Aarhus-Skanderborg

Startet af Anne Birgit Albrechtsen, 30 Apr 2018 - 13:42

Forrige emne - Næste emne

Anne Birgit Albrechtsen

Jeg søger en nær slægtning, men har desværre kun få informationer om ham.
Han hed Jens (efternavn vides ikke). Han var fra Aarhus - Skanderborg området. Han var lyshåret med brune øjne. Han er født mellem 1914 og 1920. Han var muligvis bankassistent i Banken for Skanderborg og Omegn omkring 1944. Han havde en bror, som var møbelsnedker i Aarhus, og en anden bror, som var læge. Han kunne muligvis være rejsende / repræsentant for et møbelfirma i Aarhus (måske senere).
Måske kunne jeg være så heldig, at en slægts forsker har netop denne sammensætning i sin slægts database  ???

Søren Tafdrup

Hej Birgit,

Du har endnu ikke fået respons på dit oplæg fra 30. april. Årsagen er nok, at der er ret få oplysninger i dit oplæg. Så jeg vil opfordre dig til at fortælle noget mere om sagen, såsom:
1.   Du skriver, at Jens er "en nær slægtning". Hvordan nærmere? Ved du eksempelvis, hvem hans forældre var?
2.   Hvor fra ved du, at han "var lyshåret med brune øjne", og at han havde de nævnte to brødre?

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Anne Birgit Albrechtsen

JENS var min biologiske far.
Oplysningerne om Jens har jeg fra de udtalelser, min biologiske mor kom med til Mødrehjælpen. Hun "påstod", at hun havde glemt hans efternavn. Min biologiske mor var fra Nordjylland, men opholdt sig i Skanderborg området i sommeren 1944. Hun var muligvis "under jorden".
Ifølge papirerne fra Mødrehjælpen er der ikke lavet faderskabssag, da man ikke kunne finde faderen.
Jeg blev bortadopteret og ved ikke mere, end oplysningerne fra Mødrehjælpen.
Jeg er årgang 1945, og det er ved at være sidste udkald for at finde noget.

Anne Birgit Albrechtsen

Min biologiske mor hed Petra Katrine Breinholt Høj født 16. september 1921 i Hillerslev Sogn, Hillerslev, Thisted, død 22. december 1993.
Omkring 1942 var hun på Odder Højskole.
Hun har arbejdet i Laden på Koldinghus under krigen.
2. maj 1947 til 1. maj 1948 havde hun arbejde på Aksel Torvet 5, Kolding (Hotel Kolding).
Derefter mener jeg, at hun kun var i Nordjylland.
Hun blev gift i 1950 og boede i Nordjylland.

Søren Tafdrup

Hej Birgit,

Måske et dumt spørgsmål, men alligevel: Har du set noteringen i kirkebogen ved din fødsel? Står der noget her om din biologiske far?

Jeg kan se på denne hjemmeside....
http://kragh2.dk/genealogy/getperson.php?personID=I618&tree=tree1
.... at din mor blev gift med Christian Kragh Steffensen d. 21. maj 1950 i Ullerup/Hjørring, og at der er 5 børn i dette ægteskab. Har du evt. haft kontakt til nogle af dine biologiske halvsøskende? Måske har de en viden.

Det fremgår også af hjemmesiden, at din morfar hed Jens. Så din mor har måske i det hele taget ikke villet oplyse navnet på din biologiske far. Oplysningerne om, at han havde en bror, som var møbelsnedker i Aarhus, og en anden bror, som var læge - det er vel din biologiske mor, der har oplyst dette til Mødrehjælpen (?).

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Anne Birgit Albrechtsen

Alt, hvad jeg ved om Jens, er fra de oplysninger, min mor gav til Mødrehjælpen. Jeg kender til hele min mors slægt, som stammer fra Han Herred og Thy. Jeg har haft kontakt til mine halvsøskende og i flere andre i slægten. Jeg har venner fra slægten i dag. De fleste af dem kender jeg og har kendt personlig. Jeg har haft kontakt til hendes jævnaldrende kusine, som også var hendes nære veninde. Kusinen sagde, at hun aldrig nævnte noget om min far til nogen.
Min mor taler sandt, hvad hans udseende angår. Jeg var selv lyshåret med brune øjne som ung, og ingen i min mors slægt havde brune øjne.
Jeg har min fødsel i kirkebogen og jeg adoptions papirerne. At hun oplyser min fars fornavn til Jens og ikke mere, ved jeg IKKE har noget med min morfars navn at gøre. Om ikke andet så kan det bevises ud fra udseende (smiler).
Jeg har en teori om, at hun dækkede over min far og havde kontakt til ham efter, at jeg blev bortadopteret. Hun flyttede jo til Kolding igen efter min fødsels. Jeg ved, at hun ikke havde familie der nede, så det må være andet, der trak.

Anne Birgit Albrechtsen

Alle oplysninger har interesse. Hvis der er nogen, som har noget, der måske kunne Jens eller slægt, vil jeg være taknemmelig for at modtage det.
Skriv gerne privat på min mail adresse.

grethe jensen

et stort arbejde:
men proev at finde moebelsnedkere i Aarhus ved at se i kirkeboeger; deres boerns daab, konfirmation og vielse. En Jens og/ eller en laege kunne vaere fadder eller forlover; giver det ikke noget, saa proev at  finde moebelsnedkernes foraeldre og saa soege, om de har et barn, der hedder Jens og mindst en soen mere. Nu fremgaar det ikke klart om laegen ogsaa var i Aarhus; hvis han var (eller du ved, hvor han muligvis boede) saa brug samme metode til at indkredse en mulig kandidat til din farbror. Hvis du faar held med at finde nogle  evt relevante oplysninger, husker du eller nogen i famlien maaske et eller andet, som faar en klokke til at ringe og sige, jammen det er det jo.
Succes! Mvh GJ

Anne Birgit Albrechtsen