Efterlyser Agnethe Andersdr., Præstø-/Sorø-egnen første halvdel af 1800-tallet

Startet af Karsten Jacobsen, 25 Apr 2018 - 00:09

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Jeg efterlyser Agnethe Andersdatters opholdssteder fra FT 1834 og efterfølgende, dødssted og -dag samt skifte.

Jeg har dette på hende:
Agnete <ANDERSDATTER>
Christening: 30 Nov 1777 Place: Vejlo, Praesto, Denmark
Father: Anders JENSEN  

I FT 1787 bor Agnethe hos en farbror, som er Fæstemøller i Rettestrup:
Præstø, Hammer, Vejlø, Wejløe Sogn, Rettestrup, , FT-1787, C6477
Peter Jensen 46 Gift Hosbond Fæste Møller
Anne Jensdatter 30 Gift Madmoder
Anne Sophie Petersdatter 11 Ugift Børn i første Egteskab
Anne Marie Petersdatter 7 Ugift Børn i første Egteskab
Ellen Kirstine Petersdatter 5 Ugift Børn i første Egteskab
Agnethe Andersdatter 8 Ugift Møllerens Broder Datter
Simon Jensen 32 Gift Møller Svend
Sidse Andersdatter 18 Ugift Tieneste Pige
Ellen Kirstine Pedersdatter 68 Enke Møllerens Moder nyder Almisse

Præstø, Hammer, Vejlø, Rettestrup Bye, 16, FT-1801, C1100
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Hansen 52 Gift Huusbonde Gaardbeboer
Johan Pedersdatter 48 Gift Hans kone
Hans Christensen 22 Ugift Deres børn
Rasmus Christensen 16 Ugift Deres børn
Ane Christensdatter 12 Ugift Deres børn
Ane Hansdatter 3 Ugift Deres børn                                                                                                                                                                                                       Agnete Andersdatter 22 Ugift Tjenestepige

TROLOVELSE/VIELSE                                                                                                                                                                                Den 1ste Octobr. blev forlangt Lysning for Jeppe Christensen Møller- Svend i Rettestrup Mølle, og Pige Agnethe Anders Datter, tiennende Anders Madsen, gaardmand i Rettestrup. - at intet kan være deres Ægteskab hinderligt, Lover for ham Hans Larsen Smed i Rettestrup og for hende Ole Jensen, Fisker i Weiløe Skov. -
Hans H.L. Larsen  Ole O.I. Jensen                                                                                                                                                                                                Kilde: Præstø Amt, Vejlø Sogn, Enesteministerialbog 1729-1813, opslag 51

Agnethe får mindst tre børn (to døtre, en søn), hvor jeg endnu kun har fundet fødslen på det ene:
1803
Jeppe Christ: Inds: i Weil: og Agnethe And: Datt: D: .. Anna   .. Pigen Anna Marie Ped: Datt:
? fød den 14de April, døbt den 16de, og Daaben confirmeret den 30te Maji
Kilde: Præstø Amt, Vejlø Sogn, Enesteministerialbog 1729-1813, opslag 118

Ægtemanden, Jeppe Christensen, dør i 1831 som skovfoged i Dyrehaven ved Bregentved Gods. Dødsfaldet er registreret i kirkebogen for Haslev Sogn.

Skiftesagen efter Jeppe påbegyndes 17. august 1831 ved Bregentved Gods, Sorø Amt, og afsluttes 4. januar 1833. Det fremgår af skiftesagen, at Agnethe stadig er i live og hensidder i uskiftet bo. Af samme skiftesag har jeg oplysningen om en søn og to døtre. Sønnen angives som mindreårig og hedder Christen Jeppesen. De to døtre er ikke nævnt ved navn, kun at den ene er gift, den anden ugift. Svigersønnen hedder A. R. Møller og er kirkesanger i Højelse

Jeg har forgæves gennemsøgt døde i Haslev Sogn (hvor manden døde) og døde i Højelse Sogn (hvor datteren og svigersøn Møller boede) efter Agnethe, begge til og med 1866.

