn af sognepræst Enevold Gregersen Hemmet, se denne:

https://wiberg-net.dk/276-78-Fred.Trin.htm#U-EnevoldGregersen

som igen var søn af sognepræst Gregers Pedersen i Hemmet og Sønder Vium sogne, se denne:

https://wiberg-net.dk/428-Hemmet.htm#GregersPedersen

Hilsen
Christian

 
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Hej Per

Tak for den hyggelige samtale i dag. - Og jeg har nu fundet Svend Jacobsen's oplysninger om Peder Lagoni's herkomst, som jeg vedlægger her.

Den Peder Laugesen (i kb. "Hæd." PL), der i 1710 bliver gift med Maren, Peder Popsens enke i Lindskov Mølle, kaldes senere (f.eks. da hans 4 børn bliver født 1711-16) Peder Lagoni. Der bliver holdt skifte efter ham 13/5 1752 ("Ms. Peter Lagoni" i Møgeltønder) og han efterlader en enke Maren og 2 børn: Ursula, enke efter Kersten Andersen, og Lago, kgl. matros, bosiddende i Kbh. (underskriver sig som Lauge Pedersen Møller Lindskou). Når der kun nævnes disse 2 børn, kan han ikke være identisk med Peder Lauritzen i Gallehus.

Det faktum, at han synes at have været en "fin" mand (hæderlig, Sr., Mons.), at han latinificerer sit navn og har en datter Ursula, tyder stærkt på, at han er en søn af sognepræsten Lauge Hansen Stauning i dennes 2. ægteskab med Ursula Henningsen fra Tønder. Et yderligere tegn herpå er, at i skiftet 30/4 1753 efter Nan Nissen ved Aaen kalder hans fars slægtninge Peter Lagonis enke (som er til stede ved skiftet) for deres "svogerske", og NNs mor var jo en datter af Lauge Staunings 1. ægteskab.

Den 6/4 1741 var der skifte efter afgangne Maren, gift med Sr. Peter Lagoni i Toghale (hun bliver begravet 23/2 1741). De efterladte børn er:
1) afg. Maren Peders børn i Gærup: Anna, Marina og Dorte. [Marina må være Christians ane, gift med Peder Krag i Gærup]
2) Morten Pedersen i Aller
3) Pop Pedersen i Norge
4) Margrethe Hanses i Gallehus
5) Ursel Kerstens ved Aaen
6) Laue Pedersen til søs i hollandsk tjeneste
[lidt forkortet fra min side i forhold til skiftets tekst]

Her har vi altså som de 4 første hendes børn med Peder Popsen, og de 2 sidste børnene med Peter Lagoni.

Der tales i skiftet om "møllens afståelse", så PL må altså på et tidspunkt have afstået Lindskov Mølle og være flyttet til Toghale.

Peder Pedersen Krag i Gærup bliver gift i Møgeltønder 20/1 1715 med Maren Pedersdatter, altså ovenstående nr.1), som er født 2/9 1695 i Lindskov Mølle. Moderen hedder dér Karen Mortensdatter, men Karen må være en fejlskrivning. Ved alle senere lejligheder (jfr. skiftet) hedder hun Maren.

Jeg mener også, at der er et skifte efter Peder Popsens far, men det kan jeg ikke lige finde, så jeg slutter med dette.

Mange venlige hilsener
Svend


Der er således ingen om, at Peder Lagoni er den Peder Laugesen, som er søn af præsten i Møgeltønder Lauge Hansen Stauning og Ursula Pedersdatter Wesseling.

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

PLa

Hej Christian
Tak for de mange detaljer. Jeg må kigge det igennem flere gange og sammenligne med jeg har om Peter Lagonis fra bl.a. Else Harck. Jeg har ikke helt overblik over de nye personer du nævner, men prøver at organisere dem.
Jeg har et par kommentarer og spørgsmål:
1.   Peter Lagonis er født 1680 i Møgeltønder, er registreret på universitetet i Kiel 1698 (som Petrus Lagonis) og dør maj 1749 ifølge mine oplysninger fra Else Harck og Dagmar Brinkmann.
2.   Peter Lagonis er navnet på pulpituret i Møgeltønder kirke.
3.   Peder Laugesen Kalder sig Peder Lagoni. Hvornår er han født og dør? Så vidt jeg forstår er han den person, som er gift med enken fra Lindskov mølle.
4.   Mener du at vi taler om to forskellige Peter Lagonis og Peder Lagoni? Jeg synes, at det er underligt, da jeg ikke er stødt på navnet Lagoni før 1776 i Bevtoft, mens navnet Lagonis optræder flere gange i perioden 1600-1700 i matriklen over studenter i Slesvig efter Reformationen og IKKE efter Peter Lagonis så vidt jeg ved.

Ser frem til din vurdering.
Mange hilsener Per
 
2.   

Christian Konstmann Autzen

Hej Per

Det jeg har om Peder Lagoni har jeg skrevet om ovenfor den 13. september 2023.

Den Peder Lagoni, som er født i 1680 og dør i 1749 - og som du skriver har været student i Kiel i 1698 - er givet samme person, som jeg har.

Vi taler således om samme person - men omvendt, så kunne det vel tænkes, at der kunne findes en anden/andre personer, som kunne hedde det samme (- altså Peder Lagoni, hvor efternavnet er latiniseret af efternavnet Laugesen).

Svend Jacobsen, Frederiksberg, skriver jo om skiftet i 1741 efter Maren Mortensdatter, hvor Peder Lagoni er flyttet fra Lindskov mølle til Toghale (også beliggende i Møgeltønder sogn) at der er 2 efterlevende børn efter Peder Lagoni og Maren Mortensdatter, nemlig:

5) Ursel Kerstens ved Aaen
6) Laue Pedersen til søs i hollandsk tjeneste

I 1752 er der så skifte efter Peder Lagoni, og her skriver Svend Jacobsen følgende:

Der bliver holdt skifte efter ham 13/5 1752 ("Ms. Peter Lagoni" i Møgeltønder) og han efterlader en enke Maren og 2 børn: Ursula, enke efter Kersten Andersen, og Lago, kgl. matros, bosiddende i Kbh. (underskriver sig som Lauge Pedersen Møller Lindskou).

Da Maren og Peder Lagoni kun havde 1 søn, som kan videreføre efternavnet Lagoni, så må du vel være efterkommer af denne Peder Lagoni - Lago kgl. matros i København.

For at kunne hjælpe dig med den rette forbindelse tilbage i tiden, så kunne det måske være en ide, at du oplyser, hvordan din forslægt ser ud - altså, din far/farfader o.s.v., som du nu har den, og så kan jeg og måske også andre gode hjælpere få eftertjekket, hvor din Lagoni rent faktisk kommer fra.


Mange hilsener

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

PLa

Mange  tak Christian
Jeg indrømmer, at jeg er blevet forvirret på et højere niveau efter jeg stødte på Peter Lagonis i Møgeltønder og begyndte at lede efter en relation mellem ham og den første Lagoni døbt Peder Nicolaj Lagoni i 1776 i Bevtoft.
Indtil da var han - for mig og mange andre - den første Lagoni med uforklaret oprindelse af navnet Lagoni, da hans far hed Nicolaj Peter Petersen og farfar Peter Petersen, som begge kommer fra Hyrup, Bevtoft sogn, Haderslev. Der mangler dog ikke mere eller mindre sansynlige forklaringer på navnets oprindelse blandt Lagoni'er.
Vore oplysninger om far og farfar er meget sparsomme, og det er derfor primært Slesvig og tidsfølgen, som måske knytter dem sammen med Peter Lagonis i mit hoved.
Slægten efter Peder Nicolaj Lagoni er i den sammenhæng veldokumenteret til rigtig mange (de fleste?) Lagoni'er, og i hvert tilfælde til undertegnede.
Jeg arbejder med at finde og dokumentere en mulig relation mellem Peter Lagonis og Peder Nicolaj Lagoni, som vi ved ret meget om, da han var skolelærer i Brahetrolleborg.
Dette er årsagen til at jeg er blevet grebet af det mulige slægtsskab.
Har du eller Svend Jacobsen kopier af originale dokumenter, som indeholder navnet Lagoni eller relaterede? Jeg er meget interesserede i sådanne kopier (dåb, vielse, død og skifter).
Jeg har selv fundet 10 forskellige varianter af Lagoni navnet i "Matriklen for Slesvigske studenter før 1700", men perioden 1700-1800 er ret dårligt dokumenteret.
Hvis I ikke har nogen kopier af interesse, vil jeg starte en ny tråd om dette emne.
Mange hilsener Per

Christian Konstmann Autzen

Hej Per

Her kommer noget fra folketællinger om Nicolai Peter Lagoni i Bevtoft sogn, Haderslev amt:

Samtlige personer i husstanden
Haderslev, Nørre Rangstrup, Bevtoft, Hyrup, Nørre Rangstrup Juristiktion, En Gård, 54, FT-1860, D7278
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Nicolaj Peter Lagoni     61     Gift     Sognefoged. Gårdmand og Husfader          Bevtoft Sogn, Haderslev Amt 
Anne Elsebeth Krüger     63     Gift     Hans Kone          Bevtoft Sogn, Haderslev Amt 
Anne Kirstine Lagoni     29     Ugift     Deres Barn          Bevtoft Sogn, Haderslev Amt 
Jacob Lagoni     23     Ugift     Deres Barn          Bevtoft Sogn, Haderslev Amt 
August Lagoni     18     Ugift     Deres Barn          Bevtoft Sogn, Haderslev Amt 
Hans Lagoni     26     Ugift     Deres Barn          Bevtoft Sogn, Haderslev Amt 
Søren Chr. Kaltoft     29     Ugift     Tjenestekarl          Højrup Sogn, Haderslev Amt 
Peter H. Petersen     23     Ugift     Tjenestekarl          Hostrup Sogn, Tønder Amt 
Anne M. Sophie Christiansen     19     Ugift     Tjenestepige          Snogbæk, Sottrup SognSønderborg Amt 
Marie Christine Ebbesen     17     Ugift     Tjenestepige          Nustrup Sogn, Haderslev Amt 

Samtlige personer i husstanden
Haderslev, Nørre Rangstrup, Bevtoft, Hyrup, Do. [Hufengeb.], 24, FT-1845, C2004
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Nicolay P. Lagoni     46     Gift          Hufner u: Kirchspielvogt     Beftoft 
Anne E. Kryger     48     Gift          seine Ehefrau     Beftoft 
Anne Lagoni     19     Ugift          ihre Kinder     Beftoft 
Peter Lagoni     18     Ugift          ihre Kinder     Beftoft 
Peder N. Lagoni     16     Ugift          ihre Kinder     Beftoft 
Anne Kj. Lagoni     14     Ugift          ihre Kinder     Beftoft 
Hans Lagoni     11     Ugift          ihre Kinder     Beftoft 
Jacob Lagoni     8     Ugift          ihre Kinder     Beftoft 
Nicoline Lagoni     6     Ugift          ihre Kinder     Beftoft 
August Lagoni     3     Ugift          ihre Kinder     Beftoft 
Anne Iversen     76     Enke          Mutter des Hausvaters, vird von demselben unterhalten     Beftoft 
Iver H. Møller     20     Ugift          Dienstknecht     Tiislund   

Nicolai Peter Lagoni skulle så være født i Bevtoft i 1799, hvis ellers oplysningen om hans fødested er korrekt i folketællingen. Hvad den nok er, idet er er født en Kiesten Lagoni den 3. februar 1798 i Hyrup i Bevtoft sogn, som datter af Peter Lagoni og Anna (Iversen), født ca. 1769, se dette link, opslag 184:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=517267#517267,38062220

Nicolai Lagoni er født 4. december 1799 i Hyrup i Bevtoft sogn, opslag 191, som søn af Peter Lagoni og Anna (Iversen). Se denne:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=517267#517267,38062227

Ungkarl Peter Nicolaisen og pigen Anna Iversdatter, begge af Hyrup, bliver gift den 13. oktober 1797 i Bevtoft, opslag 293, se denne:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=517267#517267,38062329

Om det så er Peter Nicolaisen, som er Peter Lagoni er det gode spørgsmål; men det kan være meget sandsynlig,  idet første søn opkaldes Nicolai.

Under Svendborg amt, Brahetrolleborg, ses denne Lagoni:

Samtlige personer i husstanden
Svendborg, Sallinge, Brahetrolleborg, Gjerup, Gjerup skole, 46, FT-1845, B6852
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Peter Lagoni     69     Gift          Skolelærer     Bestoft?? sogn, Haderslev Amt 
Frederikke Christiane Lagoni     64     Gift          Hans kone     do [Bestoft?? sogn, Haderslev Amt] 
Georg Nicolai Lagoni     43     Ugift          Deres søn     Her i sognet [Brahetrolleborg] 
Hans Ernst Peder Lagoni     7     Ugift          Deres sønnesøn     Diernisse, Svendborg Amt 
Bendix Michelsen Simonsen     24     Ugift          Hjælpelærer     Sommersted, Haderslev Amt 
Josie Schyt     45     Ugift          Huusjomfru     Odense 
Anne Nielsdatter     30     Ugift          Tjenestepige     Her i sognet [Brahetrolleborg] 

Desværre når jeg ikke mere i dag, men jeg forsætter i morgen.

