Pasforhold Sverige-Tyskland i 1920'erne

Startet af Britta Sørensen, 19 Apr 2018 - 09:00

Forrige emne - Næste emne

Britta Sørensen

Hej!

Er der nogen, der kender til pasforholdene mellem Sverige og Tyskland i tiden 1913-1928? Mest interessant for mig er tiden 1920-1928.
Jeg tænker på, om der findes pasprotokoller i Sverige og om de er tilgængelige på nettet eller ..?
Mvh
Britta S.
Roskilde


Eva Morfiadakis

#2
Ja, det finns passansökningar. Jag minns nu inte exakt från vilken tid. Jag tror man finner dem i de olika länsstyrelsernas arkiv. Tror inte de finns på nätet ännu.

https://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=passans%C3%B6kningar+malm%C3%B6hus+l%C3%A4n&EndastDigitaliserat=false&BegransaPaTitelEllerNamn=false&lk=Ladda+kategorier&AvanceradSok=False&typAvLista=Standard&page=1&postid=Arkis+b58163ae-d404-4270-8c47-f3aaac943779&tab=post&FacettState=undefined%3ac%7c&s=Balder

Här finns något för Malmöhus län.

Om det gäller pass utfärdade i Blekinge är det bäst att skriva till Landsarkivet i Lund och fråga.

Eva M
Eva M

Britta Sørensen

Hej Aase og Eva.

Mange tak for adresserne ;D. Det ser ud til der er mange lister - og muligheder? Det drejer sig om min far, der rejser til Tyskland i 1920'er enten på en laaaaaaaaaaaaaaaang ferie (på cykel) eller som nogle i familien mener, på valsen. Han rejser fra  Sölvesborg i 1920 til København, så det er Blekinge län, der i givet fald er den udstedende myndighed. Spørgsmålet er, om han behøvede pas til Danmark dengang - i 1920'erne? Hvis ønsket om turen til Tyskland først er dukket op i løbet af de første år i København, så kunne det være ambassaden i København, der ordnede passet, men så er arkivalierne vel havnet i Sverige på et eller andet tidspunkt. Under alle omstændigheder har det været de svenske myndigheder, der skulle udstede passet, da han var svensk statsborger på det tidspunkt. Jeg kigger i listerne og ellers henvender jeg mig, som foreslået, til Lund.

Rigtig mange tak for hjælpen
Vh
Britta S.