Udvandret til usa i 1880erne

Startet af Rene Kruse, 24 Feb 2018 - 22:09

Forrige emne - Næste emne

Rene Kruse

Hejsa :)

Jeg er ny i slægtforsknings verdenen og synes det er hamre fedt! Jeg har virkelig fået koblet mange grene på træet efterhånden og familien værdsætter det og synes det er spændende at se hvor langt man kan komme tilbage :)!

Fornyelig sagde min mor at hendes farmor (min oldemor) muligvis havde nogle søskende der udvandrede til Amarika (familien kom fra sverige). Hvornår er uvist og om det overhovedet var sandt. Det er det sku! Jeg har fundet en folketælling i 1890 fra Sverige hvor de brødre er smuttet afsted med 6 mdr mellemrum.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSGC-53CG?cc=2790465

Jeg håber nogen kan hjælpe mig med at finde ud af hvor de tog hen i usa og bosatte sig. Koner, børn osv. Jeg vil se om jeg kan spore dem ned til idag og komme i kontakt med de nulevende de nu end måtte ha :)
Jeg håber i kan hjælpe mig for jeg aner ikke hvor jeg skal kigge efter denne type slægtforskning

Mvh Rene Kruse

Ingrid Andersson

Hej, följande information fann jag på CD skivan Emigranten Populär 2006

Efternamn:   ÅKESSON
Förnamn:     JOHAN
Ålder:       18            Kön: M
Född: 1869/1870
Församling:  OSBY    Län: L
Titel/Anm:   SKRÄDDAREARB
Utresehamn:  MALMÖ
Utvandrdag:  1888 07 04
Destination: NEW YORK
Medåkande:   JA
Källkod:     1888:3867:602
-------------------------
Efternamn:   ÅKESSON
Förnamn:     OLOF
Ålder:       20            Kön: M
Född: 1867/1868
Församling:  OSBY    Län: L
Titel/Anm:   MÅLARE ARB
Utresehamn:  MALMÖ
Utvandrdag:  1888 07 04
Destination: NEW YORK
Medåkande:   JA
Källkod:     1888:3867:602

Med vänliga hälsningar
Ingrid Andersson


Rene Kruse

Tusind tak ingrid :)!!!!!

Ved du hvordan jeg kan søge videre på dem nu? Med dødsdato, koner og børn :)?


Mvh Rene

Shari Jensen

Hej Rene,

Ja, slægtsforskning er særdeles vanedannende!   :D 

Jeg fik i sidste uge fået stor hjælp fra USA da jeg ledte efter dødssted/dato på min oldemor´s storesøster som udvandrede med sin mand og tre børn til USA i 1911 og slog sig ned i Indiana.

En rigtig flink bibliotekar fra slægtsforskningsafdelingen ved Indiana State Library fandt Kirstine´s dødsattest fra 1983 og mailede den til mig. (Kirstine blev 104 år!)

Du kan formentlig få samme hjælp fra alle stater i USA hvis du søger info om dine skandinavisk-amerikanske. 

Der er naturligvis også megen info på FamilySearch, MyHeritage, Ancestry, osv., men man skal ikke glemme andre muligheder som måske kræver lidt mere Googling og tålmodighed.

Jeg fik også hjælp fra en rar mand fra bedemandsfirmaet (navnet stod på dødsattesten) i Indiana som gav mig oplysninger jeg bad om.

N.B. Apropos svenske aner som mange af os i Danmark jo forsker i: måske ved du allerede at de svenske kilder pr. 1. februar er blevet gratis at få adgang til?

Held & lykke og god arbejdslyst!   



Ingrid Andersson

#4
Hej,

Kjersti Nilsdotter dog den 20 december 1899 Osby, Bökeshus
Källa: Osby FI:2 (1895-1920) bild 420 sid 39

Hennes bouppteckning är daterad den 31 mars 1900.
Källa: Östra Göringe häradsrätt FIIa:114 (1900-1900) bild 1680 sid 161

Ett antal barn finns uppräknade i bouppteckningen,  men tyvärr nämns det inget om vem som befinner sig i Amerika.

