Øster Løgum sogn

Startet af Jesper .Balle, 23 Feb 2018 - 18:33

Forrige emne - Næste emne

Jesper .Balle

Hej

De 2 søskende

-Dorthea Juhl og
-Karen Juhl

havde hver en søn og datter (fætter og kusine) som ved kgl. bevilling fik lov til at gifte sig den 31/7 1801 i ovennævnte sogn,
hvor jeg fra anden kilde har fået oversættelsen af vielsesattesten, som lyder

Mads Jørgensen Juhl Gaardmand af Toftlund Sogn og
Bye, ung Karl ægte Søn af Jørgen Nissen Gaardmand ibid.
og Karen fød afg. Mads Hansen Juhl Ridefogdens Datter
af Gienner, og Copuleret med Bodel Christens Datter, ung
Pige, ægte Datter af afg. Christen Christensen Schmidt Gaard-
mand af Gienner og Dorothea fød Mads Hansen Juhls Ridefogdens Datter ibid. i Huset, efter foregaaende Consession d.d. den 2 Juni 1801. Vidnerne Jørgen Nissen af Toftlund, og Hans Jørgensen Moes af Gienner.

Da jeg p.t. er ved at undersøge Juhl slægten, der er en af min kones aner, mener jeg at jeg har fundet vielsesattesten for begge de 2 piger( i hvertfald for den ene ).

Her Dorthea den 14/11 1771 ( gift med Christen Christensen Schmidt) er

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17217542#203075,38515610

opslag 164 nr. 5

og

her er jeg mere usikker om rette link og opslag for

Karen gift den 13/10 1761 ( med Jørgen Nissen af Toftlund )

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17217538#203070,38513717

opslag 210

men hvor jeg IKKE kan finde vielsen, hvorfor måske sidste oplysning om giftemålet kan være forkert.

Da jeg som bekendt har svært ved at læse den gl. skrift, vil jeg være yderst taknemlig for, såfremt nogen har lyst på at give et bud for oversættelse af

-   Af giftemålet af 14/11 1771 og
-   Af samme måske fra 13/10 1761 eller anden steds

Såfremt sidst nævnte  findes!

Bemærk venligst at begge de 2 piger er døtre af bemeldte afdøde Mads Hansen Juhl Ridefogdens Datter af Gienner, sådan som jeg tolker det ligesom jeg bemærker, at efter at Dortheas mand  Christen Christensen Schmidt dør, gifter hun sig åbenbart for 2. gang med Hans Jørgensen Moes af Gienner.