Jens Sørensen Stolde født omkr 1660 i Hadsten Sogn - dødsdato søges

Startet af Jørgen Staal Frøslund-Jensen, 20 Feb 2018 - 17:14

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Staal Frøslund-Jensen

Jeg er gået i stå med at finde Jens Stoldes døds/begravelsesdato. Han var (håber jeg) søn af Søren Nielsen Stold, der blev begravet i Hadbjerg Sogn, Sabro Herred, Aarhus Amt den 15 april 1721.

På arkivalieronline Hadsten Sogn 1696-1766 opslag 140 har jeg den 15. april 1736 fundet begravet "Jens Sørensen en gammel Rÿtter" - en overgang troede jeg, det var min ane Jens Sørensen Stolde, men det anser jeg nu for usandsynligt.

Er der nogen fra den udbredt Stoldeslægt, der kan hjælpe mig?
 
Venlig hilsen
Jørgen Frøslund-Jensen
8900 Randers

Medlem af DIS

Jørgen Staal Frøslund-Jensen

Jeg vil gerne supplere med nogle kilder

Skatteliste beregnet efter præstens mandtal på folkeskatten efter ekstraordinært påbud af 24. januar 1699:
Hadsten sogn 1699: matr. 14 Jens Stold og hustru - 1 Rdl.
Hadsten sogn 1700: matr. 14 Jens Stold, 1 karl - 2 Rdl.

Hadsten Sogns Historie side 22:
Der blev holdt Landeværnsmandtal på Faurskov Hovedgaard efter kongelig ordre af 19. oktober sidste år. Listen er attesteret den 21. december 1700 af amtsskriver, herredsfoged tillige med Herreds- og Birkeskriver:
Matr. 14 - fæster Jens Stold (40), på gården endvidere sønnen Søren Jensen (4) og tjenestekarlen Niels Rasmussen (24). Brugsstedet er en halvgaard med følgende hartkorn 4 Tdr., 6 Skp., 1 Fdk.

Indberetning fra sognepræsten i Vithen om Hadsten sogns beboere i anledning af et kopskatte påbud. Præsten skriver: I bemeldte Hadsten sogn er først 15 halvgaarde, som beboes af efterfølgende, der svarer kgl. skatter samt landgilde og hovning til Faurskov hvor herligheden tilhører og kan ikke handles.

Matr. 14 - Jens Stolde og hustru, en 1/2 gaard af mådelig tilstand.
Venlig hilsen
Jørgen Frøslund-Jensen
8900 Randers

Medlem af DIS