Vagn Bloch født 1914 udenfor ægteskab.

Startet af Erik Rødsgaard Jensen, 20 Feb 2018 - 19:21

Forrige emne - Næste emne

Erik Rødsgaard Jensen

Jeg har fundet Vagn Bloch, født den 30. November 1914, indført i Zion Sogn, Esbjerg kirkebog samt Brørup Sogn kirkebog. Det fremgår af sidstnævnte kirkebog, at den udlagte barnefader var barber Lamp af Brørup. I kommentarerne er anført "indført efter anmodning af Brørup sogneråd i skrivelse af 14. Januar 1915". Der må vel her være en faderskabssag?

I Zion sogns kirkebog er den udlagte barnefader streget over og der er indført "Bagermester Niels Julius Bloch og hustru Maren Madsine Pedersen ifl. lov af 27. Maj 1908." Samt en bemærkning om at de senere i 1916 er viet.

Jeg har fundet Vagn Bloch i en FT i 1930 i Brabrand, men herefter er alle spor væk. Kan nogen hjælpe mig videre. Søger efter efterkommere til ham?

Omtalte skrivelse af 14. januar 1915 kunne jeg godt tænke mig at læse. Har nogen et tip om, hvilke arkiver jeg skal søge i, f.eks. sogneprotokol m.m.?


Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Gitte Johansen

http://www.salldata.dk/love/love/1908-05-27.pdf

§ 11.
Har en kvinde, der er Moder udenfor Ægteskab, indgaaet Ægteskab med en anden end hendes Barns Fader, kan Stedfaderen med Moderens Samtykke, for saa vidt hun har Forældremagten over Barnet, tillægge dette sit Familienavn ved Anmeldelse til vedkommende Ministerialbog under Forevisning af Barnets Fødsels(Daabs-)attest, sin egen Fødsels(Daabs-)attest eller Bevis for opnaaet Navneforandring og sin og Moderens Vielsesattest. Barnets øvrige Retsstilling berøres ikke af denne Navneforandring.
I Tilfælde, hvor det er oplyst, hvem der er Barnets Fader, og dette tillige har faaet Faderens Navn, eller denne er villig til at give Barnet dette, kan Stedfaderen dog ikke uden Faderens Samtykke give Barnet sit Navn.
Ej heller kan saadant Barn bortadopteres eller Forældremagten af Moderens overdrages andre uden Faderens Samtykke.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

http://www.aneguf.dk

1914-11-30   2005-09-21   Vagn Bloch   Nørregade 30 -1   7430 Ikast   Statstidende_2005_201   S18102005-55
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Erik Rødsgaard Jensen

Hej Gitte. Hold op hvor er du hurtig. 1000 tak for hjælpen. Nu vil jeg forsøge at finde levende efterkommere. Barber Lamp var min morfar, og jeg er noget rystet over nu at finde ud af, at han fik et barn udenfor ægteskab. Dette er total nyt i familien, men jeg er egentlig også betænkelig ved at kontakte evt. nulevende efterkommere til Vagn Bloch.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Erik Rødsgaard Jensen

Tak skal du have Gitte. Hvad tænker du om min betænkelighed, hvis jeg finder pårørende?
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Gitte Johansen

Vagn har jo ikke gjort noget forkert, så jeg synes da godt, du kan kontakte efterkommere.


I 1946-47 er både Vagn og Edel i Silkeborg, så jeg er lige ved at lede lidt.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Edel Marie Thun



https://www.silkeborgarkiv.dk/wp-content/uploads/2014/01/SSA1944-1945a.pdf

Side 19 ( og Vagn side 63)

Jeg har ikke fundet noget endnu, men du kan jo prøve at lede i Silkeborg efter vielser eller børn
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Erik Rødsgaard Jensen

Hej Gitte.

Jeg er taknemmelig for alt hvad du har fundet frem. Jeg er selv i fuld gang med at søge efter vielse og evt. børn.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Erik Rødsgaard Jensen

Har ledt Silkeborg igennem samt et par andre steder, uden at finde deres vielse. Jeg må forsøge andre muligheder.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#13
Der kan findes barn i Alderslyst i 1947 (opslag 162)

Hvis du googler hendes fulde navn, får du telefonnummer :D
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Erik Rødsgaard Jensen

Hej igen Gitte.

Jeg ved ikke hvordan du kan være så skarp og så hurtig. Du skulle have været detektiv. Tak for hjælpen, nu har jeg noget at arbejde med.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Erik Rødsgaard Jensen

Jeg har fået stor hjælp i forbindelse med min søgning i denne sag. Har nu været på Rigsarkivet i Viborg, hvor følgende arkivalier er gennemgået: Ribe Stiftamt journal og jounalsager for 1914 og 1915. Brørup Kommune sognerådet - korrespondance. Disse arkivalier har ikke vist noget om Vagn Blochs biologiske far.
Har også fået kontakt til en nulevende niece til Vagn Bloch, der har bekræftet at Vagn Bloch havde en ukendt biologisk far. Hun har også fortalt, at Vagn i de første 3 - 4 år var i pleje, inden han kom tilbage til familien, hvor ved hun ikke.

Ud fra disse og tidligere oplysninger, hvilke muligheder er der tilbage, hvor jeg kan søge oplysninger.? Kan herredet, i dette tilfælde Gørding- Malt herred have haft nogle notater vedr. faderskabet? Kan plejesituationen give nogle muligheder.
Jeg er strandet lidt, og håber nogen kan bidrage med et par gode ideer.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

John Damm Sørensen

#16
Jeg ved ikke om dette er relevant, men Vagns udlagte barnefader barber Lamp i Brørup optræder her i omtalen af et møde i en forening af barberer i stationsbyerne.
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3Aa21c4389-a7dc-4691-b6e5-4a2bf5cc682e/query/lamp%20barber*
Men det er måske fader Lamp. Der er også en barber søn Matthis Lamp f. 1886. Her i FT1921 for Brørup:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSLM-3Z66-8?i=26&cc=2721601


Hilsen
John


Erik Rødsgaard Jensen

#18
Hej Gitte og John. 1000 tak for input. Avisudklippet har jeg ikke set før - det er interessant, og de oplysninger du kommer med Gitte. Men jeg ved ikke, hvordan det fører mig videre til at finde ud af det med den udlagte far - barber Lamp?
Jeg har alle data vedr. Lamp-familien. Både kirkebøger og folketællinger. Skylder lige at oplyse dette, så der ikke søges unødigt.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Erik Rødsgaard Jensen

Har netop fundet en FT fra 1921 i Esbjerg, hvor Vagn Pedersen er anbragt i et hjem kaldet "Børnenes Vel". Hans mor blev jo gift i 1916, skal jeg så udlede af det, at når han så stadigvæk hed Pedersen 5 år efter, har været en adoptionssag? Han har således ikke fået efternavnet Holch i forbindelse med vielsen.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

John Damm Sørensen

Som jeg tolker § 11, så er der ikke nødvendig tale om adoption, men blot en navneændring. Den har kunnet ske alene med moderens tilladelse, da barnet ikke fik faderens efternavn ved dåben.

Hilsen
John


Erik Rødsgaard Jensen

Hej John.

Tak for dine svar. Jeg vil tage det med i min videre søgning. Du omtaler en navneændring i stedet for adoption. Ved du om der kan være arkivalier i den forbindelse?
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

John Damm Sørensen

Hej Erik,

Som jeg forstår § 11, så har det kun været nødvendigt at dokumentere forholdene over for præsten.

Jeg søgte lidt videre efter Børnenes Vel, og fandt dette fra Esbjerg Byhistoriske Arkiv.
https://arkiv.dk/vis/1401432

Under yderligere indhold:

35 1902-1922 S Indberetningsskemaer vedr. plejebørn

Arkivet kan kontaktes her: byhistoriskarkiv snabel-a esbjergkommune.dk
http://eba.esbjergkommune.dk/om-arkivet/arkiver--private.aspx

Hilsen
John

Erik Rødsgaard Jensen

Dette er em ca. 5 år gammel tråd. Men jeg har ikke ladet sagen ligge i al den tid. Der er sket en hel del. Jeg har nu en positiv kontakt til efterkommerne af Vagn Bloch.
Men grunden til jeg følger op på denne tråd er, at jeg fra min mor og hendes forældre har arvet en salmebog, anvendt ved Vagns konfirmation i Brabrand kirke den 7/4 1929. I kirkebogen fremgår, at det var præsten ved Aarslev kirke der stod for konfirmationen (det er samme sogn). Et stykke inde i bogen står der øverst med blyant skrevet "Bloch". Håndskriften er min mors, så hun har jo kendt til sin halvbrors eksistens. I bogen er også et citat fra biblen, brugt til Vagn under konfirmationen.
Men desværre er der ingen kilder længere der kan svare på, hvordan den er kommet i min families hænder. Den må jo være blevet sendt til min morfar, der var far til Vagn. Kan ikke forestille mig, at min mormor og morfar har deltaget ved konfirmationen. Jeg vil nu undersøge, hvad præsten i Aarslev kirke hed dengang i 1929 og måske finde ud af, om jeg ud fra håndskriften i citatet kan konstatere, at det er denne præst der har skrevet det. Der har ikke været nogen faderskabssag - det er blevet undersøgt. Men hvis nogen har nogle gode ideer til mysteriet omkring salmebogen, vil jeg være meget interesseret.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Erik Rødsgaard Jensen

Mange tak for artiklerne om præsten. Jeg vil nu forsøge at finde noget håndskrevet tekst af ham, for at finde ud af om det er ham der har skrevet i salmebogen.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen


Erik Rødsgaard Jensen

Tak Hans for dine links.
Men nu er det måske et urimeligt spørgsmål at stille, ud fra at vi kun har hans underskrift. Men er der nogle "skriftkloge" der kan analysere, om det er samme hånd der har skrevet dette citat som jeg vedhæfter? Der er ikke meget at sammenligne med, måske h og r?Vagn Bloch konfirmation - ord i salmebog.jpg
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen