Vognsen-slægten i Nordjylland

Startet af Inger Eskildsen, 16 Mar 2018 - 19:04

Forrige emne - Næste emne

Inger Eskildsen


Inger Eskildsen


Inger Eskildsen

Hej til alle, der forsker i denne slægt.

Det, jeg skriver her, håber jeg vil blive på diskussionsplan.
Jeg  går ikke i detaljer med kilder, årstal, osv., det vil fylde alt for meget, og jeg ved jo ikke, om jeg igen bruger min tid forgæves! Men jer, der virkelig forsker i denne slægt ved jo, hvad jeg taler om.  Så lad os diskutere, om Thord Thomsen Roed til Vårst var den samme som Thord Thomsen i Dalsgaard.

Var Thord Roed til Vårst den samme som Thord Thomsen i Dalsgaard?

Ja, det mener jeg.

Vi har i det gamle DIS-forum været inde på samme spørgsmål, men måtte forlade det igen, da man ikke kunne få det til at passe tidsmæssigt, og så var der også et problem med Thord Thomsens datter Maren, som skulle være gift med Niels Mortensen af Hjermitslevgaard, som var bror til Marens mor Ide Mortensdatter, klart at Maren ikke kunne gifte sig med sin morbror. Men, der står også, at Ide Mortensdatter var gift med GAMLE Thord Roed til Vårst. Han var en gammel mand og havde været gift før, og hans første kone var utvivlsomt NN Peder Bergsdatter, de har boet i Dalsgaard, og fået datteren Maren, som så blev gift med hendes stedmors bror. Da man ser Maren og hendes bror Thomas Thordsen skændes om 2 agre på Hjermitslev mark, må Thomas og Maren være halvsøskende, så Thomas må være søn af Thord og Ide Mortensdatter.                                     Thord må være født omkring 1400.

Maren og Niels Mortensen fik en søn, som de naturligvis kaldte Morten, og da han hed det samme som sin farfar Morten Nielsen Vognsen, må han have brugt navnet Svan efter sin farmors slægt med svanen. Ham ser vi også som frænde til Thomas Thordsen. Jeg tror faktisk også, at den Morten Nielsen, vi ser i Rolsøgaard på Djursland, er Morten Svan. Han var nemlig gift med Mette Per Møllumsdatter Hvide af Mølstrup på Djursland. Denne slægt var sikkert ejer af meget gods, bl. a. måske Rolsøgaard på Djursland.
Så - kan vi diskutere videre kære venner?
Hilsen Inger

Inger Eskildsen

Går da ud fra, at jeg ikke behøver at skrive, at alle mine kilder og oplysninger har jeg udelukkende fra adelsårbøgerne og gamle breve. Så er det bare at forstå og tænke over, hvad man læser.

Ked af, at I ingen kommentarer har.

Måske skal jeg lige skrive, at jeg har fået en personlig mail af en kendt person her på Dis-forum, at han mener, den sag her er for fagfolk. (Sikke en fornærmelse).

Ok, jeg slutter tråden her.
Hilsen Inger