En gård på 18 fag

Startet af Linda Oszadlik Laursen, 19 Mar 2018 - 19:09

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

I de godsarkiver jeg har set er der ingen skifter, hvis den gamle fæster har afstået gården til søn eller svigersøn mod aftægt.for så besyrerr han/hun jo ikke noget hvor godset har  har noget "i klemme"

Hov, -- hvor blev din slægtshistorie af?
Mvh Egon

Linda Oszadlik Laursen

Hej Egon,

Jeg fik den slettet, fordi den var blevet misvisende med al den nye info, jeg havde fået. Og da jeg håber at komme et led til tilbage, har jeg endnu ikke startet historien på ny.

Interessant info om skifter, det vidste jeg ikke. Tak!

Jeg må vist en tur på det arkiv. For opslaget er jo så "løst" at jeg ikke vil sætte andre til det.

God weekend
Linda

Linda Oszadlik Laursen

Citat fra: Egon Hansen [3464] Dato 02 Apr 2018 - 20:47
Er Rasmus Poulsen forlover da Laurs Skriver blive gift i 1755?
På "DIS ARKIVALIELISTER" -Family searck,- Godsarkiver - Randers amt er Frisenvold skifteprotokol afskrevet
De alfalbetiske navnelister foran i hver bog er skrevet med nutidens bogstaver.
Mvh Egon


Desværre kræver det, at man er medlem af family search for at kunne slå op i listerne.

/Linda

Egon Hansen

Det kister ikke noget at blive medlem!
Hvis det er Rasmus Poulsens gård som Laurs overtager, evt med svigerforældrene på aftægt, kunde det måske forklare det meget sttore stuehus på gården.
Mvh Egon

Linda Oszadlik Laursen

Hej igen Egon,

Jeg har tænkt så det knager!

Da Giertrud Rasmusdatters far (Rasmus Poulsen) døde i 1781 - døde samtidig hans søn Poul Rasmussen (Gammel) og i skiftet står der, at de delte fælles bo. Yderligere vil enken fører gården videre. Så det kan altså ikke være den går, som Laurs og Giertrud dør fra i 1784. Men tak for indsparket!

Jeg har i øvrigt haft gang i skiftelisterne... jeg gik lige fejl af, hvad du henviste til. Desværre ved jeg ikke hvad Niels Jensen Skrivers far hed. Han hed selvfølgelig Jens til fornavn... men om han hed Jensen eller Laursen (som de to sønner) ved jeg ikke. Og jeg har ikke kunne finde nogen i skiftelisterne, der passer ind.

Dbh Linda