Åke Olsson dog den 31 oktober 1909 Osby, Fattiggården
Källa: Osby FI:2 (1895-1920) bild 120 sid 120

Med vänliga hälsningar
Ingrid Andersson

Ingrid Andersson

Ytterligare två barn for till Amerika

Martin Åkesson född den 14 augusti 1865 Osby, utflyttar 7 april 1884 till Nord Amerika
Anders Åkesson född den 25 november 1860 Måsaröd, utflyttar 4 mars 1881 till Nord Amerika

Källa: Osby (L) AI:20 1881-1885 bild 339 sid 329

Med vänliga hälsningar
Ingrid Andersson

Mette R Francke

Hei


Hvis faren efternavn var Olsen/Olson så kan det være at Martin har brugt samme efternavn som sin far.

Name:   Martin Olsen
[Martin Alsen]
Birth Year:   abt 1865
Gender:   Male
Race:   White
Birthplace:   Sweden
Marital Status:   Single
Relation to Head of House:   Head
Home in 1930:   Port Blakely, Kitsap, Washington, USA
Map of Home:   View Map
Street address:   West Blakely
Dwelling Number:   70
Family Number:   73
Radio Set:   No
Lives on Farm:   No
Attended School:   No
Able to Read and Write:   Yes
Father's Birthplace:   Sweden
Mother's Birthplace:   Sweden
Language Spoken:   Swedish
Immigration Year:   1884
Naturalization:   Naturalized
Able to Speak English:   Yes
Occupation:   Fisherman
Industry:   Fishing
Class of Worker:   Wage or salary worker
Employment:   Yes
Mette R Francke

Ellen Steen-Petersen

På Ancestry er listet, at Olof Akesson (20) og Johan Akesson (18) ankommer til New York ombord på skibet 'Hekla' (fra København) d. 21. juli 1888. Oprindelsessted: Ousby, Sverige.

Der er en And. Akesson, der er ankommet i april, 1881 via Liverpool. Destination: Minnesota

/Ellen

Ingrid Andersson

Hej,
har hittat Åke Olssons bouppteckning daterad den 8 november 1909.
Källa: Östra Göinge häradsrätt FIIa:124 (1910-1910) bild 660 sid 42

Barnen Anders f. 1860, Nils f. 1863, Martin f. 1865, Olof f. 1867 och Johan 1869, samtliga vistas i Amerika.

Med vänliga hälsningar
Ingrid Andersson

Rene Kruse

Citat fra: Mette R Francke [7398] Dato 25 Feb 2018 - 15:15
Hei


Hvis faren efternavn var Olsen/Olson så kan det være at Martin har brugt samme efternavn som sin far.

Name:   Martin Olsen
[Martin Alsen]
Birth Year:   abt 1865
Gender:   Male
Race:   White
Birthplace:   Sweden
Marital Status:   Single
Relation to Head of House:   Head
Home in 1930:   Port Blakely, Kitsap, Washington, USA
Map of Home:   View Map
Street address:   West Blakely
Dwelling Number:   70
Family Number:   73
Radio Set:   No
Lives on Farm:   No
Attended School:   No
Able to Read and Write:   Yes
Father's Birthplace:   Sweden
Mother's Birthplace:   Sweden
Language Spoken:   Swedish
Immigration Year:   1884
Naturalization:   Naturalized
Able to Speak English:   Yes
Occupation:   Fisherman
Industry:   Fishing
Class of Worker:   Wage or salary worker
Employment:   Yes

hej mette det er den forkerte familie :)
https://imgur.com/a/9s1m3 > Her er den rigtige, Anna er min oldemor :)
Kan du finde noget ud fra denne info?

Rene Kruse

Citat fra: Ellen Steen-Petersen [11355] Dato 25 Feb 2018 - 18:23
På Ancestry er listet, at Olof Akesson (20) og Johan Akesson (18) ankommer til New York ombord på skibet 'Hekla' (fra København) d. 21. juli 1888. Oprindelsessted: Ousby, Sverige.

Der er en And. Akesson, der er ankommet i april, 1881 via Liverpool. Destination: Minnesota

/Ellen

Hej  Ellen

Johan og Olaf, lige nøjagtig dem :)
Jeg har fundet listen der, men hvad sker der så med dem nu :-/?

Rene Kruse

Citat fra: Shari Jensen [55458] Dato 25 Feb 2018 - 12:01
Hej Rene,

Ja, slægtsforskning er særdeles vanedannende!   :D 

Jeg fik i sidste uge fået stor hjælp fra USA da jeg ledte efter dødssted/dato på min oldemor´s storesøster som udvandrede med sin mand og tre børn til USA i 1911 og slog sig ned i Indiana.

