Hjælp på rigsarkivet

Startet af kirsten wiberg, 21 Feb 2018 - 09:42

Forrige emne - Næste emne

kirsten wiberg

Kan man mod betaling få hjælp på rigsarkivet, til at finde min Tipoldefar i Sverige, og hvad vil det eventuelt koste
m.v.h.
Kirsten Wiberg

Eva Morfiadakis



Vill du finna honom i Sverige? Har du något namn kan jag kanske finna honom åt dig i utvandrardatabasen som jag har.

Eva M
Eva M

kirsten wiberg

Hej Eva
Nej jeg har ikke hans navn Min Oldefar hed Haakon Gustav Viberg og født i Ystad 13. okt.1849
viet i Skurup 17.nov.1884
død 24.feb. 1906 Kbh. amt. Kgs Lyngby
Hans mor hed Beathe Schobach og var 25 år da han blev født. MEN det er hans far jeg ikke kan finde
Med venlig hilsen
Kirsten Wiberg

Eva Morfiadakis

Hej,

Ja att finna en okänd far kan vara svårt men det är inte omöjligt. Den aktuella tiden var det straffbart att ha sexuellt umgänge utanför äktenskapet. Man får titta i domböckerna, i det här fallet i Ystad rådhusrätt och magistrat. Det var kyrkan som tog in böterna så man bör kontrollera i församlingens räkenskaper om det står några namn där.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Jag läste prislistan hos Riksarkivet. Det kostar 225 skr per 15 min om de ska undersöka.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0070871_00033?c=0&m=0&s=0&cv=0#?cv=32&z=-360.1959%2C1295.5304%2C5750.1294%2C3306.6669

Håkan hade en bror Axel f. 1846-1905. Han hade namnet Laurier och landskanslist i Malmö. Om det är hans fars namn kan jag inte säga eller om Axel själv kommit på det. Axel bör ha fått en högre utbildning. Vem som betalt utbildningen är svårt att veta,

Eva
Eva M

kirsten wiberg

Hej Eva
Lyder det ikke mærkeligt, at de 2 brødre har hver deres efternavn, Kan man finde Haakon konfirmeret ??
Det var dog en ublu pris de forlanger for et kvarters søgning
Med hilsen, Kirsten

Eva Morfiadakis

Hej,

Att bröderna har olika efternamn kan bero på att de har olika far. Sen verkar det som att brodern Axel har tagit namnet Laurier för det finns bara han och en kvinna i Uppsala i folkräkningarna som bär namnet. Ingen nu levande person heter namnet som efternamn.

Vid den här tiden var det inte svårt att byta efternamn.

Det är sällan att det finns konfirmationsböcker i Sverige. Konfirmationen antecknades i husförhöret. Ystad Sankta Maria har inga konfirmationsböcker för den aktuella tiden.

Eva M
Eva M

kirsten wiberg

Mange tak for hjælpen, Eva Så kan jeg ikke komme videre med ham, ærgerligt.
Hilsen, Kirsten

Anne Messmann

Kirsten #5: Jeg synes ikke, at prisen i Riksarkivet er ublu! - Jeg bestilte for en del år siden et kvarters undersøgelse, og de nåede at undersøge rigtig meget, noget jeg selv skulle have brugt mange timer på, selv hvis jeg vidste hvor jeg skulle søge - og det vidste jeg ikke.

Vores Rigsarkiv tager 670 kr. pr. påbegyndt time + ekspedition + porto. Se linket her: https://www.sa.dk/da/brug-arkivet/koeb-oplysninger/arkivundersoegelser-bestil-her/
Hilsen, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Eva Morfiadakis



Jag vet var man ska söka men arkivalierna är inte scannade ännu. De finns på Landsarkivet i Lund (=Arkivcentrum Syd).

Eva M
Eva M

kirsten wiberg

Tak Anne, Men 670,--kr er mange penge for mig, som pensionist, og kan det lade sig gøre, når det er i Sverige
Hilsen, Kirsten

Anne Messmann

Hej Kirsten,
Jeg sammenlignede blot priserne. Hvis det er svenske arkivalier, du søger, kan Rigsarkivet (i Danmark) ikke hjælpe.
Jeg bestilte blot et kvarters undersøgelse i Sverige.

Men hvis arkivalierne ligger i Lund, kan Riksarkivet måske ikke hjælpe?
Venlig hilsen,
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Eva Morfiadakis



Arkivcentrum Syd ingår i Riksarkivet.

Eva M
Eva M