Mange hilsener
Christian





Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Peter Lagoni i Brahetrolleborg er døbt den 12. september 1776 i Bevtoft sogn, som søn af Nicolaj Petersen og Kirsten Nicolaj's i Hyrup, se opslag 106 her:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=517267#517267,38062142

Peter Lagoni i Bevtoft sogn er døbt den 22. januar 1775, som søn af Nicolaj Petersen og Kirsten Nicolaj's i Hyrup, opslag 104, her:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=517267#517267,38062140

1 fadder er fra Toftlund, resten er fra Hyrup, inklusiv Peter Petersen (= måske farfar ?).

At han opkaldes med efternavnet Lagoni i stedet for Nicolajsen skyldes givet den nye navnelov for hertugdømmet Slesvig, som er trådt i kraft i 1771, i resten af Danmark først i 1828.

Kirsten Nicolaj's bliver begravet 5. marts 1775, 33 år gammel, opslag 103, her:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=517267#517267,38062139

Anna Iversen er døbt 1. oktober 1769 i Bevtoft sogn, se opslag 90, som datter af Iver Rasmussen og Anna Iversdatter af Hyrup, her:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=517267#517267,38062126

Slægten findes på Geni, se denne:

https://www.geni.com/people/Nicolai-Petersen/6000000011810469724

Nicolaj Petersen i Hyrup dør 6. april 1807 i Hyrup, opslag 223, altså født i 1739, opslag 223, her

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=517267#517267,38062259

og således givet den Nicolaj Peter Petersen, som døbes den 18. oktober 1739, opslag 34, som søn af Peter Skrædder i Bevtoft, se denne:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=517267#517267,38062070

Kirsten Nicolaj's (Nicolaj Petersen's hustru), dør den 14. juni 1807, 68 5/12 år gammel, opslag 224, denne:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=517267#517267,38062259

Geni angiver så, at Peder Pedersen er smed i Hygum - hvor jeg har nævnt ham som "skrædder" ved sønnen Nicolaj Peter Petersen's fødsel/dåb.

Nicolaj Petersen og Ann Kristine Thomasdatter (Nicolaj's 2 . ægtefælle) bliver gift i Bevtoft sogn den 31. maj 1765, begge af Hyrup, opslag 71, her:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=517267#517267,38062107

Ann Kristine Nicolaj's af Hyrup dør og bliver begravet 8. november 1772, 36 år gammel, opslag 96, her:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=517267#517267,38062132

Giftermålet med Nicolajs 3. ægtefælle, Kirsten Lauridsdatter, må være sket i andet sogn.

Peder Pedersen smed af Hyrup bliver begravet 19. februar 1775, 41 år gammel, opslag 102, og det betyder vel så, at Geni ikke har den rette Peder Pedersen (?), her:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=517267#517267,38062138

Peder Pedersen (vel/måske skrædderen ?) af Hyrup bliver begravet 3. maj 1776, 65 år gammel, altså født ca. 1711, opslag 106, her:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=517267#517267,38062142

Desværre findes fødte ikke i kirkebogen for Bevtoft sogn fra 1705 - 1711.

Ellen Peders enke af Hyrup (måske Peder Pedersen's enke i Hyrup), dør 64 år gammel, begravet 26. maj 1782, opslag 115, her:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=517267#517267,38062151

I kirkebogen for Bevtoft kan der næppe eftervises, hvor familienavnet/slægtsnavnet Lagoni kommer fra - ud over at det benyttes fra starten af 1770'erne, som ovenfor vist - nok i henhold til den nye navneforordning for hertugdømmet Slesvig.

En videreførsel af slægtsnavnet Lagoni før 1770'erne til andet sogn er derfor formentlig ikke muligt - og en linie til Møgeltønder's Peder Laugesen, kalder sig Peder Lagoni, født ca. 1680 og dør i maj 1749 (- i Møgeltønder) kan således næppe findes.

Om der findes flere uafhængige Lagoni-slægter, ved jeg ikke.

Svend Jacobsen, Frederiksberg, har slægtsforsket i mere end 60 år; og som 17 årig sad han hos godsforvalteren på Schackenborg, hvor han afskrev mange oplysninger fra deres bøger.

Jeg benytter bl.a. følgende link's i min slægtsforskning:

https://arkivalielister.dis-danmark.dk/

https://www.ddd.dda.dk/soeg_person.asp

https://wiberg-net.dk/

Mange hilsener - og fortsat god fornøjelse med din søgning efter oprindelsen til Lagoni navnet

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Kære Per

Som du kan se af min ovenfor nævnte forskning, så har jeg ikke fundet nogen forbindelse mellem Lagoni slægten i Bevtoft og Peder Lagoni (1680 - 1749) i Møgeltønder sogn.

Jeg har prøvet at se, om der skulle være  nogen gifte mellem Møgeltønder og Bevtoft i en længere periode, men ikke fundet nogen; og herved synes der ikke at være en mulig forbindelse mellem de 2 nævnte Lagoni slægter.

Du er herved faldet ind i samme problemstilling, som jeg er med min Autzen slægt, hvor de første med efternavnet Autzen bliver døbt sådan fra ca. 1735 og fremad; og uden at der forud synes at finde en forbindelse. Det var efterkommere af Jens Owensen og Catahrina (Peters) Jessen i Maasbüll i Rüllschau sogn (Rylskov på dansk) i Slesvig amt, som begyndte at give deres børn efternavnet Autzen (med A), og det er så fortsat til i dag.

Den tidligste med Autzen navnet jeg har kunnet finde, er et herresæde Autzen i Kurland - i dag i Letland, hvor en person som blev født i 1624 blev født på herresædet Autzen. Han kom senere til Sorø for at studere.

Hvordan det så er kommet til Rylskov sogn er det gode spørgsmål, som jeg ikke har kunnet finde svar på. Og sådan ser det også ud til, at du har problemet med din Lagoni.

Mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Mikkel Eide Eriksen

Hej Christian

Ses Otto eller lignende navne i deres forslægt? Jf. at det "oprindeligt [er] en latinisering af en tysk kortform til navne med førsteleddet Aud-":
https://ordnet.dk/dnl/ordbog/?query=otto

Måske kan "Owen" endda være diminutivform af et Aud-navn (for det er vel ikke det engelske Owen)?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Christian Konstmann Autzen

Hej Mikkel

Nej - "Otto" ses ikke; men Jens Owensen's forældre kunne være Owe/Oue Jessen og Maria, hvor Owe/Oue Jessen ses død ca. 1715 i Masbüll i Rylskov sogn, 80 år gammel.

Næste gang jeg er på www.archion.de, så vil jeg prøve at gennemgå kirkebøgerne fra Rylskov sogn endnu en gang. Måske kunne jeg blive klogere, selv om jeg har tjekket det et par gange allerede.

Men ser vi på efternavne op gennem 1700-tallet for hertugdømmet, men nok også resten af Danmark, så tog en hel del nyt efternavn, som de så givet har kendt, at familien havde op til flere århundreder tilbage i tiden. Og jeg tror, at rigtig mange har kendt deres aner tilbage i tiden i ret stort omfang; noget har man givet diskuteret i de lange vinteraftener, hvor fjernsyn og radio jo ikke var opfundet endnu  ::)

Min svigerfars slægt i Schmoelln Sachsen Anhalt mangler jeg så også at få set på, men her mangler så kirkebøgerne endnu.

Hilsen - og tak for din interesse for min slægt
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen

Ja, "Owensen" = "Ovesen" er vel den sandsynligste tolkning, det er bare det -n- der får mig til at tænke på de mange kortformer der fandtes i grænselandet dernede — de var ret kreative, fx. Margrethe > Teke:
https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,185011.msg967760.html#msg967760

Man ser jo også ofte særegne patronymer gå uofficielt i arv som kaldenavne (fx. Feisen, Ejlersen, mfl.), så en given "Aud..." kan ligge længe tilbage. Hjemmesiden behindthename.com har en søgefunktion hvor man kan se eksempler på navne med lignende forled (prøv også at vælge danish/german/germanic i popup-menuen):
https://www.behindthename.com/names/gender/masculine/usage/german/tag/fortune

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986