Davis Herfort Christine Olesdatter

Startet af Ing-Britt Larsson, 11 Mar 2018 - 17:06

Forrige emne - Næste emne

Ing-Britt Larsson

David Herfort o Christine Olesdatter fick dottern Elisabeth 1740. 

www.danishfamilysearch.dk/sogn590/churchbook/source167399/opslag19727608.

Jag har funnit denna födelsen i   kyrkoboken i Fredriks Tyske Kirke.
David bör vara född runt 1700, Christine runt 1712.

Men jag vet inte var de bodde.  David står som arbetsmand.

De flyttade till Sverige , där står David som murarmästare.

Det skulle vara så intressant att kunna söka vidare efter David o Christines anfäder.. Men var skall jag börja.

De döpte sin dotter i Fredriks Tyske Kirke, kan man anta att David ev. kommer från Tyskland?
De fick även en son Petter ( Peter) , jag vet inte var han är född, men han bör vara född mellan 1755-1758. Han står som 4 år i kyrkboken i Sverige år 1762-1763

Det är nästan 15 år  sedan jag o min son sökte .

Tacksam för förslag på hur jag går vidare. Vore intressant att kunna gå vidare. Var David från Tyskland?,  det finns ju andra med namnet Herfurth i Danmark,  kan de vara släkt till David?.

Var kan Christine vara född, kan jag finna hennes föräldrar.

David o Christine kom att hamna i Stafsinge i Hallands län i Sverige, där dog David 1784-05-09 o Christine 1793-03-13.

Tack på förhand



Peter Kristiansen

M.v.h. Peter Kristiansen

Ing-Britt Larsson

Hej.  En ny fråga.  När en familj flyttade till Sverige. Registrerade det i något forum i Danmark. ex. emigrerat?
Jag tror att David skall ha befunnit sig i Landskrona o arbetat där vid nått tillfälle.

grethe jensen

På Køkenhavns stads arkiv findes mandtal for perioden omkring 1740
https://www.starbas.net/bestillingsenhed.php?bestillingsenhed_id=140445
Jeg kender ikke listerne, saa jeg ved ikke om de indeholder adresser; jeg vil forslå, at du bede om opslag vedrørende David i hjælp til opslag.
Mvh GJ