Dette må være svigersøn Møller og den gifte datter:
Roskilde, Ramsø, Højelse, Højelse, Skolen, 2, FT-1834, C4596
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Adam Rasmus Møller 27 Gift kirkesanger og skolelærer.  
Ane Kirstine Jeppesdatter 27 Gift Hans kone  
Marie Amalia Møller 4 Ugift Hans børn  
Wilhelmine Emilie Møller 3 Ugift Hans børn  
Johanne Frederikke Møller 1 Ugift Hans børn  
Karen Jeppesdatter 20 Ugift Tjenestepige  
 
Kunne Karen Jeppesdatter evt. være konens ugifte søster?

Jeg har ikke fundet Agnethe hos datteren i Højelse Sogn helt frem til FT 1870. Jeg har heller ikke fundet hende eller sønnen Christen i Haslev Sogn eller Vejlø Sogn, også i FT frem til 1870.

MVH
Karsten









:

Britta Hansen

#1
Hej Karsten

Her er sønnen Kristen Jeppesen konfirmeret
Haslev sogn
Kontraministerialbog (1814 - 2002)
1814 FKVDJTA - 1865 FKVDJTA - opslag 169
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=150840#150840,25019037 nr. 2 i 1825
Kristen Jeppesen i Dyrehaugehuset
Skovfoged ved Bregentved Jeppe Kristensen og hustru Sidse Pedersdatter i Dyrehaugehuset – døbt i Freerslev 27.8.1810

I skiftet efter skovfogeden, som du har tydet, står der intet om, at enken er Agnete Andersdatter  ;)
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,137169.msg725173.html#msg725173

Samme sogn og bog - opslag 85
Maren Jeppesdatter * 18.4.1814
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=150840#150840,25018953
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Karsten Jacobsen

Det var et stort skridt videre. Tak, Britta! Agnete må så være død mellem 1803, datteren Annas fødsel, og 1810, fødslen af hendes mands søn i andet ægteskab - med mindre de mere usandsynligt er blevet skilt.

MVH
Karsten   

Britta Hansen

#3
Hej Karsten

Jeg fandt en vielse i Tureby sogn i 1806
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=157319#157319,26389516 øverst tv
Ungkarl Jeppe Christensen af Herlufsholm sogn Lille Næstved og Sidse Pedersdatter af... Tureby sogn
Vidner
Christen Jeppesen - gårdmand i Svenstrup og
Jens Jørgensen - skovfoged ...

Ane Kirstine Jeppesdatter *16.8.1807
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-994W-RFB5?i=142&cc=2078555


Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Karsten Jacobsen

Tusind tak, Britta. Den havde jeg ikke lige fundet med det vups selv! Skøjtede lige Vejlø Sogn igennem efter Agnethes mulige død mellem 1803 og 1810. Fandt den ikke umiddelbart, men familien kan jo også have boet i et helt andet sogn.

MVH
Karsten

Britta Hansen

Fandt Ane Kirstine jf. ovenfor

Jeg er ved at tro, at det ikke er din skovfoged, der var gift med Agnete.

Har du fulgt Jeppe Christensen i lægdsrullerne for at se, hvor han rent faktisk slog sine folder?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Karsten Jacobsen

Citat fra: Britta Hansen [20090] Dato 25 Apr 2018 - 11:50

Samme sogn og bog - opslag 85
Maren Jeppesdatter * 18.4.1814
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=150840#150840,25018953

Så er det jo nok søsteren, der er hos kirkesanger-familien, som jeg funderede om:

Roskilde, Ramsø, Højelse, Højelse, Skolen, 2, FT-1834, C4596
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Adam Rasmus Møller 27 Gift kirkesanger og skolelærer. 
Ane Kirstine Jeppesdatter 27 Gift Hans kone 
Marie Amalia Møller 4 Ugift Hans børn 
Wilhelmine Emilie Møller 3 Ugift Hans børn 
Johanne Frederikke Møller 1 Ugift Hans børn 
Karen Jeppesdatter 20 Ugift Tjenestepige 

Alderen passer præcist, og Karen/Maren har jeg set forvekslet flere gange.

MVH
Karsten

Karsten Jacobsen

Citat fra: Britta Hansen [20090] Dato 25 Apr 2018 - 12:31
Har du fulgt Jeppe Christensen i lægdsrullerne for at se, hvor han rent faktisk slog sine folder?

Nej, det har jeg ikke. Jeg ved, det er en udmærket kilde, men har haft rodede og uforståelige oplevelser, når jeg har forsøgt mig med lægdsrullerne. Så mens jeg samler andre oplysninger, har den lærdom stået på stand by.

