soldat i 1864 ved Alssund, n.f. Sønderborg ?

Startet af dagny elisabeth salomonsen, 15 Apr 2018 - 16:09

Forrige emne - Næste emne

dagny elisabeth salomonsen

Jeg vil gerne høre, om det er muligt at finde en person, der var soldat i krigen 1864 ved Alssund, n.f. Sønderborg.  Det er så vidt jeg kan se 7. udskrivningskreds, men den findes ikke i 1864 ?

Det drejer sig om Jacob Laursen, søn af Laurs Jensen (Salling), Marie Magdalene sogn, født den 7.1.1838 - reg. i 1838 under lægd 68, opssl. 77, nr. 130.  Men derefter har det ikke været mig muligt at finde ham.   Jeg er meget i tvivl om, hvornår man igen skal lede - hvornår blev han indkaldt o.s.v. ?  Jeg synes virkelig disse lægdsruller udfordrer !  Er det muligt at finde ham ?  Oplysningen om Alssund er fra en stambog (ikke mig, der har fundet ham der).  Skal man på landsarkivet for at finde stambøger ?

På forhånd tak for hjælp.

Dagny Salomonsen


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

dagny elisabeth salomonsen

Hej Gitte.

Tusind tak for dit svar med link til Salldata.  Det giver mange rigtig gode oplysninger - bl.a., at han var indlagt på lasaret i Nordborg - og at hans adresse hjemme var i Øster Alling.  Jeg havde ikke i tankerne at søge om erindringsmedalje !  Det var en ekstra oplysning oveni de mere kontante data om det militære.

Mange tak fra
Dagny

Gitte Johansen

Hej Dagny

Dejligt, at du er glad. Jeg føler jo næsten, at jeg kender familien, og jeg kunne huske Øster Alling.

Min mand har slægtninge (mormor), født i Øster Alling, og diverse andre fra omegnen.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

dagny elisabeth salomonsen

Hej igen Gitte.

Tak for dit indlæg.  Jeg kan oplyse, at hele min mors familie er at finde på Djursland - rigtig mange i Brunmose, men i øvrigt næsten alle sogne der omkring - og flere i Øster Alling.  Det er familierne Salling og Gyldenløve, der "huserer" på de kanter.  Det gode er, at disse familier er meget faste beboere i området - de flytter sjældent udenfor sognet - det letter meget, når man skal finde et nyt medlem.

Mange tak for din hjælp i dag - og mange gange tidligere.

Dagny


Gitte Johansen

#5
Jeg har både Salling og Gyldenløve i mit træ. Else Cathrine Salling, født i Løvenholm ved Auning, gift med en Strand, datter af Gartner Niels Salling (min side).

Det er så kun Gyldenløv, jeg har fra Virring/Essenbæk.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com