Hjælp til tydning af konfirmation i 1815 i Broager, Sønderborg

Startet af Michelle Bach Nielsen, 19 Apr 2018 - 10:30

Forrige emne - Næste emne

Michelle Bach Nielsen

Hej

Er der en der kan tyde hvad der står om denne konfirmation:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216138#201110,38088210

Det er på anden side, 1815 og nr. 24, Anna Christina.

På forhånd tak.

Inger Buchard

24 Anna Christina, Tochter des Häuerlings Knuth Petersen bey Ekensund, geb. in Oesbüy d. 12 März 1800

Inger
Redaktør på DIS-Wiki


Inger Buchard

Du skriver i en anden tråd en sammenfatning af familiehistorien.
Når nu faderen bor til leje på Egernsund, ville det være nærliggende at regne ham blandt teglværksarbejdere. Fødslen er ikke registreret i Øsby, så du må rundt i morænelandskabet og lede efter teglværker/lergrave, hvis du vil finde hendes fødsel. På vej fra Øsby og sydpå kender jeg et teglværk nord for Rødekro - i Rise sogn. I Åbenrå landsogn er der også teglværker - men det har du opdaget
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,137007.0.html
Desuden er der alle sognene nord for Flensborg fjord, f.eks Broager (med Egernsund), Gråsten/Adsbøl, Nybøl

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Helle Jespersen

De kan også være fiskere.
Omkring Egernsund var der en livlig trafik af fiskerbåde. Men også både der sejlede fra Teglværkerne fra Egernsund.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Michelle Bach Nielsen

Jeg er ved at få godt styr på det... Jeg mangler bare at finde Anna Christinas fødsel. Ved konfirmationen står der at hun er født d. 12 marts 1800 i Øsby, men det kan jeg ikke lige finde. Måske det er en anden by? Jeg må lede.
Men der bliver født en Christian d. 12 marts 1799 også samme forældre, og han forsvinder igen efter fødslen.
Ved FT 1803 står kun Anna Christina på og de andre børn, og ingen Christian.
Kan det mon tænkes at der er sket en fejl i kirkebogen og Christian og Anna Christina er den samme?