MVH
Karsten

Karsten Jacobsen

Citat fra: Britta Hansen [20090] Dato 25 Apr 2018 - 12:22
Ane Kirstine Jeppesdatter *16.8.1807
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-994W-RFB5?i=142&cc=2078555

Nu er der et barn (en datter) for meget i forhold til skiftet: Chresten (nævnt ved navn i skiftet), Ane Kirstine og Maren (ikke nævnt ved navn, men "kun" som en gift og en ugift datter).

Derudover er der "min" datter: Jeppe Christ: Inds: i Weil: og Agnethe And: Datt: D: .. Anna   .. Pigen Anna Marie Ped: Datt:
? fød den 14de April, døbt den 16de, og Daaben confirmeret den 30te Maji
Kilde: Præstø Amt, Vejlø Sogn, Enesteministerialbog 1729-1813, opslag 118

Der kan være flere forklaringer: Den ene datter kan være død, en anden at der er tale om to forskellige Jespere, som du  er begyndt at spekulere i. 

MVH
Karsten

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Karsten Jacobsen

Det får ingen mønstre til at passe ved at søge Sidse i senere FT'er:

Sorø, Ringsted, Haslev, Hasle Bye, et Huus, 48, FT-1834, C4934
Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Ane Marie Kirstine Pedersdatter   35   Enke      Huusmands Enke     
Hans Peter Hansen   13   Ugift      hendes Børn.     
Karen Marie Hansdatter   11   Ugift      hendes Børn.     
Frederik Hansen   9   Ugift      hendes Børn.     
Marianne Hansdatter   7   Ugift      hendes Børn.     
Adamine Hansdatter   5   Ugift      hendes Børn.     
Sidse Pedersdatter   55   Enke      Skovfoged Enke, Legatar


Sorø, Ringsted, Haslev, Hasle Bye, et Huus, 54 F2, FT-1845, C2686
Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Sidse Pedersdatter   68   Enke      Pensioneret Skovfogedenke   Hasle

MVH
Karsten 

   

   

Britta Hansen

#11
Sidse Pedersdatter er flyttet til datteren i Højelse
død 1.4.1850 https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=152015#152015,25289809 nr. 2

Roskilde, Ramsø, Højelse, Højelse, Skolen, 29, FT-1850, B7887
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Adam Rasmus Møller     43     Gift          Skolelærer, husfader     Freerslev Sogn, Præstø Amt  
Ane Kirsine Møller     43     Gift          Hans Kone     Bregnested Sogn, Sorø Amt  
Maris Amalie Møller     20     Ugift          Deres Børn     Dalby Sogn, Roskilde Amt  
Johanne Frederike Møller     17     Ugift          Deres Børn     Højelse Sogn, Roskilde Amt  
Madrup Peter Møller     13     Ugift          Deres Børn     Højelse Sogn, Roskilde Amt  
Sidse Pedersdatter     72     Enke          Husmandens moder, der af fam. forsørges     Bregnested Sogn, Sorø Amt  

Bregnested!! må være Bregentved  ;D

Hjalp dig gerne videre, men jeg skal ud at føjte resten af dagen.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Karsten Jacobsen

Tak, Britta! Jeg har også været ude at føjte. Er kun lige hjemme at spise, før jeg føjter videre. Vil selvfølgelig kigge på dine fine fund/opdagelser, men det kommer muligvis til at halte de næste par dage, da jeg er ophængt hele St. Bededag-ferien.

MVH
Karsten

Britta Hansen

Hej Karsten

Her er Ane Jeppesdatters konfirmation i 1818 i Sønder Dalby sogn, Fakse, Præstø
Name           Ane Jeppesdr
Event Type   Confirmation
Event Place   Sønder Dalby, Præstø, Danmark
Event Place    Sønder Dalby, Præstø, Denmark
Gender           Female
Age                   15
Father's Name   Jeppe Kristensen
Mother's Name   Agnette Anders Datter
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G94W-KQPG?i=8&cc=2078555

Mon det er Agnete fra Vejlø, der skulle have været gift med Jens Larsen i 1823:
Næstved Sankt Mortens
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=153847#153847,25637129 nr. 107
'Vielsen ophævet' synes jeg, at der står.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Karsten Jacobsen

Hej, Britta!

