Vognsen-slægten i Nordjylland

Startet af Inger Eskildsen, 16 Mar 2018 - 19:04

Forrige emne - Næste emne

Inger Eskildsen

 :)Håber hermed at vi igen kan starte vore diskussioner omkring vore fælles aner. Det var lidt svært at komme ind her, men jeg tror, det er lykkedes. Jeg har noget at fortælle jer, men vil dog lige først være sikker på, at tråden bliver set. :)

Mikkel Eide Eriksen

Hej Inger

Det lyder da spændende! Hvad vil du fortælle? :)

Jeg har så vidt jeg ved kun en enkelt Niels Vognsen der levede i Skals sogn (Rinds herred, Viborg amt) i 1700-tallet.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Christian Konstmann Autzen

Vognsen findes her:

https://finnholbek.dk/

Jeg har en linie tilbage til "Vognsen af Hæstrup" - og dem har jeg taget via Finn Holbek's hjemmeside. Finn er mig bekendt den, som har de mest objektive oplysninger om adelen i Danmark.

Det er så en, som er ind-partner i min hustru's fætters Mærsk slægt.

Ellers - denne hjemmeside er vel den hjemmeside i Danmark i dag, som er bedst kendt blandt slægtsforskere med rødder tilbage i kongeriget Danmark; så du er i gode hænder her  :D

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Eskildsen

Hej Mikkel. Håber der kommer flere ind her på tråden af din slægt i Midtjylland, så I kan hjælpe hinanden med at komme videre. Der findes jo en hel del Vognsen'er i Rinds herred.
og
Hej Christian.
OK, man kan jo også selv undersøge kilderne, for somme tider finder man fejl.
Mvh. Inger

Inger Eskildsen

Det jeg har tænkt mig at skrive om her, er om hvordan Ørnekloen kom til Hørbylund.
Det vil tage lidt tid, så det bliver ikke lige nu.
Men god weekend.
Inger

Inger Eskildsen

Hej igen.
Måske er der flere tråde i gang vedr. vore aner, da der ikke er nogen fra det gamle dis-forum, der melder sig, så synes jeg ikke lige nu, der er grund til, at jeg bare skriver løs.

Dog vil jeg lige rette i Adelsårbogen ang. Thomas Thordsens børn, idet Laurids Viffertsen til Rebstrup 1456 var executor for sin moster Karen Thomasdatter, Mikkel Lauridsens Husfrues testamente.
(ses i under Viffert i DA). (Karen Thommasdatters 2. mand var Dionyssius Pedersen Galskyt).

En anden rettelse: Nogen har fejl i anerækken ved at lade Else Friis af Odden være mor til Jesper Thordsens datter Inger Jespersdatter, det passer ikke. Iflg. Allan Martens Andersen beskrivelse i
Dis-forum 19 juli 2007: Skiftebrev 7. maj 1528, lydende bl.a. at Elline Jensdatter, Niels Iversens
efterleverske i Tveden havde skiftet sit bo mellem sine datterdøtre, så at Ingerd Jespersdatter og hendes mand Vogn Pedersen er tilfaldet Tranekier og Gjerndrup m.m. gods i Hørby sogn. Findes i Adkomstregistreringens arkiv: Udtog af Vrejlevklosters Godsarkiv.
mvh. Inger

Christian Konstmann Autzen

Hej Inger

Hvis du har rettelser til Vogn hhv. Vognsen - og det også gælder det, som Finn Holbek har stående, så synes jeg at du skal gøre ham opmærksom herpå.

https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I25473&tree=2

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Eskildsen

Kan se, der har været en masse inde og kikke her, Kan vi slet ikke hilse på hinanden?
Jeg savner nogen at dele med.
Og hvad med slægten Roed=Vognsen, nogen, der forsker i det?
hilsen Inger

Hans Chr. Baagøe

Der er også nogle Vognsen fra Gudum, Fleskum herred i slutningen af 1800-tallet. Niels Christian Jensen og hans børn fik navnebevis på efternavnet Vognsen i 1906. Niels var søn af Jens Vognsen og Maren Jensdatter.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Inger Eskildsen

Hej Hans.
Højst sandsynligt, de er af slægten Vognsen. Gudumlund ejedes af Viffert Jonsen og Kirsten Thomasdatter Vognsen omkring 1500-tallet. Store Brøndum og Vårst var også ejet af Vognsen'er,   så du er bestemt i området.
Håber, der er andre i din familie, der ser dit indlæg, så kan I jo hjælpe hinanden. Det er det, tråden er oprettet til.
Tak for din henvendelse Hans.
Hilsen Inger.