En rigtig flink bibliotekar fra slægtsforskningsafdelingen ved Indiana State Library fandt Kirstine´s dødsattest fra 1983 og mailede den til mig. (Kirstine blev 104 år!)

Du kan formentlig få samme hjælp fra alle stater i USA hvis du søger info om dine skandinavisk-amerikanske. 

Der er naturligvis også megen info på FamilySearch, MyHeritage, Ancestry, osv., men man skal ikke glemme andre muligheder som måske kræver lidt mere Googling og tålmodighed.

Jeg fik også hjælp fra en rar mand fra bedemandsfirmaet (navnet stod på dødsattesten) i Indiana som gav mig oplysninger jeg bad om.

N.B. Apropos svenske aner som mange af os i Danmark jo forsker i: måske ved du allerede at de svenske kilder pr. 1. februar er blevet gratis at få adgang til?

Held & lykke og god arbejdslyst!   




Hej shari :)

Jeg er ikke helt sikker på hvilken stat endnu.
Ved du hvordan jeg kommer videre herfra? Jeg prøver at google skandinaviske amerikanske bagefter. Hvis du har noget konkret må du meget gerne dele det :D
Fedt med din oldeforældre, det er så mega spændende dette område :D

Nej slet ikke, men er det den side som hedder sok.se du tænker på der er gratis nu?

Ellen Steen-Petersen

Census 1910, USA:

Name: Nels Okeson [Nels Akeson] 
Age in 1910: 56
Birth Year: abt 1854
Birthplace: Sweden
Home in 1910: St Paul Ward 1, Ramsey, Minnesota
Street: Bradley St
House Number: 686
Race: White
Gender: Male
Immigration Year: 1879 
Relation to Head of House: Head
Marital Status: Married
Spouse's Name: Anna Okeson
Father's Birthplace: Sweden
Mother's Birthplace: Sweden
Native Tongue: English
Occupation: Carpenter
Industry: House
Employer, Employee or Other: Wage Earner
Home Owned or Rented: Own
Home Free or Mortgaged: Free
Farm or House: House
Naturalization Status: Naturalized
Able to Read: Yes
Able to Write: Yes
Years Married: 26

Name Age
Nels Okeson  56
Anna Okeson  50
Hilda R Okeson  20

/ellen

Rene Kruse

Citat fra: Ellen Steen-Petersen [11355] Dato 25 Feb 2018 - 19:16
Census 1910, USA:

Name: Nels Okeson [Nels Akeson] 
Age in 1910: 56
Birth Year: abt 1854
Birthplace: Sweden
Home in 1910: St Paul Ward 1, Ramsey, Minnesota
Street: Bradley St
House Number: 686
Race: White
Gender: Male
Immigration Year: 1879 
Relation to Head of House: Head
Marital Status: Married
Spouse's Name: Anna Okeson
Father's Birthplace: Sweden
Mother's Birthplace: Sweden
Native Tongue: English
Occupation: Carpenter
Industry: House
Employer, Employee or Other: Wage Earner
Home Owned or Rented: Own
Home Free or Mortgaged: Free
Farm or House: House
Naturalization Status: Naturalized
Able to Read: Yes
Able to Write: Yes
Years Married: 26

Name Age
Nels Okeson  56
Anna Okeson  50
Hilda R Okeson  20

/ellen

Det er ikke dem ellen :)
Det er dem her:
https://imgur.com/a/9s1m3

Inger Toudal

#14

Prøv at finde brødrene i folketællingen US Census 1900 (f.eks. på FamilySearch), hvor der er oplyst fødselsmåned og -år.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ellen Steen-Petersen

CitatBarnen Anders f. 1860, Nils f. 1863, Martin f. 1865, Olof f. 1867 och Johan 1869, samtliga vistas i Amerika.

Det er måske sønnen Nils i US CENSUS 1910.

Han er ikke nævnt i den svenske folketælling, du linker til.
/Ellen

Shari Jensen

#16
Mine svar med fed skrift:

Ved du hvordan jeg kommer videre herfra? Jeg prøver at google skandinaviske amerikanske bagefter. Hvis du har noget konkret må du meget gerne dele.

