Peder Rasmussen Skomager/Vævers 2 kone Karen Jensdatter Nørre Vedby Fal Nør

Startet af Bernhard Christensen, 24 Apr 2018 - 00:50

Forrige emne - Næste emne

Bernhard Christensen

Hej

Peder Rasmussen Skomager – også kaldet Peder Rasmussen Væver er født den 15 februar 1750 i Nørre Vedby Falster Nørre begravet 31 maj 1823 Nørre Vedby

Søn af Rasmus Pedersen Skomager begravet 1777 Nørre Vedby g.m. Anna Margaretha Larsdatter (Anne Margrethe Laursdatter) begravet 19 juli 1809 Nørre Vedby.

Peder gifter sig den 10 januar 1777 med Inger Larsdatter født 1747 (Laursdatter) i Nørre Vedby, som imidlertid begraves allerede den 23 december 1777 i Nørre Vedby. Ægteskabet bringer dog en fælles datter Maren (Lisbet) Pedersdatter født 11 august 1777 Nørre Vedby

Der er skifter og folketællinger til evidens for mangt og meget i sagen. – også at Peder Rasmussen Skomager/Væver 2 kone hedder Karen Jensdatter død 9 august 1833 Nørre Vedby 74 år gammel – fælles børn er Inger Malena Pedersdatter født 8 maj 1782 og Rasmus Pedersen født 8 juni 1787

1-2 slægtstavler på nettet optegner Karen Jensdatter som døbt i Nørre Vedby 1759 (måske beregnet 1759/1760.)

Der er en gammel tråd på DIS "Hvem var Rasmus Pedersen i Falster Nørre Herred" som for ca 10 år siden diskuterede emnet gående på sidstnævnte Rasmus Pedersen ophav – altså masser af evidens i det hele taget.

Hvorfor er det så at jeg ikke kan finde Karen Jensdatters dåb i Nørre Vedby (og omegn)?, og hvorfor kan jeg ikke finde Peder Rasmussen Skomagers og Karen Jensdatters vielse som jeg antager forekommer mellem Inger Larsdatters begravelse den 23 december 1777 og Inger Malenas dåb den 8 maj 1782?. jeg synes jeg har været i alle omliggende sogne i perioden, men er måske blevet "blind" undervejs

Er der nogen der har stærkt opslagsværktøj og evner som kan finde Karen Jensdatters dåb eller vielse.

Dbh
Bernhard


Britta Hansen

#1
Hej Bernhard

Her er Rasmus født 8.6.1787 i Nørre Vedby
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=154366#154366,25745524 venstre side barn nr 4 fra neden.

Jeg læser, at hans mor hedder Karen Hansdatter
Det er nok derfor, at du ikke har fundet hende  ;)

Prøv familysearch.org

Måske hende her i nabosognet Vålse
Name   Karen Hansdatter
Gender   Female
Christening Date   17 Aug 1760
Christening Place   VAALSE, MARIBO, DENMARK
Father's Name   Hans Tydsk

I original kilde  FT1801 + begravelsen står hun som Jensdatter .. hm.........
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Bernhard Christensen

hej Britta

jeg er ikke helt overbevist om at der ikke står Jensdatter

dbh
Bernhard

Maribo, Falsters Nørre, Nørre Vedby, Nørre Wedbye, , , FT-1787, B8883
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
            Degn      
Peder Rasmuss: Skoemager     38     Gift     Mand     Huusmand og Bondevæver      
Karen Jensdatter     28     Gift     Kone [Peder Rasmuss: Skoemager]           
Inger Malena Pedersdatter     6     Ugift     Børn af hans sidste Ægteskab [Peder Rasmuss: Skoemager og Karen Jensdatter]           
Rasmus Pedersen     1     Ugift     Børn af hans sidste Ægteskab [Peder Rasmuss: Skoemager og Karen Jensdatter]           

Maribo, Falsters Nørre, Nørre Vedby, Nørre Vedbye med dertil hørende Udflyttere, , 78de familie, FT-1801, B8810
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Peder Skomager     52     Gift     Mand     Inders og dagleier      
Karen Jensdatter     42     Gift     Hans kone [Peder Skomager]           
Rasmus Pedersen     14     Ugift     Deres søn [Peder Skomager og Karen Jensdatter]        


Britta Hansen

#3
Har netop checket den originale FT1801 kilde: Jensdatter
+ FT1787 også Jensdatter
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Bernhard Christensen

Hej Britta

Fint - din Vålse vinkel er også "gangbar" - bortset fra årstallet - såvidt jeg husker er en Peder Rasmussen og en Karen Hansdatter viet der i 1783. nemt skal det jo ikke være :)

Håber at du måske alligevel vil se om du kan finde Karen Jensdatter på anden vis

dbh
Bernhard

Bjørn Marcher

Hej alle,


Jeg mener nu også at der står Karen Jensdatter i det fine link, Britta har sendt. Det er ikke nemt at se forskel på "Ha" og "Je" for den "hånd", men hvis man ser andetsteds på siden, mener jeg der flere steder er skrevet "Ha" på en anden måde.

Jeg er selv i familien, Peder Rasmussens forældre Rasmus Pedersen Skomager og Ane Margrethe Larsdatter er mine tip4-oldeforældre. Deres søn Lars Rasmussen, som nævnes som fadder, er min tip3-oldefar.

Bemærk at 1777 har været et begivenhedsrigt år for Peder Rasmussen Skomager både positivt og negativt: Han bliver viet 10.januar med Inger Larsdatter - faderen dør tidligt på året, skifte 31.maj - datter Maren (Lisbet) Pedersdatter født 11. august - hustruen begraves allerede den 23.december - skifte 1. Dec. efter Inger Laursdatter i Riserup (nævnt i gl. tråd om end datoen da ikke kan passe, mon det er 31.dec (da datteren er 19 uger) ?).   


Jeg ser lige gamle noter igennem, men har ikke umiddelbart nye oplysninger vedrørende Karen Jensdatter.

venlig hilsen

Bjørn 
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bernhard Christensen

hej Bjørn

tak for meldingen - for mit vedkommnde er det min svogers aner - og han er efterkommer efter Inger La(u)rsdatter - altså netop det barn Maren de trods alt lige nåede at få.

Hvis du har oplysninger om Ingers ophav er jeg meget interesseret

Hvis jeg kan bidrage med noget den anden vej - så benyt evt. den til min profil her på DS knyttede mailadresse

Karen Jensdatter - da hun ikke er direkte linje har jeg ikke gjort så meget mere ved, andet end at jeg i dag antager at hun er født den 6 december 1761 i Nørre Vedby som datter af Jens Mortensen Bruun og Ellen Olsdatter


Tak igen og

dbh
Bernhard

Bjørn Marcher

Hej Bernhard,


Her er skiftet efter Ellen Olsdatter, hustru til Jens Mortensen, der døde i 1787. Der nævnes 3 sønner, men ikke Karen Jensdatter så vidt jeg kan se.

http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=243&bsid=141815&kb=Maribo+amt%2C+Godsskifter%2C+Hvededal+og+Grimmelstrup+Godser%2C+Skifteprotokol+%2C++-

mvh Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bernhard Christensen

hejb Bjørn

Tak for det. Det er godt at få rettet fejl!

dbh
Bernhard