Spørgsmål vedr. kalender

Startet af Shari Jensen, 24 Apr 2018 - 16:22

Forrige emne - Næste emne

Shari Jensen

Når der står i kirkebogen at et par blev gift "6. søndag i Trinitatis", betyder det at de blev gift den 6. søndag EFTER Trinitatis?




Søren Agersnap

I grunden burde spørgsmålet stilles i et andet forum. Men svaret er et klart ja. Trinitatis-tiden går fra pinse til advent og begynder med trinitatis-søndag. Uanset at det kunne ændre tællemåden, må det i praksis være ligegyldigt, om man skriver efter eller i.

Vh. Søre

Shari Jensen

#2
Tak for svar, Søren!   :)  

Det er forvirrende idet begge udtryk  ("i" og "efter") blev brugt i kirkebøgerne, som f.eks. her i Drejø sogn i 1791:

5 søndag i trinitatis lod Niels Rasmussen væver på Drejø og moderen Johanne Marie Jensdatter deres søn døbe Rasmus frembåren af Niels Josephsens kone, de øvrige faddere var Hans Mortensens kone, Hans Jensen, Christopher smed, Hans snedker.

9 søndag efter trinitatis lod Niels væver sin kone introducere.



P.S. Jeg var meget i tvivl om hvor jeg skulle poste. Hvilket forum skulle jeg have postet i?

Karin Andersen

Hej  :)

Svaret er forummet: Slægtsforskning Metode og Teknik. Der kan du i øvrigt finde mange gode tricks.

Venligst  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Shari Jensen


Bjørn Sommer


Kirkeåret er fyldigt beskrevet som en del af Den Danske Salmebog. -

Heraf fremgår det, at tekstlæsningerne ( - og derved, hvilken tekst der prædikes over -) er nøje fastlagt til bestemte søndage i løbet af året.

I ulige år læses søndagens tekst fra "første tekstrække".

I lige år læses søndagens tekst fra "anden tekstrække".

Denne faste betegnelse af søndagens navn er en vejledning til præsten om, hvilken tekst, der skal prædikes over.

Derved betyder 5. søndag efter Trinitatis og 5. søndag i Trinitatistiden det samme: Nemlig at den til den 5. søndag hørende tekst skal læses og prædikes over.

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Shari Jensen


John Thomsen

Og for en del år siden var der et DIS-medlem, der lavede et program til computeren, ved navn Kalender, hvor man kan slå alle den slags betegnelser op, og få den eksakte dato.

Lidt i stil med en Bauer's kalender, husker jeg fra diskussionerne.

Venligst
John

Shari Jensen