Har ikke selv p.t. noget konkret, blot anbefalingen om at kontakte det pågældende State Library - når du ved hvilken delstat i USA det drejer sig om.



Men her er en liste fra 2010 her på Forum med diverse  "Friendly Helpers" som evt. kan hjælpe dig med at søge efter info i USA.

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,165.0.html





Fedt med din oldeforældre, det er så mega spændende dette område.

Det var min oldemor´s storesøster og storesøsterens mand samt deres tre børn. (de udvandrede i 1911, kun et år før Titanic. Det var heldigt.) :o



Nej slet ikke, men er det den side som hedder sok.se du tænker på der er gratis nu?

https://www.slaegtogdata.dk/aktuelt/nyheder-1/svenske-rigsarkiv-fri-tilgang-til-digital-arkivinformation

Ingrid Andersson

#17
Hej, Anna Åkesdotters familj

Karlsson, Johan Adolf, f. 1870 i Ålem Kalmar län, Rättare

Åkesson, Anna, f. 1875 i Osby Kristianstads län

Anna Linnea, f. 1897 i Osby Kristianstads län

Ada Maria, f. 1899 i Vittsjö Kristianstads län

Betty Kristina, f. 1901 i Ullstorp Kristianstads län

Helge Natanael, f. 1905 i Mörrum Blekinge län

Jenny Matilda, f. 1907 i Östra Ny Östergötlands län

Källa: Folkräkning 1910 - Östra Ny församling, Östergötlands län,

Hälsningar
Ingrid


Rene Kruse

Citat fra: Shari Jensen [55458] Dato 25 Feb 2018 - 19:55
Mine svar med fed skrift:

Ved du hvordan jeg kommer videre herfra? Jeg prøver at google skandinaviske amerikanske bagefter. Hvis du har noget konkret må du meget gerne dele.

Har ikke selv p.t. noget konkret, blot anbefalingen om at kontakte det pågældende State Library - når du ved hvilken delstat i USA det drejer sig om.



Men her er en liste fra 2010 her på Forum med diverse  "Friendly Helpers" som evt. kan hjælpe dig med at søge efter info i USA.

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,165.0.html





Fedt med din oldeforældre, det er så mega spændende dette område.

Det var min oldemor´s storesøster og storesøsterens mand samt deres tre børn. (de udvandrede i 1911, kun et år før Titanic. Det var heldigt.) :o

Takker :)

Var det også de friendly helpers du skrev til :)?

Nej slet ikke, men er det den side som hedder sok.se du tænker på der er gratis nu?

https://www.slaegtogdata.dk/aktuelt/nyheder-1/svenske-rigsarkiv-fri-tilgang-til-digital-arkivinformation


Shari Jensen

#19
Nej, jeg har ikke selv henvendt mig til nogle på "Friendly Helpers" listen. Jeg googlede blot og fandt frem til State Library i Indiana.

Når man googler disse fire ord "genealogical division state library" får man søgeresultater i diverse stater.

Når du på et senere tidspunkt ved præcis hvilken delstat i USA du skal søge i, tilføjer du naturligvis blot navnet på delstaten når du googler - så finder du forhåbenligt noget du kan bruge.

Jeg ved ikke 100 % om alle delstaterne har en slægtsforskningsafdeling (genealogical division) på deres respektive statsbiblioteker, men mon ikke?




Rene Kruse

Citat fra: Shari Jensen [55458] Dato 25 Feb 2018 - 21:00
Nej, jeg har ikke selv henvendt mig til nogle på "Friendly Helpers" listen. Jeg googlede blot og fandt frem til State Library i Indiana.

Når man googler disse fire ord "genealogical division state library" får man søgeresultater i diverse stater.

Når du på et senere tidspunkt ved præcis hvilken delstat i USA du skal søge i, tilføjer du naturligvis blot navnet på delstaten når du googler - så finder du forhåbenligt noget du kan bruge.

Jeg ved ikke 100 % om alle delstaterne har en slægtsforskningsafdeling (genealogical division) på deres respektive statsbiblioteker, men mon ikke?





Ok jeg vidste ikke bibliotekter hjælper med den slags ;) jeg må finde ud af hvilke stater de var i og finde state library i de enkelte stater. jeg har forstået korrekt her ik :)?

Shari Jensen