Familjen Giersing i Köbenhavn under 1900-talet

Startet af Mogens H Andersson, 23 Apr 2018 - 21:55

Forrige emne - Næste emne

John Damm Sørensen

Der var ikke noget at finde på Erik Henry Giersing, men der var nogle artikler om den Erik Giersing, som blev skudt i benet og senere bortført fra sygehuset i Odense. Han fik senere benet amputeret og skulle være flyttet til København efter krigen.
Jeg tog ikke nogen kopi af artiklerne, men jeg kan se efter dem igen, næste gang jeg kommer på biblioteket.

Hilsen
John

Mogens H Andersson

Hej John

Tack för ditt intresse! Det är förmodligen inte samma Erik Henry Giersing utan det handlar kanske mer om en ung motståndsman, Erik Giersing. Jag har letat efter honom i Odense men inte lyckats lokalisera honom.


Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej,

I dag har jag tillbringat en eftermiddag på Den Sorte Diamant och fann att Erik Giersing dog 29 januari 1989. Jag fann också hans far som dog 5 juli 1955.

Då tänkte jag att jag skulle kunna hitta dödsdagen för Joachim Giersing,men då tog lyckan slut...


Mvh

Mogens

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Mogens H Andersson

Hej,

Tack Gitte, lite märkligt att jag inte kunde hitta honom själv i dag. Det beror möjligen på att jag letade efter 1984...

Mvh

Mogens

John Damm Sørensen

#36
Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 18 Jun 2018 - 19:39
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/search/%22Joachim%20giersing%22/date/1979-01-01%2C1979-11-30

Det er Joachims dødsannonce, han døde 21. januar 1979. Udover konens navn optræder 4 andre ved fornavn. Formodentlig navne på en datter og en søn og deres respektive ægtefæller.

Jeg fandt en annonce fra 1953, hvor en Birthe Giersing med et 3 årigt barn søger arbejde som husbestyrerinde. Hun boede da på Ahornvej 1 i Ballerup. Men det må nok være en anden.

Hilsen
John

Mogens H Andersson

Hej,

Tack för hjälpen! Nu gäller det att hitta Birte Giersing och deras barn.Birte är ju förmodligen död, men hur hittar jag uppgifter om henne? Och deras barn?

Mvh

Mogens

John Damm Sørensen

Birte bliver boede på Ordrupvej 155, men i 1984 har hun skiftet efternavn til Lykstein (samme telefonnummer). Hun findes ikke i 1985 og frem, men der synes at være en Birte Lykstein, der dør i 1990.
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/search/%22birte%20lykstein%22%20d%C3%B8d*

Hilsen
John

John Damm Sørensen

I følge Dagbladet Information modtog antikvitetshandler Joachim Giersing i 1947 den britiske medalje "King's Medal for Courage in the Cause of Freedom" for hans indsats som modstandsmand under krigen.

Hilsen
John

Gitte Johansen

Hans kone lever stadig.

Jeg sender lige vielse i "mine beskeder"
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mogens H Andersson

Hej,
Tack Gitte och John! Heter fru Giersing Lykstein nu? Då gäller det att hitta Joachim Giersings första äktenskap för att komma vidare med upplysningar om barnen...

Mvh

Mogens

Gitte Johansen

Nej, hun hedder Giersing.

Hun har selv børn fra 1. ægteskab. Kunne være dem, der står ved dødsannonce.

Joachim bor fra 1940 i Ordrup og er ikke gift der. Ingen børn født i Ordrup fra 1. ægteskab.

Ved ikke om der er børn i  sidste ægteskab, da der ikke er dåb efter 1960.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=240885#240885,46001503
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mogens H Andersson

Gitte,

Tack! Intressant länk om Joachim i motståndsrörelsen. Innebär det inte att han har gift sig första gången efter kriget? Barnen borde ju i så fall vara födda i Skovshoved sogn, men det går inte att kontrollera på grund av att Rigsarkivets hemsida ligger nere för tillfället...

Mvh

Mogens

John Damm Sørensen

Hej Mogens og Gitte.

Her er Birtes adresse i Nyråd i 1984. Manden Svend Holger Lykstein dør omkring 1993. Birte sælger huset i 1997. På tinglysning.dk kan man se handlen fra 1997, som tilsyneladende håndteres af hendes søn, hvis fornavn optræder i Joachims dødsannonce.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=44770#44770,8152439


Hilsen
John

Gitte Johansen

Hej John


Lidt underligt at hun så kalder sig ved andet navn nu.


Er forbogstaverne PJ og BB ved de 2 navne ved dødsannoncen?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#47
Nu har jeg set dødsannoncen (fra John), og jeg sender dig lige noget igen. Det er hendes børn fra 1. ægteskab, der underskriver.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mogens H Andersson

Gitte och John,

Tack för hjälpen och det förklarar ju varför jag inte kunde hitta några barn! Då undrar jag just nu vem är Helle? Hon står med i dödsannonsen tillsammans med ett mansnamn, om jag inte minns fel...

Mvh

Mogens

Gitte Johansen

Hvis du er på facebook kan du komme i kontakt med en af pigerne. Hun kan nok fortælle en del.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mogens H Andersson


Gitte Johansen

Bente, og jeg ved, det er den rigtige, da hun har kontakt med broderens kone.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com