Hvem boede på nedennævnte gård ved folketællingen i 1890?

Startet af Poul Ebbekær, 20 Feb 2018 - 15:59

Forrige emne - Næste emne

Poul Ebbekær


Hej

Jeg søger hjælp til at finde eventuelle beboere på gården matr. nr. 14a i Herringløse, Hvedstrup Sogn ved folketællingen 1890. Desværre er en del af tællingen vanskelig at læse på AO. Måske var gården ubeboet?

Ved folketællingen 1880 var gården beboet af Niels Andersen og Sidse Andersen m. fl. I skøde- og panteprotokollen for Københavns Amt, Lejre Herred har jeg set, at Niels Andersen i 1883 solgte gården til ungkarl Jens Andersen (ikke familie), som var ca. 25 år. Han er at finde som 22-årig i Kundby Sogn, Holbæk Amt 1860. Jens Andersen får hurtigt økonomiske problemer og forlader gården i 1885 eller 1886. Ejendommen bliver solgt ved en auktion 3. maj 1886, og det bliver pastor Rudolf Leopold Bastrup, der får fogedudlægsskøde på gården 5.9.1889. Det er sent!
Det er imidlertid ikke ham og hans kone, Sophie Gyrithe, der bor på gården ved FT 1890, for de var præstepar i Haurum Sogn i Viborg Amt i flere år, og der er de med i FT 1890!! Ved denne FT har jeg fundet Niels Andersen og Sidse i Holbæk. Jens Andersen har jeg ikke kunnet finde i FT 1890.

Jeg har dog et gæt på, hvem der boede på matr. nr. 14a i Herringløse, men vil gerne have det bekræftet eller dementeret, hvis det er muligt.
Ved: FT 1880 boede der i et hus i Herringløse:
Hans Pedersen, 43 år, født i Allerslev Sogn, Kbh. Amt. Arbejdsmand/arbejder ved landbruget.
Marie Larsen, 43 år, født i Smørum og deres 2 børn, Ole Daniel og Maren.

Ved: FT. 1890 findes den samme familie, men Hans Pedersen er nu gårdbestyrer. Mon det er denne familie, som pastor Bastrup har har ansat til at bestyre gården? Bastrup solgte gården i 1895, og ejerne fra det år har jeg haft kendskab til længe og er ikke i tvivl om matrikelnummeret.   
Venlig hilsen
Poul

   

Lis B. Jensen

Hej

Kunne du ikke være rar at sætte linket ind til den folketælling?
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com