Loggede på min mailboks og så, du havde postet noget. Jeg er med min søn til et stævne i St. Bededags-ferien og får derfor ikke kigget på noget før i næste uge (Havde jeg vidst, at fundene ville blive så omfattende og åbne så mange spørgsmål, havde jeg nok ventet med at oprette tråden til efter ferien...!!).

Fortsæt endelig!

MVH
Karsten   

Karsten Jacobsen

#15
Der er også dette Agnete Andersdatter-bryllup 1. juni 1814 i Sankt Peder Sogn, Næstved(!), enesteministerialbog 1802-1814, opslag 90: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17117383#153872,25644524

Brylluppet med Jens Larsen har jeg et notat om, at det måske blev annulleret, fordi Agnete (enke) ikke kunne fremvise en skifteattest?

Nu er jeg altså til stævne igen, fordi det begynder at blive for indviklet...!!

MVH
Karsten

Karsten Jacobsen

Citat fra: Britta Hansen [20090] Dato 26 Apr 2018 - 22:56
Mon det er Agnete fra Vejlø, der skulle have været gift med Jens Larsen i 1823:
Næstved Sankt Mortens
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=153847#153847,25637129 nr. 107
'Vielsen ophævet' synes jeg, at der står.

Jeg fandt denne gamle tydning af ikke-brylluppet med Jens Larsen i gamle uafklarede notater:
At der er intet, som lovligen kan hindre Enkemand og Skomager Jens Larsen, 38 Aar, som har foreviist forlangt Skifte og Enken Agnete Anders D. i 46 Aar som skal forevise Skiftebeviis fra Aarhuus inden Vielsen - begge her af Sognet, for at indtræde i Ægteskab - at de ikke ere bunden til noget andet Ægteskab elleri forbudent Slægtskab, derfor indestaae vi som Forlovere
- Nestved d. 12. september 1823
for brudgommen        for bruden
?? Reebslagermester  ?? Skomagermester


I margen: dette ophævet

Skiftebevis fra Aarhus??

Agnethe Andersdatter (eller en anden Agnethe Andersdatter) er død Sankt Peder Sogn, Næstved, 11. september 1827 nr. 8 (opslag 441): https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17224410#205079,38911192
   
MVH
Karsten

Karsten Jacobsen

Tybjerg Herred, Skifteprotokol 1824-1828, opslag 239: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=15543843#132543,33276922

Står der Agnethe Anderdatter? Har især svært ved "Agnethe". Synes der står A?ne.

Arvingerne opremses. Har svært ved nr. 1. Kan måske nå at lægge til tydning i løbet af St. Bededagsferien, selv om den er temmelig optaget.

- og så er der en ægtemand ved navn Peder...

MVH
Karsten

Karsten Jacobsen

Nåede også liiiigeeee at lægge til tydning. Nr. 1 var selvfølgelig "Enkemanden". Jeg rugede over et navn...!

MVH
Karsten

Karsten Jacobsen

Man skulle tro, at den Agnethe, der ville giftes med Jens Larsen, var en anden en den, der er gift med Peder Hansen og dør i 1827. Men pudsigt nok passer hendes alder - 46 år - ved lysningen med den på den døde Agnethe i 1827.

Omvendt er førstnævnte angivet som enke ved lysningen. Og det kan man vel regne med i den situation? Har ellers set mange i kirkebøger omtalt som enker, som slet ikke var. Hvis det er samme person, kan hun vel ikke have spundet en historie til præsten? Men hvorfor kunne hun ikke fremskaffe skifteattest?? Var det, fordi hun ikke var enke!? Havde Peders kone knald i låget og gjorde mærkelige ting? Ville hun gifte sig med Jens, fordi hun var bindegal og havde vrangforestillinger. Hun er angivet som hospitalslem ved sin død. Måske skal hun findes på Oringe Sindsygehospital, men det eksisterede vist ikke i 1827, men lignende må der have været?? Det undrer mig, at der står hospitalslem, hvorfor ikke bare Peder Hansen kone? Og hvorfor skifteattest fra Aarhus? Er det (endnu?) et slør, hun lagde ud? Jeg mindes ikke at have set mange Agnethe'r på den tid, men er der en eller to-tre stykker i omløb i denne historie, selv om jeg ikke har kunnet finde bare en af (de overlevende af) dem i FT 1834?

Jeg kan godt høre, at fantasien er lovlig meget i sving. Faktisk overvejede jeg helt at undlade at maile mine tosserier og strøtanker!

MVH
Karsten