Finde person i lægdsrullen

Startet af Bodil Kristiansen, 25 Apr 2018 - 10:37

Forrige emne - Næste emne

Bodil Kristiansen


Jeg har det ikke så godt med Lægdsruller. Kan nogen hjælpe med at finde Alfred Kristiansen

Født 1902 i Smollerup sogn, Fjends Herred
Mener så han er optaget i 1920 og bor stadig hjemme i Smollerup

Smollerup skal have Læg nr 144


I DIS - Odense's opskrift finder jeg

Smollerup i 1920:

5. udskrivningskreds, lægd nummer 144


5. udskrivningskreds, 1920 S, Landrulle / tilgangsrulle, Lægd 1 - 161
5. udskrivningskreds, 1920 S, Landrulle / , Lægd 1 - 581

Men finder ham ikke i disse - hvad gør jeg forkert?  Der skal vel også stå hvis han ikke har været soldat?

venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Bodil Kristiansen

Hej Gitte
Tak for hjælpen

Det er ham jeg søger. Læg nr 149 havde jeg ikke tænkt på at søge i trods, det at sognet Fly er nabo sogn til Smollerup. Ifølge FT har han været i Smollerup hele tiden.


Jeg kan se han er mødt 10.5. 24

De andre tal kan jeg ikke finde ud af , bortset at de store bogstaver anvendes til årstal.

341- 387 må være læg nr.

Men hvordan de anvendes ?

v.h. Bodil Kristiansen
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Gitte Johansen

#3
Her er han i Smollerup. Han har åbenbart "glemt" at melde sig

nr. 17

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16480946#20005,1692720

Så burde han kunne findes i den omskrevne fra 1925, men den er ikke online

Her står paragraf 7
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Bodil Kristiansen

Hej igen Gitte

Det sidste billed viser lidt mere nu kan jeg se hvornår han er tråd ud af rullen.

Håber du også kan hjælpe mig med den næste

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=187135#187135,31759972

Fra 5 - 150-  P9    betyder det så fra læg 5 til 150 og et Paragraf der er overtrådt.

De to andre er jeg usikker på

149 - X - 15 kan være Læg - årstal - nr i rullen

den sidste er svær


Håber du kan klare den for mig

v.h. Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Nu har jeg fundet min §, men jeg går ud fra, du forstod det. Jeg har et handicap, kan du nok se med mit tastatur, og jeg kunne ikke huske, hvor § var :D

Det bruges normalt til noget lydhalløj, men jeg spildte kaffe i mit eget, så dette var, hvad der kunne tilbydes af min søn.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Bodil Kristiansen

Tusind tak for hjælpe Gitte så fik jeg styr på hans soldatertid.



Ja uha det er farligt at have drikkevarer stående ved tastaturet. 
v.h. Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Inger Toudal


Der står nu § 41 i begge ruller.

http://www.salldata.dk/love/ - Lov om Værnepligt af 1912

Citat

XII. Om Flytninger.
§ 41.

     Når de værnepligtige ikke ere indkaldte til tjeneste, have de Ret til at tage Ophold, hvor de
ville her i Landet, dog, for så vidt de ere optagne i Rullen, under Iagttagelse af følgende:
     Den, som forlader det Lægd, i hvis Rulle han er optagen (§ 7), for at tage varigt Ophold
andetsteds i Landet, skal inden Flytningen for Lægdsbestyreren melde sin Fraflytning fra Lægdet.
     Snarest og senest inden 8 Dage, efter at Fraflytning er anmeldt, skal han i Overensstemmelse med
de af Justitsministeren herom fastsatte Regler melde sig til Lægdsbestyreren for det tilflyttede Sted
og opgive sin Bopæl det nye Lægd.
     Den pågældende optages i Rullen for det tilflyttede Sted.
     Enhver værnepligtig, der opholder sig 5 Måneder eller derover i et Lægd, i hvis Rulle han
ikke er optagen, skal lade sig overføre til Rullen for det Sted, hvor han opholder sig.
Den, der, uden at tage varigt Ophold andetsteds, forlader Lægdet for en længere Tid end 6
Uger, skal for Lægdsbestyreren melde sin Bortrejse; han kan derhos opgive en i Lægdet bosat
Person, hvem Lægdsbestyreren da er pligtig at tilstille de den værnepligtige vedkommende
Indkaldelsesordrer og andre Meddelelser, men den værnepligtige undgår ikke herved Strafansvar,
såfremt han ved den af ham opgivne Persons Forsømmelse eller af anden Grund ikke kommer, til
Kundskab om den skete Meddelelse.
     Enhver værnepligtig, der forandrer sin Bopæl i Lægdet, skal inden 8 Dage efter Bopælsfor-
andringen opgive sin nye Bopæl for Lægdsbestyreren.
     Justitsministeren træffer de fornødne Bestemmelser til Sikring af den rigtige Føring af
Rullerne og for det Tilsyn, Udskrivningschefer og Lægdsbestyrere skulle føre med Overholdelsen
af Bestemmelserne for Flytning.
     Overalt, hvor der udgår Mandtalslister eller disse ledsagende Værnepligtsskemaer, er enhver
Mandsperson i Alderen 18-36 År, selv om han er udslettet af Rullen, forpligtet til at opføre sig med
fulde Navn og rette Rullebetegnelse. Overtrædelse af denne Pligt medfører Bødestraf fra 2 Kr. til
100 Kr. såvel for den pågældende som for Husejeren, alt efter de Omstændigheder, hvorunder
Udeladelsen er sket.
     Overtrædelse af de øvrige i denne Paragraf indeholdte Bestemmelser straffes med Bøder fra 4
Kr. til 100 Kr. Har den skyldige haft til Hensigt at unddrage sig Opfyldelsen af sin Værnepligt, kan
han straffes med Fængsel.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gitte Johansen

Den ene opfattede jeg som en streg, men jeg kan godt se på næste, at der står §41, men mon ikke det går alligevel.

Stadigvæk har han vel glemt noget.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com