Inger Eskildsen

Hej igen Hans.
Det var Torstedlund og ikke Gudumlund, undskyld!
Inger

Inger Eskildsen

Til dig Hans
Jens Vognsen født 28/5-1798 og var søn af Vogn Nielsen og Kirsten Nielsdatter i Ferslev.
Inger

Inger Eskildsen

Slet ingen der er interesseret i Ørnekloen, så behøver jeg jo ikke bruge tid med det...

Grethe Elten Mortensen

Hej

Vi kan jo ikke sige om Ørnekloen har vores interesse for vi læser om den. Jeg har familiemedlemmer på Hørbylund, så jeg ved ikke om de har noget med Ørnekloen at gøre.

Venligst
Grethe Elten Mortensen

Inger Eskildsen

Hej Grethe. Tak fordi du besøger siden her. Hvis du er en Vognsen af Hørbylund, har du nok også interesse i Ørnekloen.
Jeg vil da også gerne have en diskussion i gang omkring Roed'erne i Vårst. Vi har jo mange flere  muligheder i dag, end man havde, før computeren kom.
Håber virkelig på flere interesserede.
MVH. Inger

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg har ingen i Vårst. Kunne du ikke skrive hvem og hvornår dine er i Hørbylund.

Venligst
Grethe Elten Mortensen

Inger Eskildsen

Jesper Thordsen i Hørbylund, født ca. 1465.
Inger

Inger Eskildsen


                     Ørneklo-våbenet i Nordjylland
Jeg har på det sidste koncentreret mig om at få trævlet de ledetråde op, som vi får serveret omkring Hørbylund-familien,
Mange af os, der forsker i anerne, har nok haft den samme fornemmelse, at ørnekloen må stamme fra slægten Urne/Mule, men hvordan var den så kommet til Hørbylund?  Af de ledetråde, som har været mig til hjælp ved optrævlingen, vil jeg kun nævne i store træk her.
1:  I indledningen til Mule-slægten i DA nævnes en Niels Esbernsen, der 1367 førte ørnekloen i Nordjylland.
2:  Laurids Thordsen Mule, prior i Helligåndshuset i Aalborg 1501-1517 og senere prior i Sæby Kloster, stævnede Jesper Thordsen 1/5 1537 for at have tilranet sig 3 adkomstbreve fra Sæby Kloster, som i sin tid var blevet skænket til Helligåndshuset i Aalborg af præsten Peder Thomsen i Aggersborg, der var farbror til Jesper. Disse breve var åbenbart fulgt med hr. Laurids til Sæby som personlig eje.
Konklusion heraf;    Laurids Thordsen Mule var bror til Jesper   
3: 3/5 samme år blev Jesper Thordsen igen stævnet denne gang af Godske Vognsen til Stenshede, der anklagede Jesper for at have foholdt ham gården Kraghede, som Godske havde fået skøde på af sin bror Morten Vognsen af Tamstrup med sin hustrus samtykke. Han var gift med Johanne Jespersdatter, datter af Jesper Thordsen. Denne gård havde Niels Iversens enke Elline Jensdatter (Marens mormor) afhændet til Morten Vognsen, og senere samtykket i, at Morten solgte gården til Godske Vognsen.   
Maren Jespersdatter er her nævnt som værende oldebarn til fru Elline Jespersdatter.
Denne fru Elline Jespersdatter må være en interessant person, da oldefaren ikke er nævnt her.
Konklusion heraf;     Elline Jespersdatter = Elline Esbernsdatter          og søster til den Niels Esbernsen, der førte ørnekloen her 1367.
Så langt, så godt.
Herefter må vi så kikke "Mulerne" igennem i DA, og her var der gevinst.
Gyncekin Clausen Mule, gift med Catharine Gudmundsdatter havde en datter Margrethe Gyncekinsdatter Mule, der blev gift med Esbern Nielsen Bille i Solbjerg på Sjælland. Da Gyncekin dør tidligt, gifter Catharine sig igen med Karl Nielsen Huitfeldt i Hørby i Tuse sogn på Sjælland, som døde  ca. 1355 og var barnløs. Så man må vel formode, at Catharines arv efter Karl Nielsen har været Hørbylund i Hørby sogn i Nordjylland. (Karl Nielsen havde en bror Peder Nielsen, mon den Peder Nielsen, der ses som ejer af Hørbylund 1319). Catharines datterbørn må så have fulgt med til Nordjylland, hvor Niels Esbernsen Mule ses som - vel nok en meget ung mand - 1367, han ses senere i Hallelev ved Slagelse, gift og får 4 piger, bl.a. Inger og Johanne.
Da Elline Jespersdatter ses som oldemor til Maren Jespersdatter, må hun være blevet gift med Thomas Thordsen, og deres børn førte da også Ørnekloen.
Nok for nu.
Inger

Grethe Elten Mortensen

Hej

Personerne du her nævner har jeg ikke, jeg er endnu ikke så langt tilbage.

Kender du denne side:

http://www.risgaardhuse.dk/Hoerbylund%20hgd.htm

Venligst
Grethe Elten Mortensen

Inger Eskildsen

Hej Grethe. Nej den kendte jeg ikke, men tak. Hvor langt er du i Vognsen ?

Grethe Elten Mortensen

Hej

jeg Har Johanne Vognsdatter fra Hæstrupgård, men det er faktisk en del år siden jeg har beskæftiget mig med hende, så der er nok kommet meget nyt frem. Jeg er ikke gået længere tilbage med hende.

http://gerdalogy.dk/individual.php?pid=I8116&ged=Vendelboslaegter


På Hørbylund Har jeg Brønnum, Rafn og Abel.

Venligst
Grethe Elten Mortensen

Inger Eskildsen

Hej igen
Hun er også min ane.

Inger Eskildsen

Hej
Hvis Finn Holbek skulle kikke forbi her, kunne jeg godt tænke mig at spørge ham om, hvor han har fundet Thomas Thorsen (Vognsen)'s Våben som værende en Ørneklo.
Inger

Inger Eskildsen

Hvordan sletter man en tråd i Dis-Danmark ?

Bernhard Christensen

hej Inger

Jeg kan "tjippe ind" med en enkelt Bertel Vognsen (Voghnsøn) viet i Hillerslev i 1684

mvh
Bernhard


Inger Eskildsen

Hej Bernhard.
Din Bertel var vel søn af den Vogn Bertelsen, som døde i Hillerslev by 1697, 78 år gl.
Inger

Bernhard Christensen

hej Inger

Jeg er ikke så langt tilbage i tid som du - jeg har ingen data på Bertel Vognsen udover navnog  ægteskab med Maren Olufsdatter (også dataløs)

Hillerslev er det  utvivlsomt

Mine optegnelser starter med deres datter Anne Bertelsdatter (1695-1758) gift Povelsen-Tange.

Hvis du har oplysninger tilgængelige på nettet eller på anden vis (digitalt) (jeg bor i Grønland) - ja så er jeg interesseret


dbh
Bernhard

Inger Eskildsen

Slet ingen kommentarer fra de gamle DIS-medlemmer? Det forstår jeg ikke! Synes I ikke, der er beviser nok på, at Ørnekloen stammer fra Mule/Bille?
Måske skulle jeg lave en ny tråd om Gamle Thord Roed til Vårst som værende den samme som Thord Thomsen til Dalsgård. Hvis jeg skal komme nærmere ind på det, vil jeg da gerne, hvis man her vil vise lidt interesse.
KOM NU Venner!
Inger

Grethe Elten Mortensen

Hej Inger


Du kan være helt sikker på at du vil få svar hvis et sådant findes. Så interessen findes.


Jeg har fået meget hjælp, men det er bare ikke altid muligt at svare på de spørgsmål man stiller. Sådan er det, vi vil alle gerne finde mere, men pludselig stopper mulighederne for at komme videre og det må vi så acceptere.


Venligst
Grethe Elten Mortensen


Inger Eskildsen

Hej Grethe, tak for dine kloge ord. Jeg er nu ikke helt ny, så du behøver ikke gi' mig gode råd. Jeg søger ikke nogen svar på nogen spørgsmål, hvis du læser rigtigt, er det jo mig, der har svar.
Mvh.  Inger