Slave på Kronborg omkr. 1803: kirkebog?

Startet af Inger Buchard, 13 Okt 2019 - 15:47

Forrige emne - Næste emne

Inger Buchard

En tysk slægtsforsker spørger, hvor dødsfald blandt slaverne på Kronborg skal søges
Jeg har kikket i de to sæt kirkebøger fra Helsingør og ikke fundet fanger fra slottet. Blev deres død overhovedet bogført?

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

John Damm Sørensen

Denne registratur henviser til en anden registratur fra 1891, hvor Kronborg Fæstning er nævnt.
Da jeg alligevel skal på Rigsarkivet den 25., har jeg bestilt registraturen fra 1891 til gennemsyn.
https://dis-danmark.dk/bibliotek/905227.pdf

Hilsen
John

Inger Buchard

Den søgte hedder Hans Hansen, er født 14-09-1764 i Osterohrstedt, Schwesing sogn, Sydslesvig
Han er idømt livsvarig frihedsstraf på grund af røveri på (åben) gade

Thomas Kleinert læser med her

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

John Damm Sørensen

Ved vi med sikkerhed, at han var slave på Kronborg?

Jeg forsøgte at bestille stambog for slaver 1880-1844 (jeg går ud fra, at der skulle stå 1780-1844), men en anden havde allerede reserveret materialet.

Hilsen
John

Inger Buchard

Spørgeren skriver:
mein 4. Urgroßvater Hans Hansen, geboren am 14. Sep 1764 in Oster Ohrstedt, ist um das Jahr 1803, zu einer lebenslangen Freiheitsstrafe, wegen Straßenraub, verurteilt worden. Er soll dort* auch verstorben sein. Nun möchte ich gerne wissen  wo die Sterbefälle der Festung Kronborg dokumentiert sind und ob diese vielleicht im Kirchenbuch von Helsingør verzeichnet sind.
Über weiterführende Hinweise, würde ich mich sehr freuen.
*Gefängnis Festung Kronborg/Helsingør

så jo: jeg mener, han har været på Kronborg

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki