Maren Hansdatter født 27.08.1808 i Sødinge-Ringe Sogn, Svendborg Amt

Startet af Dorrit Lemming Kuehn, 23 Feb 2018 - 15:54

Forrige emne - Næste emne

Dorrit Lemming Kuehn

Hej
jeg kan ikke finde Marens død  ?  er der nogen der kan hjælp mig ?

Maren Hansdatter og Lars Nielsen bliver gift 20.okt.1831 i Agedrup Kirke-Sogn, Odense  Amt   ops 77 nr.3

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137199#178469,30276452.

Denne FT  er sidste jeg kan finde på hende.

Odense, Bjerge, Agedrup, Vester Kjærby, et huus, 26 F2, FT-1860, B0403
Navn:                  Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Lars Nielsen             78               Gift   aftægtsfolk, almisselemmer   Stubberup sogn, Odense Amt
Maren Hansdatter      52       Gift   hans kone                              Ringe sogn, Svendborg Amt
Kirsten Larsen              22     Ugift   deres børn                              her i sognet [Agedrup]
Niels Larsen              14     Ugift   deres børn                              do [Agedrup]
Juliane Marie Larsen      10     Ugift   deres børn                              do [Agedrup

Lars Nielsen dør  20 dec 1863 i Vester Kærby, Agedrup Sogn (fattiglem)  ops 78 nr 6
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137199#178471,30276909,

så hun er sikkert også fattiglem, men skal dog alligevel fremkomme i kirkebogen når hun dør ??

mvh  Dorrit
Med venlig hilsen
Dorrit Lemming Kuehn
hado@kabelmail.de

Søren Tafdrup

Hej Dorrit,

Det er vel nærliggende at tro, at Maren er flyttet til et andet sogn efter mandens død i 1863, og at det er årsagen til, at du ikke har fundet hende efter 1860. Hvis så, hvor kan kun så været flyttet hen?

1) Er der et eller flere ældre børn end Kirsten. Hvis Maren havde en etableret søn eller datter, kan det måske være dertil, hun er flyttet.
2) Maren kom fra Ringe sogn. Hun kan måske have haft søskende eller andre i det gamle sogn, hvor hun har kunnet få tag over hovedet.

Blot nogle idéer.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Dorrit Lemming Kuehn

Hej Søren,

tak for dine idéer, jeg har haft de samme tanker og har kigget Ringe Sogn.

Jeg har også kigget "Jævnførelses-Register" 1862 - 1880 og der fremkommer hun heller ikke, hverken som død eller i Afgangslisten !!

Hun fik 6 børn, dem må jeg vel så kigge nærmere på.

Hvad der også er mærkeligt er, at hendes datter Kirsten født 1840 fremkommer som fattiglemmer
ved FT 1870 og 1880 ved:

Odense, Bjerge, Kølstrup, Kjølstrup, Edelsæde, Fattiggaarden, 5, FT-1870, B3770

og derefter forsvinder hun også. 

Hun står heller ikke som død i "Jævnførelses-Register".

mvh  Dorrit
Med venlig hilsen
Dorrit Lemming Kuehn
hado@kabelmail.de